שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    חשיפה: כך נקבע מחיר הרכב החדש בישראל

    שיטת קביעת מחירי המכוניות החדשות מתועדת ונחשפת לראשונה. איך לוחצות חברות הליסינג על יבואני הרכב להעלות מחירים, ולמה הן עושות זאת. על מי לוחצים יבואני הרכב - תוך קשר שתיקה - כדי לרצות אותן. ובעיקר - איך כל זה משפיע על המחיר שמשלם האזרח הקטן

    "העלאת המחיר באופן מקביל לזה של המתחרים מתחייבת, על-מנת שהיבואנית תוכל למכור כלי רכב ללקוחותיה העיקריים - חברות הליסינג". דברים אלה, המתועדים במסמכים שהגיעו לידי ynet, חושפים לראשונה את מנגנון קביעת המחירים בשוק הרכב הישראלי. במסמכים מבהירה אחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל, כי היא נאנסת להעלות את מחירי המכוניות החדשות, עקב לחץ שמפעילות עליה חברות ליסינג המבהירות - לא תייקרו, לא נקנה.

     

     

    חומר נפץ שגרתי

    הסיפור מתחיל בעניין לכאורה שגרתי: עדכון "קבוצות שווי השימוש". היום, ה-1 בינואר, צפויות להתעדכן קבוצות שווי השימוש - שבע קבוצות מחיר, לפיהן נקבע המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. כפי שנכתב והוסבר לא פעם בעבר, למרות שקבוצות אלה קובעות לכאורה רק את מחירי הגרסאות הנמכרות לחברות ליסינג וציי רכב, יש להן השפעה ישירה ומיידית על מחירי מרבית המכוניות הנמכרות בישראל (ראו הסבר במסגרת).

     

    על-פי החלטת רשות המסים מהחודש שעבר, ולמרות הלחץ הכבד שהפעילו יבואניות רכב, לא יחול ב-2009 כל שינוי בקבוצות אלה: כלומר, בפועל לא ישתנו מחירי המכוניות. זאת, לאור שקלול של מספר משתנים, בהם שינויים בשערי המטבע וירידה מתוכננת של מס הקנייה לרכב חדש.

     

    אלא שאחד הסעיפים בתקנות האוצר, מאפשר ליבואנים מסוימים להעלות מחירים, מבלי שיחרגו מקבוצת השווי אליה השתייכו לפני הייקור. הסיבה לכך טכנית: יבואנים הרוכשים מכוניות בשער מטבע שהתחזק בשיעור ניכר (למשל היין היפני), יכולים לייקר את המכוניות בשיעור תואם.

     

    עניין טכני זה הוא הסיבה לאחת המלחמות הסמויות והחריפות ביותר שניהלו בשנים האחרונות יבואני רכב עם האוצר: כמה מהיבואניות שלא יוכלו לייקר את מכוניותיהן, מיהרו לדרוש מהאוצר לבחון מחדש את החלטתו.

     

    לאור ההבנה כי לא יצליחו לעשות כן, פנתה אתמול (ד') היבואנית האמורה לעיל למחלקת הבג"צים במשרד המשפטים, בדרישה שתורה לאלתר למשרד האוצר לשקול מחדש את עניין עדכון קבוצות השווי. זאת, תוך איום בהגשת עתירה לבית המשפט העליון. במסמכים ששלחה היבואנית, נחשפים - טפח אחד טפח - פניו המכוערים של שוק הרכב הישראלי:

     

    אם לאחרים מותר

    מדוע בעצם מבקשות יבואניות רכב להעלות את מחירי המכוניות החדשות, גם אם אין לכך סיבה אמיתית? ראשית, במסמכים שהגיעו לידי ynet מודה היבואנית כי אין בשלב זה מניע מבחינתה להעלות מחירים: "ככלל, נכון למועד זה, למרשתנו אין כוונה להעלות מיוזמתה את מחיר רכב המיובא על-ידה... בשל התנהגות המטבע ותנאי השוק...".

     

    עד כאן, הכל מתנהל לפי חוקי היצע וביקוש: השער הנמוך יחסית של המטבע שבו רוכשת היבואנית מכוניות מהיצרנית, יחד עם עודף היצע בשוק הרכב, לא דורשים העלאת מחיר. אלא שכאן נחשף כיצד השוק מתנהל לכאורה כקרטל יבואנים: "ואולם, במידה שהמתחרים יעלו, מצידם, את מחירי הרכב המיובאים על-ידם, בשל עליית שער המטבע, תיאלץ מרשתנו להגיב להעלאות מחיר אלו, ולהעלות בהתאם אף את המחיר שלנו".

     

    מה שנאמר ברור: למרות שלכאורה היבואנית אינה רואה סיבה להעלות מחירים, הרי שאם מתחריה יעלו מחירים - גם היא תעשה זאת. למה? אם לא תעלה את המחיר, חברות הליסינג יפנו לה עורף.

     

    מחיר גבוה, ליסינג שמח

    וכך זה עובד: מחירים גבוהים מעלים את ערך צי הרכב של חברות הליסינג, מאפשרים מכירה במחיר גבוה יותר, ורווחים גדולים בעתיד. שימו לב לדברים הבאים, שמתארים - שלב אחרי שלב - כיצד שומרים היבואנים על האינטרסים הכלכליים של חברות הליסינג: "חברות הליסינג אינן רוכשות את כלי הרכב על-פי מחיר המחירון, אלא בהתאם להסכמים מיוחדים עם יבואני הרכב. עם זאת, בעת שחברות הליסינג שוקלות איזה כלי רכב לרכוש ולהציע ללקוחותיהן, שיקול מרכזי הינו 'מחיר המחירון' של כלי הרכב, שכן בהתאם למחיר זה מציינות במאזניהן חברות הליסינג את ערך כלי הרכב המצויים במלאי כלי הרכב המשומשים שלהן.

     

    "ועל כן יש למחיר המחירון השפעה במישרין על תוצאותיהן העסקיות. המשמעות של העלאת מחיר המחירון של כלי רכב מסוים, הינה שחברות הליסינג הרוכשות את אותו כלי רכב יכולות להציג בדוחותיהן הכספיים רווח גבוה יותר! כמו כן, 'ערך הגרט' (מחיר המכירה, ש.ה) שבו יימכרו חברות הליסינג את כלי הרכב האמור, לאחר סיום השימוש בו - עולה!"

     

    אם הדברים נראים לכם מסובכים, כך מתומצת העניין בהמשך: "...ככל שמחיר המחירון של כלי רכב הינו גבוה יותר, האטרקטיביות של כלי הרכב לחברות הליסינג עולה". כדאי להזכיר כי המחיר הגבוה המוזכר לעיל, פוגע במישרין בלקוחות הפרטיים, שלמעשה מסבסדים את ההנחות העצומות הניתנות לחברות הליסינג: במקרים מסויימים, דגמים נמכרים לחברות ליסינג בהנחות של עד 25%.

     

    עוד לא הבנתם? הנה הסבר נוסף: "השיקול העומד בהחלטת מרשתנו על העלאת מחירים איננו שיקול פיסקאלי, אלא שיקול של השוואת מחירי הרכב למחירים המתפרסמים על-ידי המתחרים, על-מנת להותיר את כלי הרכב אטרקטיביים לחברות הליסינג".

     

    ועכשיו, האיום המפורש 

    זה הזמן לסיכום פשוט וקצר של העולה מהמסמכים המצויים בידי ynet, ואשר מוכיחים מעל ומעבר לכל ספק: יבואנית הרכב דורשת לעדכן את קבוצות שווי השימוש, כך שהן יביאו לעליית מחירים בפועל. אם לא תעשה כן, לא תוכל היבואנית לעשות עסקים עם חברות הליסינג, האחראיות לחלק ניכר מהכנסותיה. בכך תהיה "פגיעה מהותית וקשה באטרקטיביות של כלי הרכב המיובאים... ביחס לאטרקטיביות כלי הרכב של המתחרים".

     

    וכך מבהירה זאת היבואנית באחד המסמכים: "בפגישה שקיים אמש (יום ב', ש.ה) מנכ"ל מרשתנו, עם בכיר בחברת ליסינג מובילה, נמסר לו כי במידה שמרשתנו לא תעלה את מחירי כלי הרכב, באופן דומה לזה של המתחרים, יביא הדבר לעצירה של רכישת כלי הרכב ממרשתנו, פשוטו כמשמעו".

     

    קראתם נכון. בכיר בחברת ליסינג איים למעשה על יבואנית רכב בישראל, כי אם זו לא תעלה את מחיר המכוניות שהיא משווקת, הוא יפסיק לרכוש ממנה מכוניות. ואם אתם מבינים מכך, כי כך למעשה מכריחה חברת הליסינג את היבואנית לפגוע במחיר שאותו משלם הצרכן הפרטי - הרי שהבנתם היטב. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תעלו את המחיר, או שאני כועס
    צילום: רויטרס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים