שתף קטע נבחר

המכונית ישנה ומזהמת? יורידו אותה מהכביש

לאחר אינספור דחיות, שהתארכו בינתיים למספר שנים, מתחיל המשרד להגנת הסביבה בהפעלת תוכנית הורדת כלי רכב ישנים ומזהמים מהכביש, והגברת האכיפה. בשלטון המקומי מגיבים בגיחוך: "היחידים שמקדמים היום יוזמות סביבתיות הם אנחנו"

מוטב מאוחר מלעולם לא: המשרד להגנת הסביבה מתחייב ליישם עד סוף השנה את תכנית הגריטה המובטחת, ולהגדיל פי שלושה את מספר כלי הרכב המעוכבים לבדיקת זיהום אוויר. המשרד להגנת הסביבה מתכנן להחריף את המאבק בכלי רכב מזהמים עד סוף השנה: צי ניידות בדיקת זיהום האוויר יורחב משמעותית, ויופעל בעיקר בצירי תנועה ראשיים בערים הגדולות. עד דצמבר 2009, כך מבטיח המשרד, יגדל משמעותית מספר כלי הרכב הנבדקים מדי חודש - מ-1,500 מכוניות הנבדקות כיום, ל-5,000 מכוניות.

 

 

עוד מתכנן המשרד להפעיל עוד השנה תוכנית לגריטת כלי רכב ישנים: בעלי מכוניות בנות 20 שנה או יותר, יקבלו מהמדינה 3,000 שקל בתמורה למסירתן למגרש ייעודי, שם יפורקו וימוחזרו במידת האפשר. היעד שמציב המשרד שאפתני, בלשון המעטה: עד דצמבר 2009, יגדל שיעור המכוניות הישנות הנמסרות לגריטה - מתוך השנתונים הרלוונטיים - מ-8% בשנה ל-70%. בחודש הבא, כך מבטיח המשרד, יפורסמו לציבור נהלי התוכנית, המגובשים בשיתוף עם משרדי האוצר והתחבורה.

 

עם זאת, יש לציין כי תוכנית המשרד נמצאת כבר עתה באיחור: בינואר השנה אמור היה להתפרסם מכרז להפעלת המגרשים הייעודיים. אלא שעד כה לא הוקצה לצורך כך תקציב מתאים, והמכרז טרם פורסם. גם המשך יישום התוכנית מותנה בהקצאת תקציבים מתאימים. כדאי להזכיר כי תוכנית זהה כבר עמדה בפני יישום ב-2005, אלא שבעיות תקציב וסמכויות הביאו לביטולה.


המשרד להגנת הסביבה: 60 אלף מכוניות ייבדקו כל שנה (צילום: עופר מאיר)

 

צמצום הזיהום ברשויות מקומיות

עד סוף השנה, מתחייב המשרד גם לפנות לשלוש רשויות מקומיות גדולות, בדרישה שיכינו תוכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בתחומן. לפי תיקון לתקנות התעבורה, שאושר בכנסת לפני כשנה, רשויות מקומיות הוסמכו לטפל באופן עצמאי בבעיית זיהום האוויר מכלי רכב. התיקון הרחיב את סמכויותיהן, תוך שהוא מחייב רשויות בנות 100 אלף תושבים ויותר, להכין תוכניות לצמצום הזיהום.

 

על-פי התיקון לתקנות התעבורה, אותו יזם ח"כ דב חנין - במסגרת הדיונים על "חוק אוויר נקי" - רשויות מקומיות יוכלו לנקוט מספר צעדים, ובהם:

 

  • סגירת רחובות או אזורים מוגדרים מראש בפני תנועת כל כלי הרכב, או בפני כלי רכב מזהמים.
  • הגבלת התנועה באזורים שונים, בימים או בשעות קבועות מראש.
  • הכשרת פקחים לטיפול בזיהום אוויר, והקניית סמכויות אכיפה - ובכלל זאת, סמכות לעכב כלי רכב.
  • אכיפת החוק בנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית.

 

תוכנית לצמצום הזיהום מתחבורה מגובשת בימים אלה בתל-אביב, תוך שיתוף פעולה בין העירייה ומשרדי התחבורה והגנת הסביבה. עם זאת, כדאי לזכור כי שיתוף הפעולה הנדרש להכנת תוכניות כאלה - בין משרדי הממשלה, רשויות מקומיות ומפעילי תחבורה ציבורית - יוצר חיכוכים רבים. כך למשל, כבר לפני שנה אמורה הייתה עיריית תל-אביב להתחיל ביישום תוכנית לצמצום הזיהום מתחבורה, אלא שהתנגדות משרד התחבורה הביאה לביטולה.

 

"תנו לנו סמכויות"

בשלטון המקומי מגיבים בגיחוך להצהרות המשרד להגנת הסביבה בעניין התוכניות לצמצום הזיהום. "היחידים שמקדמים היום יוזמות סביבתיות הם אנחנו, ברשויות המקומיות", אומר ל-ynet איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, המאגד את 15 העיריות הגדולות בישראל. "לפני שמשרדי הממשלה באים לומר לנו מה לעשות, שיעשו את מה שהם צריכים לעשות - שפשוט ייתנו לנו את הסמכויות ואת הכוח לבצע את התוכניות הקיימות".

 

אטיה מציין את עניין התוכנית לצמצום זיהום האוויר בתל-אביב כמקרה לדוגמה: "הכל היה מוכן - הייתה תוכנית, וכבר עמדנו ליישם אותה. אבל אז בא משרד התחבורה, ודרש שהוא יהיה זה שמבצע את התוכנית. זה הרי אחד האבסורדים הכי גדולים - אנחנו יכולים לתכנן כאוות נפשנו, אבל בסוף אין לנו את הסמכויות לבצע". עוד אומר אטיה כי התיקון לתקנות התעבורה, שייכנס לתוקף בעוד כשלושה חודשים, לא ייושם - זאת, מאחר שמשרדי הממשלה הרלוונטיים אינם מגבשים תוכניות הכשרה לפקחי הרשויות, שאמורים לאכוף את החוקים הסביבתיים.

 

אולם, נראה כי בכמה היבטים הרשויות אינן ממתינות למשרדי הממשלה. כך למשל, בימים אלה עורכות 18 העיריות הגדולות בישראל סקר הממפה את זיהום האוויר בשטחן - גם את היקפו וגם את מקורותיו. אטיה: "לראשונה בישראל, תהיה לנו רשימת מדויקת ומדעית של מקורות הפליטה של חמישה מזהמים ושני גזי חממה בשטחי הרשויות".

 

בנוסף, אטייה מונה מספר צעדים אותן מתכוונות עיריות שונות ליישם כבר בחודשים הקרובים, כאשר חלקם כבר מיושמים כיום:

 

  • חיוב תחנות דלק להתקין מערכות "מישוב" - מערכות השואבות אדי הדלק הנפלטים בזמן התדלוק, ו"מחזירות" אותם אל מיכלי הדלק של התחנה.
  • סגירת מרכזי ערים לתנועת כלי רכב מזהמים - למשל, איסור כניסת מכוניות בעלות מנועי דיזל שאינן עומדות בתקני זיהום מתקדמים (כמו יורו 4).
  • צמצום תנועת כלי רכב פרטיים בשטח הרשויות - למשל, באמצעות עידוד נסיעה משותפת ("קאר-פול"), והגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים