שתף קטע נבחר

מתי כבר יופיעו אצלה קמטים?

לילדות ששיחקו בה בילדותן יש היום נכדות, שמשחקות בה באותה מידה של התלהבות. אבל בובת הברבי, שחוגגת היום 50 שנים של בלונד זוהר, נשארה חטובה וחלקה כשהייתה. קרן אוחיון תוהה כיצד קרה שבובת הפלסטיק הכי לא אנושית בעולם היא דווקא הבובה המצליחה ביותר

תגידו מזל טוב לברבי, שחוגגת היום, 9 במרץ, יומולדת 50, ואיך לומר, לא רואים עליה את השנים. בכלל. בעוד אנחנו מתבגרות, גופנו מתעגל, על פנינו מופיעים קמטוטי הבעה, צחוק וגיל ואף שיבה זורקת בשערנו, ברבי איננה מתבגרת לעולם. שיערה נותר שופע, על פי רוב צבוע מהשורש בבלונד בוהק, גופה חטוב ופניה חלקות. לפלא היא בעיניי, איך חברת "מאטל", יצרנית ברבי, טרם המציאה "דיאטת ברבי" או סדרת תכשירי קוסמטיקה תחת המותג "ברבי אנטיג'יינג". אילו היו עושים זאת בחברה, אין לי ספק שרבבות נשים בעולם היו נוהות אחריה, כפי שהן, בנותיהן ונכדותיהן, עושות כבר חמישים שנה.

 

אבל מעבר להיותה בובת המשחק המצליחה ביותר מאז ומעולם, ברבי היא סמל, מושא חיקוי ופנטזיה של רבים בעולם, בלי הבדל דת, גזע וכמובן מין. נשים רוצות להיות כמו ברבי וגברים רוצים נשים כמו ברבי. במשך השנים יצאו אמנם גרסאות של ברבי בצבעי שיער כהים, אך עדיין הגרסה הבלונדינית שלה היא הנמכרת ביותר ובובת הברבי עצמה נחשבת לצעצוע הנמכר ביותר בעולם כולו. 

 

המעצבים מלבישים את ברבי  

לא במקרה התקיימה חגיגת יום ההולדת המרכזית של הבובה במסגרת שבוע האופנה בניו יורק בשבוע שעבר. מעצבי אופנה וביניהם קלווין קליין, קנת' קול, אלכסנדר וונג, מייקל קורס, טומי הילפיגר, ג'וסי קוטור, קתרין מלנדרינו, נורמה קמלי ודונה קארן, עיצבו דגמים לבובה המיתולוגית והציגו אותם בתצוגת אופנה מיוחדת, אותה סגרה שמלת חתונה מפוארת במיוחד בעיצובה של ורה וואנג, מעצבת שמלות הכלה היוקרתיות של ידועניות ניו יורק והוליווד.


ברבי וקן, גרסת קנת' קול. שבוע האופנה בניו יורק (צילום: אתר Mattel)

 

יצרנית ברבי אמנם ניסתה במשך השנים לשווק אותה כרופאה, כאסטרונאוטית ובמקצועות נאורים אחרים, אבל הילדות ברובן רצו את ברבי הדוגמנית, בביקיני או בשמלה מתנפנפת. המעצבת הידועה דיאן פון פירסטנברג, נשיאת מועצת מעצבי האופנה של אמריקה, כתבה לכתבי האופנה באמריקה על העובדה שחלקים מרכזיים בשבוע האופנה יוקדשו לברבי: "ברבי מייצגת אישה עצמאית ומלאת ביטחון, עם יכולת מרשימה ליהנות בעודה נותרת זוהרת". האמנם? האם האמת העירומה מתחת לבגדי המעצבים איננה פשוטה כמו הבד ממנה עשויים בגדיה של הבובה, זו שהייתה ונותרה חטובה ונאה, ולא במקרה נשמעות בשנים האחרונות טענות שהיא מעודדת אנורקסיה?


ניסו לשווק אותה כרופאה וכאסטרונאוטית, אבל הילדות רצו דוגמנית (צילום: אתר Mattel) 

 

בלי פרופורציות

מחקר שנערך על פרופורציות נשיות גילה, שאילו הבובה (שאורכה 29 ס"מ) הייתה בחורה אמיתית היא הייתה מתנשאת לגובה 175 ס"מ ושוקלת 50 ק"ג בלבד, היקף החזה שלה היה 91 ס"מ, היקף המתניים 45 ס"מ והיקף הירכיים 83 ס"מ. נתונים אלה הם לפחות עשרים אחוז מתחת למשקל ולממדים התקינים, והנשים שידועות כבעלות פרופורציות כאלה, הן על פי רוב דוגמניות או נשים בעלות הפרעת אכילה. כל האחרות שמתעקשות להתהדר במידות ובפרופורציות האלה יצטרכו להיעזר בשירותי המנתח הפלסטי, שיעניק להן אפשרויות מפלסטיק, כמו ברבי בעצם.

 

ככל שעברו השנים וגברה הביקורת על כך, המציאו יצרני ברבי סיבות יצירתיות להכחיש את התופעה. אבל יצרני הבובה

בעצמם הודו, כי בשנות השישים ברבי הייתה עגלגלה יותר, כסמל לתקופה, ובשנות השמונים היא הייתה בעלת גזרה אתלטית ברוח ג'יין פונדה. לכן, לא פלא שהביקורת המרכזית על הבובה היא, שהיא מעודדת רזון בלתי אפשרי וגורמת להפרעות אכילה. ילדות שמפנימות, כי רזון הוא ערך חשוב עבור אישה אידיאלית, מתבגרות כשבראשן הזיכרון של מושא הערצתן מילדות והן שואפות להיות כמוה. יצרני הבובה ניסו במשך השנים לפצות על הביקורת הזאת כשהרחיבו מעט את ירכיה וניסו לייחס לה ערך מוסף חברתי ומגדרי, כשהם מתאימים את הבובה ואת אביזריה להלך הרוח של התקופה. ואכן, לאורך השנים ברבי השתנתה בהתאם לתהליכים, שהתרחשו בחברה המערבית באותה עת. אם ברבי של שנות החמישים הסתפקה בלבישת ביקיני לים, וסינר למטבח, כשהנשים החלו לצאת יותר ויותר לשוק העבודה מחוץ לבית, גם ברבי החלה לרכוש לעצמה מקצועות חופשיים שונים ואבזרים מותאמים למעמדה ולעיסוקה.


ברבי ביונסה. במשך השנים היצרנים הרחיבו את ירכיה (צילום: אתר Mattel)

 

היבט נוסף של הביקורת כלפי ברבי עלה בהקשר הצרכני. חוקרים לאורך השנים שבו והעלו את הטענה שברבי מעודדת בעיקר שופינג, ומעידים על כך אינספור האבזרים הנלווים לבובה, שמחירם אף עולה על מחירה של הבובה המקורית. אותם חוקרים טוענים, כי מאחר שהילדה משחקת עם הבובה בגיל צעיר, היא מאמצת את השופינג כערך היישר לתוך מציאות חייה כבוגרת. אולם, למרות כל אלה וטענות רבות אחרות שתקצר היריעה מלפרטן, ברבי היא, כאמור, הבובה המצליחה ביותר בחמישים השנים האחרונות, וכמו שזה נראה עכשיו, גם בגיל 100 חוקרים יטענו נגדה, ומילארדי ילדות בעולם יתעלמו מהטענות וישחקו בה בהנאה.

 


 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הברבי המקורית משנת 1959
צילום: אתר Mattel
ברבי על פי קלווין קליין. שבוע האופנה בניו יורק
צילום: אתר Mattel
ברבי של אלכסנדר וואנג. שבוע האופנה בניו יורק
צילום: אתר Mattel
באדג'לי מישקה מלביש את ברבי. שבוע האופנה
צילום: אתר Mattel
לאשה בפייסבוק
מומלצים