שתף קטע נבחר

טלוויזיה במשבר - חוזרים ל-LCD

המשבר הכלכלי משפיע על שוק הטלוויזיה שמאט את פיתוחן של טכנולוגיות חדשות. האם בעתיד הקרוב נאלץ להסתפק במסכים זולים בלבד, ומה יעלה בגורל ה-OLED?

המשבר הנוכחי מהווה אתגר לא פשוט עבור כלל יצרני הטלוויזיה. אף חברה אינה נמלטת מהתמודדות עם אתגרים מורכבים, שמחייבים ביצוע קיצוצים בכוח האדם ועלויות הייצור. חברות כמו טושיבה, היטאצ'י, פנסוניק וסוני מדווחות על הפסדים ופיטורי עובדים, וגם ענקית המסכים סמסונג מדווחת על הפסד רבעוני ראשון בהיסטוריה של החברה. 

 

 

פנסוניק ו-LG: טלוויזיות זולות יותר

מנהל הכספים של פנסוניק הודיע רק לפני מספר ימים כי לא ניתן עדיין לראות עדיין את שיא המשבר, וכי ניתן יהיה לדבר על חזרה למצב טוב יותר רק בעוד שנה או שנתיים. במבט לשנים האחרונות, ניתן לראות כי הכמות השנתית של הטלוויזיות שנמכרת ע"י פנסוניק הולכת וגדלה, אולם למרבה ההפתעה אין די רק בהגדלת המכירות להשגת רווחיות

משום שהמחירים צונחים בצורה חדה יותר מהר מאשר עלויות הייצור. 

 

כתוצאה מתהליך זה, החברה מתמקדת כעת בייעול הייצור ומעבר אל מכירת דגמים משתלמים יותר מבחינה כלכלית. בשם כך, מסקנתו של מנהל הכספים של החברה ברורה:  מוצרים זולים נמכרים טוב יותר בתקופה זו ויש להעדיפם על פני מוצרי לוקסוס. לפי טענתו, גם בסיום המשבר הנוכחי התמונה לא תחזור לקדמותה והנטיה לכיוון המוצרים הזולים תשאר דומיננטית מבעבר.

  

אל ה- LCD

בשנים האחרונות, הולכת ונשחקת רווחיות יצרניות מסכי פלזמה, וכלל השוק הולך לכיוון ברור - אל עבר ה-LCD. חברת LG הגדילה את מכירות ה- LCD ב-22 אחוזים (ממוצע שנתי), זאת בהשוואה למכירות מסכי פלזמה מתוצרתה שצנחו ב-44 אחוזים.

 

גם פנסוניק – יצרנית הפלזמות הגדולה כיום הראתה בתערוכת CES האחרונה כי היא נמצאת בעיצומו של תהליך כניסה אל עולם ה- LCD, כמות דגמי ה- LCD היתה גדולה בהרבה בהשוואה לשנה שעברה ובנוסף, הוצגו גם אבי טיפוס של מסכי LED LCD שיושקו בשנת 2010.

 

OLED – חלום רחוק

טכנולוגית OLED אינה חדשה לגמרי בשוק: הטכנולוגיה מבוססת על חומרים אורגנים אשר פולטים אור כאשר מעבירים דרכם זרם חשמלי. זה מספר שנים שחברות כמו סוני, סמסונג ואחרות מציגות אבי טיפוס של טלוויזיות בטכנולוגיה החדשה, וסוני אף החלה למכור מסך OLED מסחרי ראשון בגודל 11 אינץ' מדגם XEL-1. יתרונות הטכנולוגיה

ברורים: מסכים איכותיים יותר, דקים יותר וחסכוניים יותר בחשמל.

 

אך למרות ההבטחה לפריצת דרך, הרי שזו מתעכבת: בתערוכת CES, שנערכת בלאס וגאס לפני מספר שבועות, הוצגו דגמי טלוויזיות OLED בגדלים של עד 31 אינץ'. התמונה היתה מרשימה מאוד, אך נציגי החברות סמסונג, סוני ו- LG לא ידעו לתת שום פרט מזהה על המסכים המוצגים: לא מפרט טכני, לא מחירים ולא מועדי השקה. מדובר בקורבן נוסף של המשבר הכלכלי, שלא מאפשר לחברות להשקיע בפיתוח הטכנולוגיה, ולהביא אותה לבשלות מסחרית.

 

בואן של טלוויזיות ה- OLED מתעכב, אך הטכנולוגיה לא תעלם, זאת משום שהיא הצליחה לתקוע יתד איתן בתעשיית הגאדג'טים: מיום ליום, נוספים מכשירים חדשים בדמות נגנים ניידים וגם טלפונים סלולריים הנושאים בגאון מסך OLED, ניתן לראות זאת בדגמי טלפון פופולאריים כגון נוקיה N85 וסמסונג Omnia HD החדש שהוצג זה עתה בתערוכת הסלולר MWC בברצלונה, אמנם, בינתיים מדובר רק במסכים קטנים יחסית (שמגיעים לגודל של עד 7 אינץ' ויותר במסגרות דיגיטליות).

 

 

מסלול הביניים - LED LCD

עד שתגיע ה- OLED, מתמקדים יצרני המסכים בטכנולוגיית ביניים שמצמצמת את הפער בין LCD פלורוסנטי לבין OLED, זהו פיתרון שעושה שימוש בנוריות LED קטנטנות שמחליפות את התאורה האחורית של מסכי LCD מסוג פלורוסנט.  תאורת ה-LED משפרת את הניגודיות בתמונה ומסייעת בהפיכת השחור בתמונה לאמיתי יותר לעין.

 

השנה נראה דגמי LCD LED רבים יותר מתוצרת מותגים מובילים כגון LG, סוני, סמסונג וטושיבה. גם חברות "הקו השני" כמו HAIER ו- HISENSE הציגו בתערוכת CES לראשונה מסכי LED LCD מתוצרתן, אולם מועד התחלת יצור של אלו לא יגיע לפני חציה השני של שנת 2009.

 

אבל, למרות כניסת הטכנולוגיה לייצור, בשנה הקרובה יהיו עדיין מחירי דגמי ה-LED יקרים מדי עבור חלקה הגדול של אוכלוסיית הרוכשים. הצפי הוא כי מכירות דגמי ה-LED LCD יתפסו נתח שוק של אחוזים בודדים בלבד, התסריט האופטימי ביותר מדבר על כ-עשרה אחוזים מכלל מכירות ה- LCD בשנת 2009.

  

טלוויזיות היוקרה ימתינו

תמונת המצב הנוכחית מצביעה על מגמה ברורה של מעבר לדגמי טלוויזיה זולים ורווחיים עבור היצרניות, חברה שלא תנהג במשנה זהירות, תאלץ לכבות את האור במפעל ולפטר עשרות אלפים רבים של עובדים.

 

מנגד, טכנולוגיות היוקרה לא יעלמו לגמרי, הן יתקיימו בעיקר במעבדות המחקר של החברות, שם יפתחו מהנדסים ומדענים, בקצב איטי יותר, את הטכנולוגיות החדשות שימתינו לדורות הבאים של לקוחות שיצליחו לשרוד את המשבר הכלכלי הנוכחי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוברים לטלוויזיות זולות
צילום: AFP
dtown
מומלצים