שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מוכרחים להמשיך לנגן

    ערוץ המוזיקה 24 התחיל כהבטחה, המשיך ככישלון ומשמש כיום כפלטפורמה של "קשת" לקידום התכנים שלה. רגע לפני השקתו המחודשת, בדקנו האם "הבית של המוזיקה הישראלית" הפך ל"בית האח הגדול" ולמי זה בעצם אכפת

    בחודש אוקטובר האחרון הגיעה הידיעה הראשונית ש"קשת", זכיינית ערוץ 2 ב-15 השנים האחרונות והבעלים של ערוץ הכבלים "ביפ", רכשה 45% מערוץ המוזיקה 24, ובכך הפכה לבעלת השליטה בו. בחודשים שלאחר מכן, לא היתה ברורה המשמעות של אותו מהלך כלכלי ושליטתה של "קשת" לא ניכרה על המסך.

     

    פחות מחמישה חודשים אחרי, עכשיו כבר אי אפשר לטעות. ערוץ המוזיקה, שדישדש ואף הגיע לכדי סכנת סגירה, הפך לזרוע נוספת של הזכיינית. כשבוע לפני השקתו המחודשת נראה ש"הבית של המוזיקה הישראלית" הפך בעיקר לבמה לקידום תכני "קשת". 


    דיירי "האח הגדול" מאזינים לבוסקילה במצעד היומי (צילום: מוזיקה 24)

     

    חשוב לציין כי למרות שאין בהתרחשויות האחרונות בערוץ 24 כל עניין לא חוקי, שינוי פני הערוץ כפי שבאו לידי ביטוי לאחרונה גורמים לתחושת אי נוחות. אבל כדי להבין מה באמת מתרחש כרגע שם, צריך לחזור להתחלה, ל-2003. באותו קיץ הושק בקול תרועה רמה ערוץ המוזיקה הישראלית, התקווה הגדולה להרמת גרסה מקומית לערוצים דומים בחו"ל.

     

    במה חדשה

    ערוץ המוזיקה התחיל מצוין. כשעלה לראשונה לאוויר הוא קודם כל הפתיע והראה שאפשר לשדר קליפים ישראליים 24 שעות ביממה. אמנם מאגר הערוץ אז לא היה מרשים והקליפים חזרו על עצמם (במיוחד אלה מהם שהופקו במיוחד לרגל השקת הערוץ), אבל מהר מאוד התוכן האיכותי היה נוכח. יואב קוטנר, שהיה העורך הראשי של הערוץ, החליט לנקוט בקו מוזיקלי לאו דווקא "צעיר ומגניב" מז'אנר ה-MTV, אלא כאלטרנטיבה מרשימה לכל תוכניות המוזיקה שנעדרו מהמסך במשך שנים רבות ולא קיבלו שום פלטפורמה טלוויזיונית. "הבמה המרכזית", בה קוטנר אירח מספר אמנים על במות שונות ותיזז ביניהם, היתה דרך נפלאה להכיר אותם מקרוב ולראות גם איך הם עושים את זה חי ולא עם פלייבקים.


    דנקר ובוטנר בטקס עמ"י. גם למוזיקה הגיע (צילום: ירון ברנר)

     

    התוכניות "מפגשיר" שאיחדה בין שני אמנים מקצוות שונים שכתבו והפיקו שיר ביחד, ו"תשע שעות ושיר" בה לאמן מוכר יש תשע שעות להלחין שיר, להקליט אותו וליצור קליפ, היו שער כניסה לצופים שאינם בהכרח בקיאים ביצירה מוזיקלית ומצאו אותה מעניינת. גם תוכנית הראיונות האישיים של קוטנר, "מה נשמע?" בה השתתפו אמנים כמו רמי פורטיס או ארקדי דוכין היתה נוגעת ללב וקוטנר הצליח להוציא וידויים מהאמנים שלא ראינו במקומות אחרים. ואפילו טקס פרסי עמ"י שלא ממש עניין את הקהל הרחב, בהחלט היה חשוב כשגם למוזיקאים בישראל סוף סוף היה טקס כאילו הוליוודי משלהם.

     

    במשך השנים עבר הערוץ לא מעט מהפכים שאינם זרים ודווקא מאוד מקובלים בסביבה טלוויזיונית צעירה בתחומה. במסגרתם, הוחלפו מנחים, עלו והורדו משידור תוכניות (אפילו טלנובלה מוזיקלית ששודרה לצד תוכניות הקליפים), הקונספט הכללי, כמו גם האריזה הגרפית עברו מהפכים, אבל דבר אחד ויחיד נשמר בכל שש שנותיו: הצביון המוזיקלי. אותו רעיון בסיסי שבמרכזו הפלטפורמה הזו, אותו ערוץ נישה יקר מפז, נולד, זחל ואפילו הצליח קצת ללכת בכוחות עצמו לאחר שניזון מגיל אפס ממוזיקה, ורק ממוזיקה.

     

    בשנים האחרונות, לאחר ביטול טקס עמ"י, תחלופות בבכירים שלפני ומאחורי הקלעים ושינויים לא מעטים במפת התקשורת הישראלית, חלה ירידה בחשיפה הגם ככה מעטה ובקו המנחה של הערוץ. מצבו הכלכלי הידרדר והחברה שהחזיקה בו עד אז (חברת מימד אולפני טלוויזיה MTVS) לא הצליחה להחזיק ולו עונה אחת עם לוח שידורים יציב ומשמעותי בנוף הטלוויזיוני בארץ.

     

    "הערוץ הזה היה אמור להיות אלטרנטיבה לפלייליסט, בתקופה בה ההאזנה באינטרנט לא היתה מפותחת כמו היום", אומר גורם בתעשייה. "הרעיון היה כל כולו מושתת על מוזיקה ישראלית, כאשר גם לזו הלא מסחרית של גלגל"צ יש מקום". מצד שני, אומר אותו גורם: "הזמנים השתנו. עם הזמן שעובר, הצורך בערוץ המשדר אך ורק קליפים או רוב הזמן קליפים - נגמר, לא קיים יותר בעולם. זה לא מה שאנשים רוצים יותר".

     

    המוזיקה של לאון ובובליל

    באוקטובר 2008 הושלם מהלך רכישת ערוץ המוזיקה על ידי "קשת", שגרר בעקבותיו גל תגובות קטן של מחאה, שקטה יחסית, בעיקר של יוצרים מהתחום שהביעו את אי שביעות רצונם מהעסקה ואמרו בכמה הזדמנויות כי הם חוששים להמשך יצירתם בפלטפורמה המשתנה.


    הכירו את העורכים המוזיקליים. יוסי ועינב בובליל (צילום: יואל מור)

     

    מצפייה אקראית בלוחות השידורים הזמניים של "מוזיקה 24" בשבועות האחרונים (ראו מסגרת), עוד

    לפני השקתו המחודשת והרשמית, קשה לומר שהחששות היו משוללי יסוד. סוף השבוע שלפני פתיחת עונת הסלבס של "האח הגדול" הוקדש כל כולו לבחירת השירים האהובים על לאון שניידרובסקי, עינב בובליל, יוסי בובליל ושאר פליטי העונה הראשונה של התוכנית. בכך נורתה למעשה יריית הפתיחה להשתלטות היומיומית של תוכנית הריאליטי, שהקשר בינה לבין מוזיקה קלוש ביותר (גם אם רוב דיירי "האח הגדול VIP" הם זמרים). מדי יום משודרות תוכניות המורכבות מבחירותיהם המוזיקליות של יושבי אותה וילה, תחרויות שירים בין המתמודדים השונים ושלל קליפים של שימי תבורי.

     

    אם לשפוט לפי לוח השידורים החדש של הערוץ שיעלה בקרוב, נראה שזוהי רק ההתחלה. במשך 24 ימים ישודרו שבעה ימים בשבוע כוכבי "קשת" לצד אורחים נוספים, חלקם מעולם המוזיקה וחלקם לא, שידור חי מאולפן שקוף שיוצב בתל-אביב. בין הכוכבים נמצאים כמובן: ארז טל ואסי עזר (מגישי "האח הגדול"), נינט טייב, צביקה פיק, גל אוחובסקי ומרגלית צנעני.

     

    בנוסף, גורמים המקורבים לערוץ ידעו לספר ל-ynet כי ב"קשת" שוקלים להפוך את ערוץ 24 במהלך העונה השביעית של "כוכב נולד", שתיפתח בעוד מספר חודשים, לסוג של ערוץ 20 שילווה את המתמודדים בדרך לתואר הנכסף.

     

    אשת יחסי ציבור ותיקה המטפלת באמנים רבים, אמרה בתגובה: "מאז ש'קשת' נכנסו לתמונה נהיה קשה יותר להכניס לשם קליפים. אם זה קורה בגלל שהקידום של 'האח גדול' הוא בעדיפות גבוהה יותר - אז זה פשוט מצב מגוחך".

     

    בית המוזיקה או בית האח?

    גסיסתו של ערוץ המוזיקה החלה לפני כשנה וחצי, בין השאר, בגלל אתרים שונים וחזקים שהחלו לספק מוזיקה ישראלית באופן קבוע ואתרים דוגמת youtube שמספקים גישה נוחה ומהירה לקליפים חדשים וישנים. הרכישה של "קשת" שגררה אחריה גל מחאה זניח, הביאה איתה גם תקווה גדולה שגוף חזק ובעל אמצעים יצליח לשקם את הערוץ הזה ולהפוך אותו למשמעותי יותר בשוק המוזיקה הישראלי. אבל כעת נראה ש"הבית של המוזיקה הישראלית", כפי שהוגדר בעבר, עומד להפוך לבית "האח הגדול".


    אלאל סוחפת את החברים. כך נראה המצעד היומי (צילום: מוזיקה 24)

     

    משיחות שקיימנו עם אנשי תעשיית המוזיקה בישראל, עולה התמונה לפיה אחוזי הצפייה הנמוכים לו זכה הערוץ בזמן עלייתו לאוויר לא פגעו בחשיבותו לתעשייה. אמנים, מפיקים, אנשי יחסי ציבור וגם ערוצי תוכן אחרים היו מייחסים חשיבות די גדולה למתרחש על מסכו, גם בזמן שהקהל לא ממש התעניין. אבל מאז הלך לאיבוד התוכן העקבי לפני כשנה וחצי, פגה גם ההתעניינות של התעשייה. "גם אם קוראים לזה 'ערוץ המוזיקה הישראלי' וכל מה שיהיה שם זה 'כוכב נולד' או 'האח הגדול', זה לא ממש אכפת לי", אומר גורם בתעשייה. "ממילא לא צופים בערוץ הזה כבר מזמן".

     

    הדעה הרווחת היא כי בשנתיים האחרונות אמנים החליטו להשקיע פחות כסף בקליפים, שכן הם החלו להיות יותר ויותר מודעים לאחוזי הצפייה.

    וכמעט בלי יוצא מן הכלל, בכורות לקליפים חדשים נעשות היום באתרי האינטרנט המובילים ולאו דווקא בערוץ. "זה אפילו לא מרגיז", סיכם עבורנו גורם אחר את התפנית החדשה של הערוץ.

     

    כעת, נותר רק לראות האם את מעט העשייה שבכל זאת חייבים לזקוף לזכות ערוץ המוזיקה, תשמר "קשת" בלוח השידורים הקבוע של הערוץ או שמעט הביטוי שקיבלה המוזיקה הישראלית יעלם כליל לטובת קידום התוכניות המובילות של הזכיינית. ואולי נגלה שטעינו וערוץ המוזיקה הישראלית היחיד בארץ יהפוך לערוץ תוכן ראוי ושלקברניטיו באמת חשוב יהיה לתמוך בתעשייה המקרטעת הזו שזקוקה לקידום הרבה יותר מפנינה טורנה או דודי מליץ.

     

    ב"קשת" סירבו להגיב לשאלות הנוגעות לעתידו של ערוץ המוזיקה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לוגו הערוץ המתחדש. הבית של מי?
    אוז וקוטנר. ימים אחרים
    לאתר ההטבות
    מומלצים