שתף קטע נבחר

מלחמת המחירים נמשכת: האוצר לא נכנע

יבואני הרכב הפעילו לחץ מסיבי על האוצר בדרישה להעלות מחירי מכוניות - אך במשרד החליטו כי מכוניות חדשות לא יתייקרו. היבואנים שוקלים צעדיהם

למרות הלחץ הכבד שהפעילו יבואניות הרכב: משרד האוצר לא מעלה את מחירי המכוניות - ואף מקשה משמעותית על היבואניות שיירצו לעשות זאת בעתיד. היום (ג') פרסמה רשות המסים עדכון בנוגע ל"קבוצות שווי השימוש" - שבע קבוצות מחיר, לפיהן מחושב המס החודשי שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד. בעדכון השנתי טמונה בשורה טובה ללקוחות הפרטיים: ב-2009 צפויים מחירי מרבית המכוניות הפופולאריות בישראל להישאר ללא שינוי.

 

בנוסף, העדכון שמפרסמת היום רשות המסים מונע מיבואניות הרכב מלהעלות מחירים - וזאת אלא אם ייבחרו לצאת מהתחרות בשוק הליסינג. אלא שמהלך זה אינו צפוי: לאור היקפו של שוק הליסינג, סביר להניח כי יבואניות שהודיעו לאחרונה כי בכוונתן להעלות מחירים - ובהן יבואניות מאזדה וטויוטה - ייאלצו כעת להשאיר את מחירי המכוניות ללא שינוי.


טויוטה קורולה. לא תתייקר

 

 

גם בשוק המשומשות צפוי העדכון של רשות המסים להתקבל בברכה: להערכת בכירים בשוק הרכב, צפויים מחירי המשומשות להישאר בעתיד הקרוב ללא שינוי משמעותי. להשפעתו של עדכון הרשות מתווספת התעוררות משמעותית בשוק המשומשות, שעל-פי הערכות צפויה גם היא לתרום ליציבות מחירים.

 

שתיים משלוש יבואנית הרכב הגדולות - דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, וכלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי - בחרו שלא להגיב בשלב זה לעדכון שפרסמה רשות המסים. מיבואנית טויוטה, חברת יוניון מוטורס, נמסר כי בכוונתה ללמוד את החלטת רשות המסים, אך בשלב זה לא יבוצע כל שינוי במחירון הדגמים שפורסם בתחילת החודש.

 

כך נקבע המחיר האחיד

למרות שקבוצות שווי השימוש אמורות לקבוע רק את מחירי הגרסאות הנמכרות לחברות ליסינג וציי רכב, בפועל נקבע לפיהן מעין "מחיר אחיד", המשפיע על
קבוצות המחיר ל-2009
קבוצה מחירים
1 עד 92,000
2 92,001-111,000
3 111,001-130,000
4 130,001-147,000
5 147,001-191,000
6 191,001-273,000
7 273,001 ומעלה
מרבית המכוניות הנמכרות בישראל. מהמחירים הקבועים בקבוצות אלה, מקבלות חברות הליסינג הנחות עצומות - עד 25% במקרים מסוימים - המסובסדות בחלקן על-ידי הצרכנים הפרטיים, הנדרשים לשלם מחירים גבוהים יותר. במשרד האוצר הגדירו לא פעם את התנהלות היבואניות כ"קרטל בחסות המדינה".

 

עד העדכון שפרסמה היום רשות המסים, נדמה היה שלראשונה יישבר השנה "המחיר האחיד": כמה מיבואניות הרכב - ובראשן יבואניות מאזדה וטויוטה - הודיעו כי בכוונתן להעלות מחירים. הודעתן התבססה על סעיף בתקנות האוצר, המתיר ליבואניות הרוכשות מכוניות בשער מטבע שהתחזק משמעותית, למשל היין היפני, להעלות מחירים בהתאם לשינוי בשער המטבע. זאת, מבלי שיידרשו "להוציא" את הגרסאות המיועדות לשוק הליסינג מקבוצות המחיר הרלוונטיות.

 

אלא שהעלאת מחירים זו מבוססת על "שערי בסיס": שערי ארבע מטבעות - יורו, ין, דולר וליש"ט - הנקבעים על-ידי רשות המסים, ומשמשים לחישוב קבוצות המחיר. מהשערים שמפרסמת היום הרשות, עולה כי היבואניות לא יוכלו להעלות מחירים בטווח הזמן המיידי, וזאת אלא אם יחליטו לוותר על מכירה לשוק החשוב בישראל - שוק הליסינג.

 

"האטרקטיביות לחבורת הליסינג"

כפי שהעידו מסמכים שתוכנם נחשף בשבוע שעבר ב-ynet, המכירה לחברות הליסינג היא השיקול העיקרי בקביעת מחירי המכוניות בישראל. במסמכים, שנכתבו על-ידי עורכי הדין של אחת היבואניות הגדולות בישראל, מתועדת התנהלות שוק הרכב: "ככל שמחיר המחירון של כלי רכב הינו גבוה יותר, האטרקטיביות של כלי הרכב לחברות הליסינג עולה... השיקול העומד בהחלטה על העלאת מחירים איננו שיקול פיסקאלי, אלא שיקול של השוואת מחירי הרכב למחירים המתפרסמים על-ידי המתחרים, על-מנת להותיר את כלי הרכב אטרקטיביים לחברות הליסינג".

 

כדאי להוסיף כי בשבוע שעבר פנתה חברת כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי, למחלקת הבג"צים במשרד המשפטים, בבקשה כי יורה למשרד האוצר לבחון מחדש את החלטתו שלא לייקר את מחירי המכוניות החדשות. במכתב, שהגיע לידי ynet, איימו עורכי הדין מטעם היבואנית כי ייפנו לבג"צ, אם תביעתם לא תיענה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאזדה 3. אותו מחיר
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים