שתף קטע נבחר

שבדיה: המטוס הפך למלון

יזם לקח בואינג 747 שננטש בשדה התעופה בשטוקהולם והפך אותו להוסטל. המושבים הוחלפו במיטות, אבל השירותים עדיין משותפים - ויש גם סוויטת כלולות מפוארת. האם זה מטוס? האם זה מלון? לא, זה "ג'מבו הוסטל"!

כשיוצאים משדה התעופה ארלנדה (Arlanda) על הכביש המהיר לכיוון שטוקהולם, רואים מצד שמאל מטוס בואינג 747.

 

זה לכשעצמו לא נשמע כמו מראה מוזר במיוחד, אבל המטוס יושב בודד וחסר פעילות על תל מכוסה דשא ממש מחוץ לגבולות שדה התעופה, ואין עליו שום סימן מזהה של חברה תעופה. הייתם עלולים לחשוב שמדובר במטוס שהלך לאיבוד בדרכו למסלול ההמראה ונשכח שם, אלא אם כן לא היה על צדו את השלט: "ג'מבו הוסטל". 

 

מסתבר שמטוס הג'מבו הזה, שהיה שייך בעבר לחברת פאן-אם, כבר לא מטיס נוסעים בשמים, אבל בקרוב הוא יקבל את פניהם על פני הקרקע. אחרי שבעליו פשטו את הרגל, נותר המטוס הזה ללא דורש בשדה התעופה ארלנדה - עד שיזם שוודי הציל אותו במסגרת תוכנית להרחיב את עסקי הלינה שלו.

 

"קיבלתי מידע על המטוס הזה שניצב נטוש בארלנדה", אומר אוסקר דיוס, שמנהל הוסטל בעיר אפסלה. "חשבתי לעצמי - למה שלא אנסה להפוך אותו להוסטל? אחרי הכל, כבר הפכת סירות, מגדלורים ורכבות להוסטלים לפני זה".


רק השלט מסגיר. המטוס שהופך למלון (צילום: AP)

 

צוותי בנייה עובדים כעת על הכנת 25 החדרים לפני הפתיחה המתוכננת ב-15 בינואר 2009. גודלו של כל אחד מהחדרים הוא 6 מ"ר, והם מרוהטים בסגנון ספרטני, עם מיטה פשוטה, מתקן עליון להכנסת מטען כמו בכל מטוס, וטלוויזיה בעלת מסך שטוח המציעה בידור ומידע על טיסות.

 

כל סנטימטר מתוך השטח הכולל של 350 מ"ר בהוסטל הזה מנוצל. יהיו כאן חדר קבלה וקפיטריה קטנה ממש בכניסה הקדמית למטוס, שני טורים של חדרים מצדי המעבר, וחדרי מקלחות ושירותים באחורי המטוס. הקומה השנייה תהפוך לחדר ישיבות עם מושבי מטוס ברמה של מחלקה ראשונה.

 

דיוס מקווה שהקליינטורה תהיה מגוונת - כולל נהגי מוניות משדה התעופה שיעצרו להפסקת קפה בקפיטריה, אנשי עסקים שצריכים מקום לינה קרוב לשדה התעופה ואפילו מסיבות חתונה שיחפשו מקום מיוחד לטקס. ברגע שיוקם מעקה ביטחון, זוגות יוכלו להחליף נדרים כשהם עומדים על הכנף השמאלית של המטוס, לערוך מסיבה קטנה בחדר הישיבות ולבלות את הלילה בתא הטייס - שהפך לסוויטת כלולות עם חדר אמבטיה פרטי צמוד.

 

הפתיחה אמנם תתקיים רק בינואר, אולם "ג'מבו הוסטל" כבר מקבל הזמנות. המחירים נעים בין 40 דולר לאדם בחדר משותף בן ארבע מיטות ועד 170 דולר לחדר פרטי עם מיטה זוגית ומיטת יחיד. סוויטת הכלולות עולה כ-420 דולר ללילה.

 

דיוס אומר שאף אחד לפניו לא הפך כלי טיס למקום לינה: "זה מה ששמענו עד עכשיו. מטוסים קטנים יותר אמנם הפכו למסעדות, אבל אף אחד לא הפך מטוס 747 להוסטל".


 

היזהרו מחפצים נופלים כשאתם פותחים את תא המטען (צילום: AP)

 

דיוס אמנם שם דגש על נוחות, אבל הוא דאג שעיצוב הפנים יזכיר לאורחים שהם "נמצאים באמת בתוך מטוס". כשמתעוררים רואים את העקמומיות המיוחדת של התקרה, ודרך שורת החלונות אפשר להבחין בקצוות זנבותיהם של המטוסים החונים בארלנדה.

 

צוות ההוסטל ילבש מדים של צוות אוויר, כמובן, והריהוט בקפיטריה יעורר זכרונות מימי הזוהר של עולם התעופה. "אנחנו הולכים על תקופת הפאן-אם, הרבה שנות השבעים", אומרת מובילת המיזם ג'יזלה אולסון, כשהיא מחזיקה ביד מושב כתום המיועד לכסאות הקפיטריה.

 

המטוס - שנקרא כעת בשם "ליב" על שמה של בתו של דיוס - נבנה ב-1976 והמריא לראשונה תחת חברת התעופה סינגפור איירליינס, לפני שנרכש על ידי פאן-אם ושירת את החברה בנאמנות במשך כעשר שנים. כשהחברה נקלעה לקשיים כלכליים בשנות התשעים, היא החליפה ידיים וצבעים עד שנקנתה על ידי חברת הליסינג השוודית טראנסג'ט. כשגם היא פשטה את הרגל, המטוס נשאר נטוש בשדה התעופה - עד שדיוס הגיע עם הכסף.

 

כעת נותר לראות אם הרעיון שלו ימריא בקרב נוסעי ארלנדה. "אם הייתי טסה במשך כל היום, לא הייתי רוצה לישון במטוס", אומרת לין סנדליוס, סטודנטית בת 19 באוניברסיטת שטוקהולם.

 

ועדיין, דיוס בטוח ש"ג'מבו הוסטל" יהיה מיזם רווחי, והוא כבר מתכנן להרחיב את הרעיון לשדות תעופה אחרים ברחבי העולם. "זה לא פרויקט קמיקזה", הוא אומר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים