שתף קטע נבחר

קאן נולדתי, כאן נולדו תוכניותיי

ynet ממשיך ללוות את מוכרי הפורמטים הישראליים בפסטיבל הטלוויזיה MIP בקאן. והפעם: מה זה מבדר, מרגש, זול ושנראה כמו מיליון דולר? התשובה: מה שהערוצים רוצים שתראו. חלק ב'

מזג אוויר סגרירי קיבל את אלפי האנשים שנהרו מכל קצוות תבל לקאן, לפסטיבל MIPTV 2009, שוק התקשורת החשוב ביותר בעולם. אתמול, שוב זרחה השמש והיום צפויה עוד סערה רצינית. מזג האוויר ההפכפך, כאן בקאן, אמנם לא משקף את הלך הרוח של המוכרים והקונים בפסטיבל, אבל ללא ספק ישנו שינוי באווירה, ביחס לשנים קודמות.


הדוכן הישראלי ב"מיפ". העולם מתעניין בטלוויזיה כחול-לבן

 

היום הוא היום השלישי והלפני-האחרון של השוק, וכבר ניתן להבחין במגמות. ראשית כל, רחובות העיר ריקים יותר השנה, ונראה שתנועת הקונים והמוכרים הידלדלה מעט. אם בשנים הקודמות הגיעו יותר מ-15 אלף אנשי תקשורת וגדשו את היכל הפסטיבלים, נדמה שהמשלחות הצטמצמו, וחברות רבות לא שלחו את נציגיהם בשביל לקנות תוכניות למדינותיהן.

 

בפגישות עצמן אני יושב מול לקוחות מכל העולם, חברות הפקה וגופים משדרים, ומבין שהמצב לא ממש טוב באף טריטוריה, שהפקות הוקפאו או הצטמצמו, והרוב מחפשים תוכניות ריאליטי זולות ומבדרות. חבר, מפיק ספרדי, ביקש ממני במפורש: "מבדר, משעשע, מרגש, זול מאוד ושנראה כמו מיליון דולר".

 

החברות הגדולות באמת, כדוגמת "אנדמול" ("האח הגדול") ו"פרימנטל" ("אמריקן איידול") משדרות עסקים כרגיל, אך גם שם ישנה תחושה מוזרה שהשוק הזה עומד לעבור טרנספורמציה - הן במוצרים עצמם והן בגישה.

 

הרוח הישראלית

אבל לא הכל רע בפסטיבל הזה, ומתברר שהישראלים דווקא עושים חיל. שניים מהם, ניסן כץ ואייל זוסמן, זכו בפרס "הסרט המבטיח ביותר לשנת 2009" על סרטם "חדר הלבשה" באירוע ה-MIPDOC שמוקדש לסרטים דוקומנטרים, ותוך דקות עטו עליהם מפיקים מכל העולם.


MIP באווירת המיתון. מחר זה נגמר

 

כאשר דיברתי עם ניסן הוא היה מאושר ואפילו קצת המום מהמהירות בה פנו אליו. ואילו אנחנו,"ארמוזה פורמטס" יחד עם עמי אמיר (מפיק "עד החתונה" ו"מקום לדאגה") מפיצים לראשונה תוכניות שנעשו להם רק פיילוט ולא שודרו עדיין בשום מקום בעולם. מירה גשל, ממכון הייצוא הישראלי שאחראית על הביתן הישראלי בפסטיבל, שמחה לדווח על תנועה ערה של קניינים המתעניינים בפורמטים ישראליים, מתוכניות טלוויזיה ועד לתוכן אינטרנטי וסלולארי, גם הוא תופס מקום כאן בפסטיבל.

 

אחרי 200 פגישות עם גופי שידור וחברות הפקה, זו כבר עובדה של ממש: העולם מת על הפורמטים שהישראלים מייצרים, וחושב שהם מקוריים, ייחודיים ועם טוויסט מעניין שלא חשבו עליו. אנחנו מלאים בפגישות מכל רחבי תבל, מספרד ועד קוריאה, והם יודעים לדווח שבניגוד לרוב הביתנים שהם מגיעים אליהם, אנו מחזיקים באמתחתנו תוכניות שיודעות לקרוא נכון את המפה הגלובלית של שוק הפורמטים. בטור הבא אני מקווה לדווח על כמה עסקאות מרגשות עבור השוק הישראלי, שעד היום רק חלמנו עליהן. החזיקו אצבעות.

 

אז מה העולם רוצה לראות?

האמת שניחשנו נכונה עוד לפני תחילת הפסטיבל. תוכניות השידוכים חוזרות לאופנה (האם המשבר גרם להרבה זוגות להיפרד?) ואפילו מדינות כמו פינלנד, שהחמיצו פנים בעבר על תוכניות סטנד אפ כדוגמת "צחוק מעבודה", מבינות שאת הקהל שלהן הן צריכות בעיקר להצחיק. יואב גרוס, מפיק התוכנית שמגיע מדי פעם אל הביתן שלנו, מרוצה מהמגמה ואנחנו מקווים יחד שנמכור את שלום אסייג לדנמרק.


"מחפשים אהבה". תוכניות השידוכים חוזרות לעניינים (צילום: בנימין אדם)

 

כאמור, נותר עוד יום אחד עד לסוף האירועים כאן, וההחלטות שנעשות בארבעת הימים האלה ישפיעו במידה רבה על פני הטלוויזיה העולמית בשנה הקרובה.

והצוות שלנו, כולה חמישה אנשים, עובד מסביב לשעון בלי הפסקות לארוחת צהריים אך עם הרבה מוטיבציה. לא קל למכור חלומות. היום בערב כבר יתחילו לנדוד אנשי הטלוויזיה איש איש לפינתו על רחבי הגלובוס, עם סל מלא מוצרים. אנחנו נקפל את הביתן שלנו רק מחר אחר הצהריים ונעשה את דרכנו לישראל, ואחרי יום-יומיים של מנוחה נחזור למציאת הרעיונות הכי מקוריים שיוצרינו יוכלו להמציא. אז אל לנו להתייאש, ורק להמשיך לחשוב וליצור. כאשר יגיע הזמן, נעשה כל מה שביכולתנו כדי להפיץ את הרעיונות האלה לעולם. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים