שתף קטע נבחר

הרמת מסך

מה משותף ל"לא רק בלונדינית", "שרק" ו"המנסרים מטקסס"? קשה להאמין אבל שלושתם הפכו למחזות זמר כחלק מטרנד עולמי, שבשם הרווחים, מעביר את שוברי הקופות לבמה. ראיתם פעם רוצחים סדרתיים שרים?

ב-19 באפריל 2001 עלה על בימות ברודווי המחזמר "המפיקים", עיבוד מוזיקלי של מל ברוקס לסרטו הקלאסי מ-1968. "המפיקים" זכה להצלחה מסחררת, 2,502 הרצות לאורך שש שנים ותעשיית המיוזיקלס האמריקנית נכנסה לעידן חדש - כשהוליווד הופכת לספקית התוכן העיקרית שלה, וברודוויי נכנסת לתקופה של שגשוג.

 

מובן שלא היה זה הסרט הראשון שהפך למחזמר: שנה קודם לכן עלה עיבוד דומה ל"ללכת עד הסוף" ("The Full Monty"), וקודם לכן עלתה הגרסה הבימתית של "מלך האריות" של דיסני. "ללכת עד הסוף" זכה לשבחים מצד המבקרים, ו"מלך האריות" סיפק את הסחורה גם בקופות. אולם ההצלחה המדהימה והמחירים המופקעים להחריד ששילמו הצופים עבור כרטיס (בשלב מסויים עברו מחיריהם של כרטיסים מסויימים את רף ה-400 דולר) הפכו את "המפיקים" לזריקת מרץ חסרת תקדים לתעשייה ותחילתה של מגפה חדשה שהשתלטה על הענף כולו.


"המפיקים" בגרסה הקולנועית המחודשת.  זריקת מרץ לתעשייה

 

מכל עבר וכמעט בכל תיאטרון מרכזי בארצות הברית החלו לצוץ עיבודים מוזיקליים ליצירות קולנועיות מוכרות, כשהגורם המרכזי הוא ברור למדי ואינו ייחודי לתעשיית המיוזיקלס: מפיקים המבקשים להבטיח את הצלחתם מראש מחפשים אחר בסיס שכבר הוכיח את כוחו המסחרי בעבר. כך, במקביל לז'אנר ה"Jukebox Musicals" - הפקות בימתיות המבוססות על שירים קיימים, כמו "מאמא מיה!" (שהפך בהמשך לסרט מוזיקלי מצליח לא פחות), "We Will Rock You" המבוסס על שירי להקת קווין והעיבוד המתוכנן ל"Thriller" של מייקל ג'קסון - והפקות מחודשות של מחזות זמר קלאסיים, החלו המפיקים לחפש בהוליווד את העלילות למיוזיקלס של שנות ה-2000.

  

אם בעבר היו מחזות הזמר המצליחים מעובדים לקולנוע, הרי שבשנים האחרונות נדמה שהמגמה שינתה כיוון ויצירות קולנועיות רבות הלכו בעקבות "המפיקים" ועברו מהמסך הגדול לבימות התיאטרון, מלוות בשירים וריקודים. מחזות זמר מצליחים המשיכו להגיע לקולנוע, ביניהם "סוויני טוד", "מאמא מיה!" ואחרים, אך מספרם הפך זניח לעומת כמות העיבודים המוזיקליים לסרטים מצליחים שהציפו את ברודווי.

 

סיפורי שיער

אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר של הטרנד הנוכחי היה זה של "היירספריי", עיבוד מוזיקלי לסאטירה החברתית הפרועה של ג'ון ווטרס מ-1988. המחזמר עלה בברודוויי ב-2002, עם להיטים מוזיקליים כמו "Good Morning Baltimore" ו"You Can't Stop The Beat".  וכמו "הפיקים", הוצג יותר מ-2,500 פעמים לאורך קרוב לשבע שנים.


"היירספריי" על הבמה. התגלגל בחזרה לקולנוע

 

מלבד ההצלחה המסחרית המדהימה, "היירספריי" קטף גם שמונה פרסי טוני וזכה לשבחים מצד המבקרים. ושוב בדומה ל"המפיקים" של מל ברוקס, ההצלחה העצומה הובילה לקאמבק הקולנועי של "היירספריי" ב-2007 – כשהעיבוד המוזיקלי הופק כסרט בכיכובו של ג'ון טרבולטה וזכה להצלחה מסחרית נאה גם בבתי הקולנוע. 

 

כוח הבלונד

באפריל 2007 התקיימה הבכורה של המיוזיקל "לא רק בלונדינית" ("Legally Blonde") בברודווי אחרי שהוצג בסן פרנסיסקו בתחילת אותה שנה. העיבוד המוזיקלי לסרט המצליח מ-2001 זכה לביקורות נאות ואף היה מועמד לשבעה פרסי טוני. גם מבחינה מסחרית, המחזמר הוכתר כהצלחה לאחר שהכניס למעלה ממיליון דולר בשבוע אחד בברודווי.


"לא רק בלונדינית" בברודוויי. לא מחוויר לעומת הסרט

 

ההצלחה של "לא רק בלונדינית" חרגה גם היא מגבולות המדיום: החידוש המוזיקלי אמנם לא עשה את דרכו בחזרה לקולנוע, אולם הוא צולם ושודר ב-MTV ואף הוביל לסדרת ריאליטי של הערוץ "Legally Blonde - The Musical: The Search for Elle Woods" - במסגרתה התמודדו המתחרות על התפקיד הראשי במחזמר (במקומה של לורה בל באנדי). "לא רק בלונדינית" המשיך להציג בברודווי עד אוקטובר האחרון וצפוי לעלות בווסט-אנד שבלונדון.

 

שירת החטאים

אולם לא רק קומדיות עשו את המסלול מהמסך הגדול לבמה - אפילו סרטי אימה דלי תקציב התגלגלו אל בימות התיאטרון. אחד המיוזיקלס התמוהים ביותר שיצאו בשנים האחרונות היה עיבוד מוזיקלי לסרט האימה הקלאסי "Evil Dead" של סם ריימי מ-1981, שעלה בטורונטו ב-2007 והוצג 400 פעמים, ובימים אלה מציג בסיאול, בירת קוריאה.


"המנסרים מטקסס" על הבמה. כשהאימה הופכת לקומדיה מזמרת

 

גם "טבח המנסרים מטקסס", יצירת הקאלט של טובי הופר מ-1974, זכתה לגרסה בימתית - וכמו במקרה של "Evil Dead", מובן שהרצינות הקודרת של הסלאשרים הקלאסיים פינתה את מקומה לטובת פארודיה מחוייכת יותר. בכל זאת, לא קל לפחד ממסורים חשמליים כשהמשתמשים בהם פוצחים בשירה וריקודים כל כמה דקות.

 

שרים ומציירים

גם סרטי אנינמציה, ובעיקר אלו של אולפני דיסני, הוכיחו עצמם כבעלי פוטנציאל מסחרי החורג מגבולות המדיום הקולנועי. "מלך האריות" מ-1997 אולי הקדים את זמנו אך העשור הנוכחי היה עד לכמה עיבודים מפתיעים ומצליחים למדי, עם גרסאות בימתיות של "מרי פופינס" (2004) ו"בת הים הקטנה" (2008).


"שרק - המחזמר". התחיל ברגל ימין (צילום: Joan Marcus)

 

סיפור ההצלחה האחרון שעשה את דרכו מתעשיית האנימציה לברודוויי הוא זה של "שרק - המחזמר". המיוזיקל, שמבוסס על סרטם המצליח של אולפני דרימוורקס מ-2001, החל להציג רשמית בברודוויי בדצמבר האחרון וזכה עד כה לביקורות סבירות עד טובות. ועם ההצלחה ההיסטרית של הסרט המקורי וסרטי ההמשך, קשה להאמין ש"שרק" יירד בעתיד הקרוב מבימות התיאטרון, ובינתיים נקבעו הופעות עד אוגוסט 2009.

 

המשך יבוא?

לא הכל ורוד במעבר מהוליווד לברודוויי: היו כמובן גם עיבודים פחות מצליחים, כמו אלו של "שר הטבעות", או "נאמנות גבוהה", אולם לא מעט הפקות הוכיחו כי הטרנד יכול להשתלם. אך האם באמת מדובר בעוד אופנה תרבותית חולפת? קשה לומר. יתכן שההצלחה של מחזות הזמר הללו תספק למפיקי המיוזיקלס קצת אוויר לנשימה, מה שייאפשר להם לממן הפקות פחות בטוחות. מצד שני, השפעת המיתון הכלכלי עלול למנוע גם את זה.


"שר הטבעות" על הבמה. לא הכל עובד

 

כרגע נראה שגם אם מדובר בטרנד ותו לא, הוא ימשיך עם תעשיית המיוזיקלס אל תוך העשור הבא: כמעט מדי שבוע מתפרסמת ידיעה על קלאסיקה קולנועית נוספת שצפוייה לעבור את אותו הגלגול – כשברבים מהמקרים מדובר בסרטים שלא ממש ברור כיצד יוכלו להפוך למחזמר קצבי ומבודח, כמו למשל עיבוד מוזיקלי ל"Magnum Force", סרט ההמשך ל"הארי המזוהם", או גרסה בימתית ל"אמריקן פסיכו", המותחן המצמרר בכיכובו של כריסטיאן בייל מ-2000.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לא רק בלונדינית", המחזמר. הריאליטי לא איחר לבוא
צילום: Joan Marcus
לאתר ההטבות
מומלצים