שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עמרי שרון: אסור שהרכבת לירושלים תפגע בטבע
    בירושלים העידו שוחרי סביבה ואנשי אקדמיה בפני חוקר מיוחד בניסיון לעצור את סלילת הרכבת המהירה לבירה בגשר מעל נחל יתלה. לדבריהם, התוואי שמציעה הרכבת יגרום נזק סביבתי רב לאזור טבע נדיר. שרון, שהיה בין העדים, אמר: אני בעד הרכבת אבל אסור לפגוע בשטח וליצור את הנזק הבלתי ההפיך הזה

    עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר, העיד היום (א') בפני החוקר המיוחד שמונה לבדוק את התנגדויות הציבור לתוואי הרכבת המהירה בין ירושלים לתל-אביב.

     

    "אני בעד הרכבת; בארץ קטנה כמו שלנו, זהו אמצעי תחבורה טוב ויעיל, אבל יש להעביר אותה במנהרה. כך לא יהיה אובדן של זמן, וזה הרבה יותר בטוח והרבה יותר טוב, מבלי להשאיר נזק מאוד משמעותי", אמר שרון. הוא הצטרף היום לעשרות שוחרי סביבה שבאו להפגין מול מלון רייך בירושלים, שם מתקיימים דיוני החוקר, מאיר גירון. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "רכבת בשמורה - רק במנהרה".


    המפגינים בירושלים (צילום: באדיבות החברה להגנת הטבע)

     

    החוקר המיוחד מונה על ידי המועצה הארצית לתיכנון ובנייה, לאחר שביוזמת החברה להגנת הטבע הוגשו אלפי התנגדויות של הציבור לתוואי שבו רוצה רכבת ישראל לסלול את המסילה המהירה. המתנגדים טוענים כי התוואי המוצע יצריך, בין היתר, בניית גשר מעל נחל יתלה - אזור טבע ייחודי בהרי ירושלים.

     

    עוד על המאבק סביב תוואי הרכבת:

     

    כדי להקים את הגשר שיחבר בין שתי מנהרות משני צידי הוואדי, יהיה צורך לסלול באזור דרכים למנופים ולציוד הכבד - דבר שיפגע בטבע באזור באופן בלתי הפיך. המתנגדים טוענים עוד כי ניתן לוותר על הקמת הגשר ולצמצם את הפגיעה בטבע אם תתקבל הצעתו של מומחה מחו"ל להנמיך את התוואי ולהעביר את הרכבת במקום במנהרה אחת ארוכה מתחת לנחל.

     

    "(מדובר ב)אזור לא מופר לחלוטין, אחד האחרונים באזור.... אני חושב שצריך לקדם את הרכבת אבל במנהרות; אסור לפגוע פה בשטח וליצור את הנזק הבלתי הפיך הזה בשם טעויות שנעשו לאורך כל הדרך", אמר שרון. "זה מקום מדהים וצריך לעשות את זה נכון; התוואי המוצע כיום בגשר על הנחל הוא שגוי. לא זו הדרך לעשות את זה".


    נחל יתלה, בו צפוי להיבנות הגשר (צילום: באדיבות החברה להגנת הטבע)

     

    מלבד שרון העידו בפני החוקר גם פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, עזריה אלון, חתן פרס ישראל וממקימי החברה להגנת הטבע ושורה של אנשי אקדמיה. כולם אמרו כי ניתן ואף מומלץ לקדם את המשך סלילת התוואי במנהרה אחת ולא להקים גשר מעל הנחל משום שהעבודות להקמתו יפגעו בטבע ויגרמו נזק סביבתי עצום. 

     

    בין העדים היה גם שקד אברהם, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור ירושלים, שאמר כי התסקיר הסביבתי שבוצע לתוואי מציין את נחל יתלה כאתר הרגיש ביותר מבחינה סביבתית באזור. "כולנו בעד רכבת, אבל אם אפשר לעשות אותה בפחות או יותר אותו זמן ומבלי לפגוע בפנינת הטבע הייחודית הזו - זה מה שצריך לעשות", אמר.

     

    אברהם אמר כי לתוכנית שמציעה הרכבת נעשה תסקיר סביבתי אבל איש לא בחן אותה באופן השוואתי מול חלופת המנהרה. "(הם) מדברים על שיקום נופי, אבל את ההרס הזה אי אפשר לשקם. אי אפשר להחזיר את הנוף לקדמותו. תהיה כאן מערכת אקולוגית שונה והרוסה לחלוטין. מדובר במשהו שנבנה במשך אלפי שנים ולא הופר. כל הפרה מערערת אותו.... את ההפרה הזאת הוא לא ישרוד...".

      

    בתום הדיונים ושמיעת כל העדויות יגיש גירון את המלצותיו למועצה הארצית לתכנון ובנייה, וזו תתכנס לקבל את הכרעתה הסופית, ככל הנראה בחודש יוני. 

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שרון ושקד אברהם מהחברה להגנת הטבע
    באדיבות החברה להגנת הטבע
    שרון והמפגינים. התוואי המוצע - שגיאה
    באדיבות החברה להגנת הטבע
    מומלצים