שתף קטע נבחר

גידול של 40% בתלונות על עסקות מכר מרחוק

ב-2008 פנו לרשות ההסתדרות לצרכנות 40 אלף איש. חל גידול של 25% בתלונות על חברות הסלולר. 16% מהתלונות - בענייני רהיטים, 14% - על מוצרי חשמל

ב-2008 חל גידול של 40% בתלונות צרכנים על עסקות מכר מרחוק, וגידול של 25% בתלונות על חברות הסלולר - כך עולה מדו"ח המסכם את פעילות רשות ההסתדרות לצרכנות בשנה שמסתיימת היום (ד').

 

בסך הכל פנו לרשות ההסתדרות לצרכנות כ-40 אלף איש. מהסקר עולה ש-16% מהתלונות היו על רהיטים; 14% מהן על מוצרי חשמל ו-10% על חברות תקשורת.

 

בתחום הריהוט עיקר התלונות היו על איחור באספקה; אי-התאמה בין מה שהובטח לבין מה שסופק בפועל; פגמים שנתגלו במוצר; מחלוקת בשאלת האחריות על הפגמים; ויכוח על דמי ההובלה במקרה של פגמים; אי-מתן אחריות למוצרים; לקוחות ששילמו על מוצר והוא לא סופק להם מפני שהחנות הפסיקה לפעול; ותלונות של צרכנים שקיבלו הודעה על "זכיות" או "מתנות" - וכשהגיעו לחנות נאלצו לשלם סכומים גבוהים בגין הרהיטים.

 

בענף התקשורת, חלק הארי של התלונות היו על מבצעים שהובטחו לצרכנים ולא קוימו במלואם; פערים בין ההבטחות בעל-פה לבין החיוב בפועל; חישוב מוטעה של חשבונות; הוספת שירותים ותשלומים לחשבון הצרכן ללא הסכמתו; אי-מתן חוזים מפורטים לצרכנים לאחר ביצוע העסקה; אי-משלוח חשבוניות; וקנסות גבוהים בגין הפסקת ההתקשרות לפני סיומה.

 

בתחום מוצרי החשמל התייחסו התלונות בעיקר לאיחור באספקת המוצרים; לפגמים שונים בהם; למחלוקת בשאלת האחריות על פגמים; לתקלות חוזרות ונשנות במוצרים אלו; למפרטים לא מתאימים; לאי-גילוי נאות של תכונות המוצר; לשירות גרוע; איכות חומרים ירודה; והטעיות בנושא תקופת האחריות.

 

הפתרון: אצל המחוקק, אבל גם אצל הצרכן עצמו

עוד עלה מהדו"ח ש-10% מהתלונות היו על עסקות מכר מרחוק; 9% מהתלונות היו על הלבשה והנעלה; 7% על עסקות רוכלות; 5% על חברות הכבלים והלוויין; 4% על תיירות ונופש; 4% על ספקיות אינטרנט; 3% על בעלי מלאכה שונים ו- 2% על חברות הגז, קורסי לימוד ומכללות וחנויות אופטיקה. שאר התלונות היו בתחום הבנקים; חברות האשראי; מכוני כושר; ליקויי בנייה; יחידות נופש; קופות-החולים; חברות ביטוח; רשתות מזון; מוצרי מזון; תכשיטים; וכן רכב ומוסכים.

 

לפי מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, הפתרון לבעיות הצרכניות שעולות מן הדו"ח מצוי בידי המחוקק וציבור הצרכנים.

 לדבריו, יש לפעול להגברת האכיפה והפיקוח הממשלתיים, חקיקת חוקים חדשים וביצוע תיקוני חקיקה והגברת המודעות הצרכנית בקרב הציבור, שידע לעמוד על זכותו.

 

בעקבות הממצאים והמגמות עליהם הצביע דו"ח 2008, מתכוונת רשות ההסתדרות לצרכנות לפנות למשרדי התמ"ת והתקשורת על מנת שיטפלו, כל אחד בתחומו, בפגיעות בצרכנים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים