שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תיאטרון הקאמרי מוביל בפרסי התיאטרון
    "הנפש הטובה מסצ'ואן" מובילה את הרשימה עם 11 מועמדויות בקטגוריות השונות. ואולם למרות המעמד החגיגי, מנהלי התיאטרונים קוראים לשינוי מהותי בשיטת הפרסים

    רשימת המועמדויות הסופיות לפרס התיאטרון הישראלי נחשפה הבוקר (ג') במסיבת העיתונאים השנתית שנערכה באולם תיאטרון הקאמרי של תל אביב בנוכחות השופט בדימוס שלי טימן, מנהלי תיאטרונים ונציגי התקשורת.

     

    תחושות קשות מלוות השנה את הפרס, כשרבים ממנהלי התיאטרונים מדברים על צורך בבדק בית, מחשבה מחודשת על מבנה הפרס וצורך לפתוח סביב התנהלות האקדמיה של התיאטרון דיון רחב, בין אם בשל מה שהם מגדירים כ"השמטות תמוהות" של מועמדים מהרשימה, נפקדות של קטגוריות מהותיות ומעמדו של הפרס בציבוריות הישראלית.


    "הנפש הטובה מסצ'ואן". מובילה את הרשימה (צילום: גדי דגון) 

     

    את הרשימה מובילה ההצגה "הנפש הטובה מסצ'ואן" של תיאטרון הקאמרי עם 11 מועמדויות בקטגוריות המרכזיות. תיאטרון הקאמרי עומד בראש התיאטרונים

    עם 31 מועמדויות לשלל ההפקות אותן הגיש לפרסים בקטגוריות השונות. על פרס הצגת השנה יתמודדו "אנדה" של תיאטרון בית ליסין, "החגיגה" כקופרודוקציה של תיאטרון הקאמרי ותיאטרון הבימה וכן "שונאים סיפור אהבה" של תיאטרון גשר.

     

    את רשימת המועמדויות לפרס המחזמר מובילה ההפקה "כנר על הגג" של תיאטרון הקאמרי עם 7 מועמדויות. את רשימת הקומדיה של השנה מובילה ההפקה "הלילה ה-12" של תיאטרון גשר עם 5 מועמדויות. בראש קטגורית ההעלאה המחודשת של מחזה עומדת ההפקה "אמדיאוס" עם 7 מועמדויות.

     

    צריך לעשות בדק בית

    לנה קריינדלין, מנכ"לית תיאטרון גשר שגרף 10 מועמדויות לפרסים, אומרת ל-ynet: "כל השיטה של פרס התיאטרון לא מוצאת חן בעיני, לא נכונה, לא טובה ולא תורמת לתיאטרון. הצענו בעבר דרך אחרת לעשות את זה מתוך מחשבה שפרס שכזה אמור להיות חגיגה לכל התיאטרון הישראלי. אני חושבת שצריך לשקול את השיטה מחדש. לפרוס את הצפייה בהצגות על פני שנה שלמה זה לא הגיוני. העומס על חברי האקדמיה אדיר ואין אפשרות שזה יעבוד טוב בצורה שכזו. יש תחושה שהבחירות נעשות באופן לא ענייני ומעורר ספקות. אחרי הטקס בבאר שבע, שבו אני מאוד מקווה שתהיה נוכחות משמעותית של אנשים, נידרש לפתוח את נושא הפרס לדיון".


    "כנר על הגג". 7 מועמדויות (צילום: מרב יודילוביץ') 

     

    גם ציפי פינס, מנכ"לית תיאטרון בית ליסין ומיוזמי הפרס, תומכת בעמדתה של קריינדלין. עם 12 מועמדויות לפרסים השנה, מדגישה פינס כי אין מדובר בקיטורים אלא בניסיון לשפר. פינס, כמו אחרים, מדברת על בלבול בחלוקת ההצגות לקטגוריות. כך למשל נשאלת השאלה מדוע "הנפש הטובה מסצ'ואן" שעלתה בעבר על הבמה בישראל, אינה מוצגת תחת הקטגוריה "העלאה מחודשת" אלא מוגשת לפרס כהצגת השנה.

