שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר ענק של 10 שנים: בשר אדום מגביר תמותה
    כבר אמרו לנו שבשר אדום מזיק לבריאות, אבל עכשיו מגיעה הוכחה חותכת. מחקר שנערך בארצות-הברית וכלל כחצי מיליון איש מצא: שיעור תמותה גבוה בהרבה בקרב אלו שבשר אדום היה חלק בלתי נפרד מתזונתם. החדשות הטובות: בשר עוף דווקא בריא

    לסטייק העסיסי, נוטף השומן יש מחיר בריאותי, והוא גבוה: מחקר רחב היקף שכלל מעל חצי מיליון איש מצא כי בשר אדום מגביר את סיכון התמותה מסרטן, מחלות לב וכלי דם. המחקר פורסם בגליון החדש של כתב העת Archives of Internal Medicine.

     

     

    החוקרים, מהמכון האמריקני לסרטן, הנחשב לאחד המרכזים הגדולים בעולם לחקר סרטן, בדקו במשך עשור בין השנים 1995 ל-2005, את נתוניהם הרפואיים של יותר מחצי מיליון איש בגילאי 50 עד 71 אשר מילאו שאלונים שעסקו בתזונתם והרגלי בריאות אחרים שלהם.

     

    החוקרים חילקו את המתנדבים לחמש קבוצות לפי סוג הבשר שנצרך: בשר אדום, בשר עוף, בשר מעובד וכמויות שונות שלהם. מתוך כלל הנחקרים בתקופת המחקר, מתו 47,976 גברים ו- 23,276 נשים. החוקרים מצאו כי בקבוצות שבהן אכלו את הכמויות הגדולות ביותר של בשר אדום, נרשמה תמותה גבוהה יותר בהשוואה לקבוצות של אלו שאכלו את הכמות המעטה ביותר של בשר אדום. בעיבוד התוצאות החוקרים ניטרלו גורמי סיכון נוספים למחלות לב וסרטן, ובהם עישון ופעילות גופנית.


    סיכון מוגבר למוות. בשר אדום (צילום: אינדקס אופן)

     

    בקרב הנשים שנבדקו, אלה שאכלו את הכמות הגדולה ביותר של בשר אדום היו בסיכון גבוה ב-36% למות מכל סיבה שהיא, בסיכון גבוה ב-20% למות מסרטן ובסיכון גבוה ב-50% למות ממחלות לב.

     

    מתוך הגברים, אלה שצרכו בשר אדום בכמות הגבוהה ביותר היו בסיכון גבוה ב-31% למות מכל סיבה שהיא, ב-22% יותר למות ממחלות סרטן ובסיכון גבוה ב-27% למות ממחלות לב.

     

    עוף: סיכון מופחת למות

    מנגד, אלה שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של בשר עוף, היו בסיכון מופחת ב-8% למות במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לאלה

    שאכלו את הכמות הקטנה ביותר של בשר אדום. החוקרים הסבירו כי בשר עוף מכיל כמות גבוהה יותר של שומן בלתי רווי המשפר את רמות הכולסטרול.

     

    עוד מצאו החוקרים כי סיכון התמותה היה גבוה גם בקרב אלה שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של בשר מעובד, הכולל נקניקיות, נקניקים ובשר טחון. נשים שאכלו את הכמות הגבוהה ביותר של בשר מעובד (כ-28 גרם ליממה) היו בסיכון גבוה ב-25% למות מכל סיבה שהיא, בסיכון גבוה ב-11% למות מסרטן ובסיכון גבוה ב-38% למות ממחלות לב בהשוואה לאלה שאכלו את הכמות המעטה ביותר של בשר מעובד.

     

    הגברים שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של בשר מעובד היו בסיכון גבוה ב-16% למות מכל מחלה שהיא, בסיכון גבוה ב-12% למות ממחלות סרטן ובסיכון גבוה ב-9% למות ממחלות לב.

     

    "מניעה מבשר אדום מונעת תמותה"

    לדברי החוקרים, ניתן יהיה למנוע אלפי מקרי תמותה בצמצום של כמויות הבשר האדום הנצרכות: "11% ממקרי התמותה בגברים ו-16% ממקרי התמותה בנשים ימנעו אם אנשים יפחיתו את כמויות הבשר האדום בתפריט", כתבו החוקרים במאמרם.

     

    מחקרים רבים בעבר כבר הראו כי בשר אדום מגביר את הסיכון למחלות רבות. בשנת 2005 פורסם אחד המחקרים הגדולים שבהם, ושכלל אף הוא כחצי מיליון נבדקים. מהמחקר עלה כי אכילת בשר אדום מגבירה בשליש את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס.

     

    שנה אחר כך פורסם מחקר נוסף שגילה כי אכילת בשר אדום פוגמת במטען התורשתי ומגבירה אף היא את הסיכון להתפתחות סרטן המעי. לדברי החוקרים, מרכיבים במעי הגס הקרויים N-nitroso נצמדים ל-DNA וגורמים לו לעבור מוטציות לאחר אכילת בשר אדום.

     

    לפני כשבועיים פורסם מחקר רחב היקף שכלל עשרות אלפי נשים וגברים הראה כי תזונה צמחונית הפחיתה באופן משמעותי את שיעור מחלות הסרטן. עם זאת נמצא באופן מפתיע שיעור גבוה של סרטן המעי הגס בקרב הצמחונים, אף שההמלצות למניעתו כוללות תזונה עשירה בירקות פירות וסיבים תזונתיים.

     

    "מחקרים מראים בבירור כי עלייה בצריכת בשר אדום מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס בגברים ובנשים", אומרת תזונאית האגודה למלחמה בסרטן ד"ר ניבה שפירא, "ניתן להפחית את הסיכונים מאכילת בשר אדום על ידי אכילה ביחס גבוה יותר של ירקות ופירות לעומת הבשר, כאשר מומלץ ביותר לצרוך אותם יחד, אם בוחרים לאכול בשר אדום, באותה ארוחה, ובכך למנוע את ההשפעה המסרטנת עוד לפני שהיא מתחילה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים