שתף קטע נבחר
אישה שהיא בית ייצור למתנות
מה נותנים למי שכבר יש לו הכל? זו השאלה ששאלה מירית בילו, כשבכל יום הולדת או חג יצרה מתנות אישיות להוריה. את הדמיון והרעיונות המקוריים שלה היא רתמה לטובת עסק, שמציע מתנות כאלה לכל דכפין

חלום העצמאות התפתח לאט אצל מירית בילו, 50, מרמת השרון. היא נשואה לשמוליק בילו, מפיק וחבר בלהקת "הכל עובר חביבי", ואם לשניים (20, 24).

בעבר הייתה סוכנת נסיעות ומרצה על תיירות בקורסי הכשרה של סוכני נסיעות באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע. לפני כשלוש שנים החליטה לחבר בין אהבתה לעיצוב ולמתנות מקוריות ומפתיעות לבין רגישותה לסיפורים משפחתיים. היא החלה לעצב מתנות אישיות והקימה את אתר "הפתעה" ומאז, היא מציעה ללקוחותיה מגוון גדול של מתנות ממותגות, וייחודיות מאוד. 

 

השאלון 

1. למה החלטת להקים עסק?

"כי רציתי להיות עצמאית, להיות זו שקובעת מה אני עושה ומתי. בעבר, עבדתי כסוכנת נסיעות ולאחר מכן לימדתי תיירות, אבל מאוד רציתי עסק משלי. חלמתי על עיסוק בתחום יצירתי, כי תמיד אהבתי לעשות דברים בידיים. במשך השנים למדתי צורפות, שיפצתי רהיטים. גם בבית, כל דבר שאפשר לעשות לבד, אני עושה בכוחות עצמי".

 

2. איך התחלת?

"העסק שלי נולד בעקבות שיחות עם אחותי בענייני מתנות לאבא ואמא. כל חג וכל יומולדת שבה השאלה ועלתה: 'מה הפעם? מה מביאים למי שיש להם הכל?'. היא מספרת שכל ערב חג או יום הולדת המציאה משהו חדש. בהזדמנות אחת, זה היה קולאז', שהכינה מתמונות של כל בני המשפחה. בהזדמנות אחרת, יצרה לוח שנה, כשבכל חודש מיקמה תמונות של בני המשפחה בתאריכי יום ההולדת שלהם. פעם אחת הביאה פאזל, שכולו מורכב מתמונות של הנכדים ופעם אחרת הגיעה לסדר הפסח עם הגדות אישיות, שמשובצת בהן תמונה של כל משתתף. "התגובות למתנות שלי היו מאוד נלהבות ולימדו אותי שיש פה פוטנציאל. ההתרגשות שהן עוררו עודדה אותי לעצב עוד ועוד מתנות ממותגות כאלה למשפחה ולחברים".

 

3. מתי הפכת לבעלת עסק?

"לפני שלוש שנים החלטתי להפוך את התחביב לעסק, אבל לא ידעתי כל כך איך עושים זאת. בשנת 2006 יצאה תוכנת גרפית חדשה, שחשבתי שתוכל לסייע לי. השקעתי כמה מאות שקלים בשיעור אחד ממומחה לתוכנה. ביקשתי שיראה לי כל מה שאפשר לעשות איתה, כי רציתי שהמחשב יעזור לי להפוך את היצירות שלי למוצרים שאפשר גם למכור. אבל אחרי השיעור המצוין, שהיה יסודי מאוד, פשוט שכחתי את כל הוראות ההפעלה. לכן, לקחתי את ספר ההדרכה ולמדתי הכל מהתחלה, בצורה מסודרת. ניסיתי ובדקתי וביליתי שעות ארוכות בתרגול, אבל זה לא הפריע לי, כי אני מכורה למחשב וממש גרה בו. אחרי שצברתי ניסיון, ב-2007 הקמתי לעצמי אתר והתחלתי למכור בעזרתו מתנות ממותגות שעיצבתי".

 

4. מה הדבר שהכי עזר לך בדרך?

"פחות או יותר באותו זמן ולגמרי במקרה, פגשתי את נורית ורבין, שהייתה המחנכת שלי בתיכון. היא סיפרה לי שהקימה ברמת השרון את עמותת "עסקית אישית - קידום נשים ליזמות" והציעה לי להצטרף לקורס היזמות של העמותה. מאז אני לומדת שם נושאים שונים, הקשורים בניהול העסק. בהמשך הצטרפתי למעגלי עסקים, שבהם אני מכירה עוד אנשים שהקימו עסקים קטנים. לקחתי גם שני שיעורים אצל מומחה בקידום אתרים. למדתי ממנו מה צריך לעשות ומאז, אני דואגת לקדם את האתר שלי בגוגל בשיטות שונות. למשל, למדתי שמאוד חשוב שהאתר שלך יהיה דינמי וישתנה כל הזמן. לכן, אני ממציאה כל הזמן מתנות חדשות. ממש מסתובבת עם פנקס בתיק, כדי לא לאבד אף אחד מהרעיונות החדשים שצצים לי

פתאום".

 

5. כמה כסף השקעת כדי להפוך את הרעיון למציאות?

"אלפים בודדים בלבד. כי אני לא מחזיקה מלאי וכמעט לא רוכשת מוצרים לפני שיש לי הזמנות חתומות. אני עובדת בבית וצריכה לשלם רק עבור האתר, רואה החשבון, הפרסום בדפי זהב והקורסים שאני לוקחת".

 

6. מה הכי הפתיע אותך?

"שאנשים כל כך אוהבים את המוצרים שלי. בהתחלה כל כך התרגשתי מכל מייל שהגיע לאתר ומכל הזמנה. עבורי, התגובות של הלקוחות הן אושר גדול. כי אני נהנית בטירוף ממה שאני עושה. אמנם אני יושבת מול המחשב ימים שלמים, אך מדי פעם אני קמה מהכסא, יוצאת מהחדר ואומרת לכולם: 'יו, איך שאני נהנית!'".

 

מה דרש ממך הכי הרבה מאמץ והשקעה?

"העיצוב. העבודה על עיצובה של כל מתנה לוקחת לי הרבה מאוד זמן. אני פשוט נשאבת לתוך המחשב, אך גם בימים שבהם אני בקושי מורידה את העיניים מהמסך, אני ממש מאוהבת בעבודה הזו. לפעמים, אני מתחילה לעבוד בשבע בבוקר ומסיימת בחצות, אבל למחרת שוב אני קמה בבוקר עם שיר בלב. ברור שאפשר לקצר תהליכים, אבל אני לא רוצה. לא מוכנה לעבוד עם רקעים מוכנים, למשל, ומכינה הכל לבדי, כי זה הייחוד שלי. אני יודעת איך לחבר בין התמונות והתאריכים, התחביבים ושטחי ההתעניינות של מקבל המתנה וליצור מהם משהו מיוחד, רק בשבילו".

 

איך את מתמודדת עם המשבר הכלכלי?

"המחירים שלי סבירים מאוד. קופסה של 24 שוקולדים ממותגים, למשל, עולה 100 שקלים. משחק סדרות עם קלפים, שעליהם מודפסות תמונות של בני המשפחה, עולה 15 שקלים לסדרה. אפשר להזמין גם פאזלים אישיים או קלפי ברידג' עם תמונות של הנכדים או הילדים. כרטיסי ברכה עם תמונות אישיות, הגדות אישיות לכל בן משפחה, פאזל למציאת אפיקומן, לוח שנה אישי ועוד ועוד".

 

מהן התוכניות לעתיד?

"להכין מוצרים גם באנגלית וברוסית ולשווק את מתנותיי גם בחו"ל. בינתיים, מוצרים ממותגים שלי הגיעו ללקוחות בכל רחבי הארץ ואפילו ללונדון".

 

מה מהתנסויות העבר שלך הכי שימש אותך בהקמה ובתפעול של העסק?

"מעולם התיירות הבאתי איתי את תודעת השירות. אני מאוד משתדלת לתת לכל לקוח חוויית קנייה נעימה מאוד, כי לקוחות מרוצים מפנים אליי עוד ועוד חברים ומכרים".

 

מה את ממליצה לנשים אחרות, שחולמות להקים עסק?

"ללמוד. קודם בקורס יזמות ואחר כך בקורס, שבו לומדים איך לקדם את האתר של העסק שלך בגוגל. כדאי גם להגדיר לעצמך מה את רוצה ולא רוצה לעשות. אני, למשל, לא אוהבת למכור את המוצרים שלי בירידים או בתצוגות ולדעתי, הם גם לא מתאימים לזה. מלכתחילה, החלטתי שאני פונה לשוק הפרטי, לבני משפחה שמחפשים לתת ליקיריהם משהו קצת אחר, לגננות או להורים בגנים, לחברות קטנות יחסית, שרוצות לחלק לעובדים או ללקוחות משהו מאוד אישי. אני לא רוצה לעבוד בכמויות גדולות וגם לא רוצה להתחרות עם היבואנים מסין".

 

הנחות לגולשים

10% הנחה לקוראי המדור.

 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מירית בילו. הפכתי את התחביב לעסק
באדיבות מירית בילו
סבונים ממותגים של "הפתעה"
צילום: דניאל בר
כרטיס ברכה אישי
צילום: דניאל בר
שוקולד עם הקדשה
צילום: דניאל בר
לאשה בפייסבוק
מומלצים