שתף קטע נבחר

עיתונאים באירופה: התקשורת מלבה את המשבר

בשיחות בכנס בבריסל עם עיתונאים מאירופה עולה כי מעסיקים במדינותיהם מנצלים את המשבר להרעת תנאי העובדים ולקיצוצים - גם בעיתונות. הם אף באים חשבון עם הפאניקה שמשתקפת בדיווחי הקולגות שלהם מהמדורים הכלכלים

האם התקשורת מלבה את המשבר הכלכלי העולמי? האם יש מעסיקים שתופסים עליו טרמפ כדי לפטר עובדים ולהרע את תנאיהם? השאלות הללו מציקות לציבור - לא רק בישראל אלא בכל העולם. הן עלו שוב ושוב בשיחות שקיימתי השבוע עם עיתונאים מכל רחבי אירופה שפגשתי בכנס בבריסל, בירת בלגיה. 

 

 

עיתונאים מרומניה, קפריסין, רוסיה ומדינות אחרות מודים בגילוי לב מפתיע: אף שהתקשורת עצמה נמנית על נפגעי המשבר, במידה רבה היא גם מלבה אותו. הם מתחשבנים עם האופן שבו הקולגות שלהם מהמדורים הכלכלים מסקרים את המשבר, ומההשפעה הנגזרת מכך - הן על התקשורת עצמה והן על הכלכלה.

כולם מסכימים שבצל הדיווחים על המשבר, העסקים במדינות השונות מנצלים את המצב לקיצוצים - גם אם אין לכך הצדקה.

 

"התקשורת משדרת פאניקה, והחברות בכל הענפים - ובהחלט גם בענף העיתונות - משתמשות בזה בכדי לבצע קיצוצים ופיטורים, גם כשהדבר לא נדרש. בסופו של יום, הפאניקה עצמה רק מחמירה את המשבר, והוא הופך מקיף יותר ויותר". כך אומרת קירה, עיתונאית צרכנות בקבוצת עיתונאות מובילה ברוסיה. קירה מוסיפה שגם לאלו שחמקו מחרב הפיטורים אין חיים קלים -"ההוצאות - בעיקר על מוצרי המזון - ברוסיה עדיין גבוהות, ומעסיקים מקצצים בהטבות ולא מעלים משכורות".

 

 

"חברות  מורידות עלויות, עושות מיקור חוץ, מעודדות עבודה מהבית בכדי להימנע מתשלום על שטח משרדי. בתקשורת הבעייתיות גדולה במיוחד - כבר לא מוציאים כסף על פרסומות - עיתונים נסגרים ועובדים מפוטרים", אומרת קירה. עם זאת, היא מציינת ש"בעיתונות האינטרנט הפגיעה מועטה יחסית". הסבר אפשרי לכך הוא התגברות המעבר לצריכת עיתונות מיידית יותר על חשבון העיתונות המודפסת, שטומנת בחובה גם עלויות של רכישת מנוי. 

 

גם קריסטינה הקפריסאית - עורכת במגזין הלייף-סטייל פיללפטרוס, ומרינה - כתבת ברשת הטלוויזיות והרדיו הקפריסאית דייאז, נתנו דעתן על מצב המדיה במדינה בצל המשבר. "בינתיים אין פיטורים נרחבים בכלכלה, אך בהחלט יש חרדה מהבאות. איפה כן יש פיטורים? במדיה, בהרבה מקומות במדיה", אומרת מרינה.

 

"ברוב המשק לא מפטרים - אבל גם לא שוכרים" אומרת מרינה. קריסטינה מהנהנת בהסכמה: "הבעיה עדיין לא הגיעה במלואה - מפחדים ממה שיבוא, מוציאים פחות כספים וחוסכים לתקופה קשה, בודקים ומשווים מחירים".

 

ומה עם ענף הנדל"ן בקפריסין? לדברי קריסטינה פשוט לא בונים. "הבנקים לא נותנים כסף לקבלנים. אמנם בשנים האחרונות מחיר הנדל"ן עלה מאוד וכעת הם עדיין גבוהים יחסית - אך כעת כולם מצפים שיירדו".

 

מרינה מבהירה שהדבר נכון לכל החלטת רכישה גדולה, לא רק בדיור: "למעשה בכל החלטת קנייה גדולה הצרכנים משלבים ידיים וממתינים, גם מכוניות הפסיקו לקנות אצלנו. כולם מחכים שהמחצית הראשונה של השנה תחלוף בכדי לראות היכן הם עומדים, היא אומרת. "הממשלה לא עושה דבר", מתרעמות שתיהן.

 

גם ברוסיה מצב הנדל"ן  רחוק מלהיות מזהיר, אומרת קירה. " מחירי הדירות יד שנייה ירדו ומחיר הדירות החדשות מדשדש". 

 

אין שוק? צאו לרקוד

ללואנה, עיתונאית מרומניה, יש קשרים ענפים בענף הנדל"ן במדינה, ולדבריה מדובר במפולת של ממש: "ענף הנדל"ן נפגע מהמשבר בצורה חמורה. הרבה מחברי, בעלי חברות בתחום, עברו לתעשיות אחרות".

 

לשאלתי האם המעבר לתחום אחר כל כך קל, הסבירה לואנה שבעלי החברות מנצלים את נכסי הנדל"ן ברשותם, בעיקר בתחום הנדל"ן המסחרי, ופותחים חברות בבנייני משרדים אותם לא הצליחו להשכיר. "הגדיל לעשות חבר קרוב שפתח מספר מועדוני ריקודים באתרים אלו", היא אומרת.

 

וכפי הנראה יש לאנשים רבים ברומניה סיבה לצאת ולתור אחר אסקפיזם במועדונים. לואנה לא מסתירה את כעסה על כך ש"הרבה חברות ניצלו את המשבר בכדי להצדיק פיטורים הנובעים מהחלטות הנהלה כושלות" וכן, גם היא מסכימה ש"לתקשורת יש יד ורגל בנושא".

 

אליס, אף היא עיתונאית ברומניה, אומרת שאנשים וחברות במדינה נמנעים מלרכוש מוצרים ושירותים, למעט כאלו אשר נחוצים להם להמשך הפעילות השוטפת. "ברומניה, על רקע המשבר הכלכלי, פיטרו עובדים טכנית, לתקופה קצרה, עד יעבור זעם. כך שעם שיפור במצב הכלכלי אלו ישובו לעבודה מבלי לאבד תנאים. אבל ככל שהמשבר יימשך הפיטורים ייהפכו ליותר ויותר תמידיים", היא מזהירה. 

 

ומה הממשלה ברומניה עושה? אליס אומרת ש"קובעי המדיניות מנסים להרגיע את האנשים, כשהתקשורת לא ממש מסייעת בכך. הם קוראים לאזרחים לרכוש פחות מוצרים מיובאים ולעבור למוצרים מתוצרת מקומית ובכך לעזור לכלכלה ולתמוך במטבע המקומי (הליאו), שצנח לאחרונה לרמות שפל חדשות". לדבריה, על אף שהמטבע המקומי חלש, הייצוא עדיין נחלש, בצל ירידת הביקושים בעולם והמשבר הכלכלי. 

 

אך האם הידע שהתקשורת מציגה תמונה קודרת יותר מהמציאות מצליחה להרגיע את העוסקים בענף עצמו? התשובה היא לא. כולם הסכימו שהאווירה תורמת להתהוות המציאות. גם העיתונאים נמנעים מלבצע רכישות מיותרות וחוששים למקומות עבודתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפאניקה מחמירה את המשבר
צילום: רויטרס
עסקים מנצלים את המשבר ומקצצים. באי הכנס
צילום: גיל קול
מומלצים