שתף קטע נבחר

סוף החול: באר-שבע ממתגת עצמה מחדש

צעירים רבים עוזבים את באר שבע, הנתפשת בעיניהם כעיר מדברית ופריפריאלית. ראש העיר החדש יוזם תוכנית יומרנית לשינוי חזות פני העיר ולמיתוגה מחדש, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. חזון יש, מה יקרה בפועל?

מהן המילים הראשונות שעולות לכם בראש כשאומרים "באר שבע"? מדבר, סטודנטים ואוניברסיטה? תחנה מרכזית מיושנת? שכונה ד' ובנייני רכבות? צעירים רבים עוזבים את העיר מאחר שהיא נתפשת בעיניהם כפריפריה, וכמקום שקשה להתקדם ממנו. ואולם, אם תוכניותיו היומרניות של ראש העיר החדש, רוביק דנילוביץ', ייצאו אל הפועל - ייתכן שיצליח למתג מחדש את בירת הנגב.     

 

נכון להיום, בחלק מהשכונות בבאר שבע אין אפילו פחי אשפה, המדרכות שבורות, הכבישים מלאי בורות ואיי התנועה מלאים בפסלים חסרי ייחוד שמכערים את נוף. בעירייה כבר שכרו את שירותיו של משרד אדריכלי נוף, כשהכוונה היא לגבש תוכנית שתתפרס על פני כעשר שנים שתהפוך את העיר לנווה מדבר אטרקטיבי. ברשות המוניציפלית סירבו לחשוף את הפרטים המלאים של התוכנית המתרקמת ואת עלויותיה, אך ציינו כי מדובר בסכום של עשרות מיליוני שקלים, שייצא מתקציב הפיתוח של העיר. לצורך פרויקטים מסוימים תיאלץ העירייה לגייס תקציב חיצוני מתורמים. נותר רק להמתין ולראות אם זה יעבוד.

 

האדריכלית פרופ' יעל מוריה, שמשרדה נבחר לעמוד במשימת עיצוב חזות העיר, אמרה כי המטרה שלה היא "להחזיר לתושבים את תחושת השייכות האבודה, ולהפוך את באר שבע לאואזיס ירוק". בכוונתה של מוריה לעצב מראה ייחודי לעיר, באמצעות שלל אלמנטים במרחב הציבורי: ריהוט הרחוב, השילוט לאתרים, פיתוח רשת שבילי אופניים, הצבת פסלים ומונומנטים, עיצוב מחדש של מעגלי התנועה, עצים חדשים, מתחמי מזרקות מן הקרקע ועיצוב גופי מים חסכוניים. 


יום של חול בבאר שבע (צילום: ירון בליסטרא)

 

"מה שאיפיין את העיר הזאת היה העובדה שרבים מן התושבים לא בחרו לחיות בה. רובם הגיעו אליה כל מיני סיבות אחרות , כמו הכור, המחנות או העלייה", אומרת מוריה, "ובכל זאת, יש לעיר הזו פוטנציאל רב". לדבריה, השינויים המתוכננים אינם עיסוק בדקורציה בלבד, אלא שינוי דרך החיים של התושבים.

 

מוריה: "אני מדברת על מהות. משהו שיחולל שינוי משמעותי, לא רק ויזואלי. צריך יהיה לייצר לתושבים אמון מחדש במקום שלהם, בדימוי של עיר מגוריהם. לדוגמא, הרחובות הרחבים, שאינם מוצלים, יוצרים תחושה של שממה. צריך לנסות לייצר רחוב יותר אנושי, יותר ירוק".

 

כן, כן, כן, הגענו למקום

ראש העיר דנילוביץ' אומר כי במשך עשרות שנים הושקעו בבאר שבע הרבה מאוד כספים לפיתוח העיר ושיפור החזות שלה, אך לטענתו זה לא נעשה בתכנון מסודר ולטווח ארוך. "אנחנו רוצים ששפת הרחוב תדבר בצורה אחידה, שאנשים יאמרו 'הנה, נכנסנו לבאר שבע'", הוא מתמצת את השאיפה המרכזית של התוכנית, "זה יהיה תהליך ארוך". 


בנייני הרכבת בשכונות. העיר תשנה תדמית? (צילום: הרצל יוסף)

 

אחד מסמלי העיר "הישנה" שדורש טיפול הוא התחנה המרכזית הישנה. ראש העיר כבר נפגש עם מנכ"ל קבוצת "נצבא", שתחנת אגד נמצאת בבעלותה, כדי לראות מה ניתן לעשות בדבר מצבו העגום של המתחם שגורם נזק תדמיתי קשה בעיניי כל מי שמגיע באוטובוס. בעוד כחודשיים אמורה "נצבא" להציג תוכנית לשיקום התחנה. דנילוביץ' אף ביקש להיפגש עם בעליהם של מבנים פרטיים נוספים בעיר כדי לבקש מהם לשפר את החזיתות והמראה האסתטי. 

 

כבר לפני כארבע שנים ביקש ראש העירייה הקודם, יעקב טרנר, להרוס את מתחם התחנה המרכזית ולהקים במקומה תחנה חדשה. היקף הפרויקט אמור היה להסתכם בכ-20 מיליון דולר, אך מאז התחנה המרכזית נותרה כפי שהייתה.

 

התוכנית האדריכלית מצטרפת לתהליך המיתוג מחדש שהעיר תעבור השנה. בעירייה עורכים סבב התייעצויות עם גורמי מקצוע, ובעוד כחודש יבחרו את הגוף שיבצע עבורם את תהליך המיתוג. "באר שבע היא לא תל אביב ולא חולון, היא צריכה למצוא את הייחוד שלה", אומר דנילוביץ', "יש כאלה שיאמרו שהיא עיר מטרופולין, יש שיאמרו שהיא עירו של אברהם אבינו ויש שיגידו שהיא עיר סטודנטיאלית. אנשי המקצוע ייאלצו להחליט על קו אחד, שהוא הקו של באר שבע".   

 

חזות העיר זה לא כל הסיפור

פרופסור אורן יפתחאל, ראש המגמה לתכנון עירוני באוניברסיטת בן גוריון, טוען כי התוכנית לשיפור פני העיר היא ממש לא חזות הכל: "המראה החיצוני הוא רק הקצף על פני המים. יש הרבה מאוד מאפיינים עמוקים יותר שקובעים את זהותה של עיר. אסור לשכוח את הקהילות הערבים, האתיופים והרוסים, שגם הן חלק מהיום-יום של העיר שלנו. לי נראה שבאר-שבע חייבת להתחבר לעבר שלה בשביל העתיד. כמובן שגם צריך לפתח גם את נושא המטרופולין, ולבנות אותה כעיר של כל הנגב".

 

אורה לפידות, אשת יחסי ציבור ויועצת תדמית שמנהלת את יחסי הציבור של העיר חולון, אמרה כי למרות שדנילוביץ' נראה כאיש רציני עם המון אנרגיות, יש להבין שמדובר בתהליך ארוך ואיטי. "אחד הדברים החשובים - מלבד התוכניות, החזון והדיבורים על מיתוג ושינוי תדמית - זו העשייה בשטח", היא אומרת. "כבר ראינו מקרים שקובעי מדיניות וראשי ערים הכריזו הכרזות, אך בפועל לא קרה דבר. לבאר שבע יש נתוני התחלה מצויינים, אך צריך לרתום את כל אגפי העיר ואת כל חברות הבת לנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התחנה המרכזית. דרושה מתיחת פנים
צילום: הרצל יוסף
אוניברסיטת ב"ש. עיר של סטודנטים?
צילום: הרצל יוסף
רחובות לא מוצלים
צילום: הרצל יוסף
צילום: הרצל יוסף
העירייה. תוכנית יומרנית
צילום: הרצל יוסף
מומלצים