     

    "הבלבול הזה מבלבל גם את חברי האקדמיה", אומרת פינס ומציעה לפתוח מחדש את תקנון הפרס. פינס הוסיפה ואמרה כי לטעמה יש משקל גדול מדי לאנשי ציבור בתוך רשימת חברי האקדמיה. "אנשי ציבור נפעמים משמות ולא יורדים לגופו של עניין בקטגוריות כמו תרגום או תאורה, למשל, שדורשות מיומנות של אנשי מקצוע. הם לא יודעים להבדיל בין עיקר לתפל ואין ספק שאחרי 14 שנה בהן מוענק הפרס צריך לעשות בדק בית".


    "אמדיאוס". 7 מועמדויות (צילום: מרב יודילוביץ') 

     

    אילן רונן, מנהלו האמנותי של תיאטרון הבימה, אומר: "הבימה ממוקמת יפה בהישגים של המועמדויות בתקופה לא קלה שבה אנחנו נאבקים על הישרדות מחוץ לאולם הבית ובתנאים לא תנאים, ובכל זאת יש תחושה במובנים מסוימים שהחלטות האקדמיה אינן מייצגות את תגובות הקהל והביקורת. זה תמוה אבל זו אינה הבעיה העיקרית שהיא העובדה שהפרס לא מצליח למצב את עצמו כמרכזי, חשוב ויוקרתי. עם השנים התחושה שלי היא שמדובר באירוע ביצתי של תקשורת, מערך שיווקי ויחצ"ני ומאבקי כוחות בין התיאטרונים.

     

    "יש תחושה של עמידה במקום ומן הראוי לעשות בדיקה והשוואה מול מקבילות בעולם. פרס התיאטרון הישראלי מקביל יותר לאוסקר מאשר לפרסי הטוני בארה"ב או האוליבייה בצרפת. בעולם לא קיימת קטגוריה של הצגת השנה. הפרסים הם פרטניים למחזמר, חידוש ומחזה מקורי. גם כל נושא היצירה הצעירה והיוצרים המבטיחים אינו מקבל אצלנו מקום. אין פרסים למעצב, מחזאי או במאי מבטיח וחבל. אנחנו צריכים לשבת ולראות איך יוצרים עניין מחודש סביב הפרס בתוך קהילת התיאטרון ומחוצה לה. זה אירוע חשוב וראוי שיינתן לו מקום של כבוד".


    אנדה. ברשימת ההפקות המועמדות לפרס הצגת השנה (אייל לנדסמן)

     

    "אם התוצאות היו שונות, התלונות היו אחרות"

    למרות הטענות נדמה כי מנכ"ל תיאטרון הקאמרי של תל אביב, נעם סמל, מרוצה. אולי כיוון שהתיאטרון שבראשו הוא עומד גרף השנה 31 מועמדויות לפרסים בכל הקטגוריות. בניגוד לדברי קודמיו אומר סמל: "במלאת 14 שנה לכינונו של הפרס התחושה שלי היא שהוא צבר עוצמה, תאוצה ומעמד. הפרס חשוב לכולנו ולאורך השנים נלמדו לקחים בהם הגדלת מספר חברי האקדמיה ל-120.


    גילי בן אוזיליו ז"ל. מועמדות לפרס השחקנית 

     

    "הצגת השנה אינה צריכה להיות בחירה של קוראי עיתונים, אלא של אקדמיה מתפקדת. אני לא מבין את הטענות על כמות אנשי הציבור שעומדת על 10 מתוך המכלול. אקדמיה לא יכולה להיות בנויה רק על אנשי מקצוע כיוון שהם לא יכולים להתפנות לצפייה בעשרות הצגות. אני משער שאם התוצאות היו שונות, התלונות היו אחרות. בכל מקרה אנחנו, בקאמרי, מוכנים ללכת על כל רביזיה שלא תהיה".

     

    ואלה המועמדויות

    הצגת השנה

    אנדה

    החגיגה

    הנפש הטובה מסצ'ואן

    שונאים. סיפור אהבה

     

    העלאה מחודשת של מחזה

    אמדאוס

    אקווס

    בידרמן והמציתים

    ירמה

     

    הקומדיה של השנה 

    אלוהי הקטל

    הזוג המוזר

    הלילה ה-12

    שמו הולך לפניו

     

    המחזמר של השנה 

    אוליבר

    הקוסם מלובלין

    כנר על הגג

    מייק

     

    הצגת הבידור של השנה

    ברודווי פינת פרישמן

    יהורם גאון – בכל הכבוד

    מיקי קם - רגל פה רגל שם

    שירת העצבים

     

    מחזאי השנה

    הלל מיטלפונקט "אנדה"

    מיכאל גורביץ "אהובת הדרקון"

    ענת גוב "אוי אלוהים"

    רועי חן ויבגני אריה "שונאים סיפור אהבה"

     

    מתרגם השנה

    דורי פרנס "הלילה ה-12"

    דן אלמגור "כנר על הגג"

    ירון פריד "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

    שמעון זנדבנק "הנפש הטובה מסצ'ואן"

     

    במאי השנה

    אודי בן משה "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    אילן רונן "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

    חנן שניר "החגיגה"

    יבגני אריה "שונאים סיפור אהבה"

    מיכאל גורביץ "אהובת הדרקון"

     

    שחקן בתפקיד הראשי

    איתי טיראן - כריסטיאן "החגיגה"

    דורון תבורי – ד"ר דיירסט "אקווס"

    יצחק חזקיה – אנטוניו סליירי "אמדאוס"

    נתן דטנר – טוביה "כנר על הגג"

     

    שחקנית בתפקיד הראשי

    אולה שור סלקטר – שן טה/שוי טה "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    גילה אלגמור – ויולט ווסטון "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

    גילי בן אוזיליו ז"ל – ירמה "ירמה"

    קרן צור - אנדה "אנדה"

     

    שחקן בתפקיד משנה

    איתי טיראן – וולפגנג אמדאוס מוצרט "אמדאוס"

    אלכס סנדרוביץ – מלווליו "הלילה ה-12"

    דרור קרן – ואנג, "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    עודד תאומי – הלגה "החגיגה"

     

    שחקנית בתפקיד משנה

    אסנת פישמן – טומי "משוגעת"

    חני פירסטנברג – קונסטנציה וובר "אמדאוס"

    ליליאן ברטו – ברברה פורדהם "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

    מיקי פלג רוטשטיין – ויויאן "משוגעת"

     

    שחקן מבטיח

    ויטלי פרידלנד – השד "אהובת הדרקון"

    דן שפירא – אלן סטרנג "אקווס"

    יניב ביטון – אלג'.הגיס.הנגר.הסב.השוטר.המלצר "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    שלומי טפיארו – אמיר "עלמה ורות"

     

    שחקנית מבטיחה

    אלינור פכט - ויולה "הלילה ה-12"

    דקלה הדר – אם המשפחה. זונה א'. מרת יאנג "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    רינת מטטוב – ג'ונה מונטווה "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

    רינת מטטוב – יאנה "משוגעת"

     

    מלחין השנה

    הרכב פרקדו: תומר יריב ועדי מורג – "אקווס"

    יהודה פוליקר - "ירמה"

    יוני רכטר – "אהובת הדרקון"

    קרן פלס – "הנפש הטובה מסצ'ואן"

     

    עיצוב תלבושות

    ארנה סמורגונסקי "כנר על הגג"

    מוני מדניק "הלילה ה-12"

    עפרה קונפינו "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    רות דר "אמדאוס"

     

    עיצוב תאורה

    אבי יונה בואנו (במבי) "שונאים סיפור אהבה"

    חני ורדי "הנפש הטובה מסצ'ואן"

    פליס רוס "כנר על הגג"

    קרן גרנק "אמדאוס"

    רוני כהן "אהובת הדרקון"

     

    עיצוב תפאורה

    סיימון פסטוך "שונאים סיפור אהבה"

    ענת שטרנשוס "משוגעת"

    רוני תורן "כנר על הגג"

    רות דר "אמדאוס"

     

    כוריאוגרפיה/עיצוב תנועה

    גלעד קמחי "ברודווי פינת פרישמן"

    דניס קורטני "כנר על הגג"

    מרינה בלטוב "אהובת הדרקון"

    מרינה בלטוב "הנפש הטובה מסצ'ואן"

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הלילה ה-12. 5 מועמדויות
    צילום: אייל לנסדמן
    לאתר ההטבות
    מומלצים