שתף קטע נבחר

לאן נעלם הכסף מקופת הגמל?

נזכרתם בקופת גמל ישנה שפתחתם לפני שנים רבות? אם לא שמרתם את האישורים הדרושים, גם אם תאתרו אותה, אתם עשויים לגלות שקבלת הכסף היא משימה לא פשוטה. גם הפיקוח על הגופים הפנסיוניים לא תמיד יזדרז לסייע

רבים מאיתנו, במיוחד המבוגרים שביננו, פתחו לפני שנים רבות חשבון בקופת גמל, אם זה במסגרת עבודתם, ואם זה עבור הפקדות שנעשו באופן עצמאי.

 

במשך השנים, עם החלפת מקום העבודה, פתיחת חיסכון פנסיוני אחר, נסיעה ממושכת לחו"ל ועוד סיבות רבות, לא מעט חוסכים שכחו מקיומה של הקופה.

 

למרות חיוב קופות הגמל לשלוח דו"ח לחוסך מידי שנה (ולאחרונה אף מידי רבעון), לעיתים הדו"ח לא מגיע, דבר שאמור להדליק נורה אדומה. אך בהתחשב בכך שרבים גם אינם מודעים לזכותם זו, הם עלולים לשכוח לגמרי מהכסף שצברו.

 

ואולם, גם אם אותם חוסכים ייזכרו לפתע בקופה שלהם, מתברר כי הם עלולים לעבור מסע לא קצר עד למימוש זכותם לקבל את הכסף שנחסך, אם בכלל הם יזכו בו.

 

גבריאל עובדיה הועסק תקופה קצרה בבנק לאומי וכן במשך חמש שנים בחברת אל על כמתכנת מחשבים בכיר, בתחילת שנות ה-70.

 

בתקופה זו נפתח לו חשבון בקופת הגמל של עובדי אל על, שלטענתו הופרשו אליו כספים אשר מעולם לא נפדו על ידו. עובדיה דווקא היה מודע לכך שיש לו קופת גמל, אך הוא לא ראה צורך לעשות בירור כל שהוא לגבי הכספים. כמו כן הוא לא היה מודע לחובת הקופה לשלוח לו דו"חות, שלטענתו לא הגיעו אליו.

 

"אין לך יתרות"

לקראת גיל הפרישה החליט עובדיה לברר מה מצב הכסף שלו. הוא פנה לקופת הגמל וביקש לברר את יתרתו. כמו כן הוא פנה גם לבנק לאומי בדרישה דומה.

 

בבנק לאומי הודיעו לו כי כל הסכומים שצבר בקופת הגמל הועברו בצ'ק, עוד בשנת 1973, לקופת התגמולים של עובדי אל על. בבנק אף צרפו מסמך בו מפורט הסכום שהועבר, התאריך ומספר הצ'ק.

 

קופת התגמולים של אל על השיבה במכתב בו נאמר: "לאחר בדיקת המסמכים הנמצאים בקופת התגמולים אין לך יתרות כל שהן".

 

עובדיה לא השלים עם תשובת קופת התגמולים של אל על, וטען כי לא רק שישנה ראיה ברורה שכספים נכנסו לקופה בצ'ק שהועבר מבנק לאומי, אלא שחברת אל על גם ניכתה ממשכורתו כספים לטובת קופת הגמל.

 

עובדיה התקשה להוכיח את טענתו השניה, הואיל ולא הצליח לאתר כל מסמך רשמי (תלוש משכורת, דו"ח שנתי מקופת הגמל וכו') שיאמת את גרסתו. הוא פנה לחברת אל על בבקשה לשחזר את תלושי המשכורת, אך בחברה טענו כי הם לא שמרו את התלושים, שכן הם אינם מחויבים לעשות זאת.

 

עובדיה ניסה להיעזר בשירותיו של עו"ד שפנה לקופת הגמל, אך הקופה התמידה בתשובתה השלילית.

 

האם ייתכן שנתונים "אבדו" במשך השנים?

בצר לו, לאחר מספר חודשים, החליט עובדיה להגיש תלונה ליחידה לפניות הציבור באגף שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. הוא צירף את כל המסמכים שהיו ברשותו ואת התכתובת עם קופת הגמל.

 

מאגף שוק ההון פנו לקופת הגמל וזו שלחה בתגובה אישורים על כך שביצעה "בדיקה מקיפה" כלשונה, הכוללת סיוע של מנהלי מערכות מידע, ולא מצאה כל יתרות.

 

באחד המכתבים עליו נסמכת קופת הגמל בטענותיה, שנשלח על ידי חברת נס טכנולוגיות נכתב: "בדצמבר 1999 הוסבה מערכת העמיתים לתוכנה חדשה והועברו אליה כל החשבונות והיתרות שהיו קיימים באותה העת. לא ניתן כיום לחקור את קבצי המערכת ה"ישנה" אשר פעלה בסביבת "דוס" שאינה קיימת ואינה נתמכת יותר".

 

אמירה זו מעלה שאלה קשה הנוגעת אולי למקרים רבים ולא רק לסיפורו של עובדיה. האם ייתכן כי העברת חשבונות מתיעוד ידני לניהול מערכות במחשב, כמו גם מעבר מטכנולוגיית מחשב נחותה לטכנולוגיה מתקדמת, הביאה להיעלמותם של נתונים?

 

לכאורה, כסף נכנס לקופת הגמל (צ'ק מבנק לאומי) אך לא הוצגה הוכחה כל שהיא שכסף יצא. ייתרה מכך, קופת הגמל לא טענה מעולם כלפי עובדיה כי הוא משך את הכסף, לא פירטה מתי ובאיזה סכום. היא רק הסתפקה במילים "אין יתרות" ובכך שנערכה "בדיקה מקיפה".

 

הפיקוח על שוק ההון לא ממהר

אך מה שמוזר לא פחות היא העובדה שהפניה שהגיש עובדיה לפני חצי שנה לאגף שוק ההון במשרד האוצר, המפקח על קופות הגמל, עדיין לא הובילה להחלטה כל שהיא ולא קיבלה מענה.

 

למעט הודעה המאשרת את קבלת המכתבים ששלח, טוען עובדיה שלא קיבל כל תגובה או התייחסות למקרה הנדון.

 

נראה כי אי המענה של הפיקוח על שוק ההון יוצר מצב בו הקופה לא תעשה דבר עד שתהיה החלטה כלשהיא מצד אגף שוק ההון, והוא כאמור, לא ממהר להחליט.

 

לדברי עובדיה, לאחר אין ספור שיחות טלפון למדור פניות הציבור באגף שוק ההון וחמישה מכתבים ששלח, נאמר לו בטלפון, כי הסוגיה מורכבת והתהליך עלול להתעכב לתקופה של עד שנה.

 

עובדיה כבר כמעט התייאש לגמרי, אך החליט לשלוח עוד מכתב אחד אחרון. הפעם מכתב אישי, חד ונוקב, למפקח על שוק ההון, ידין ענתבי, המגולל את מסכת הטרטורים שעבר, על פי טענתו, ודורש מענתבי להכריע ללא דיחוי בסוגיה זו.

 

כעת הוא ממתין לתשובה, אך מקנן בו החשש שגם צעד זה, לא יזרז את הטיפול.

 

עובדיה חושש שהוא לא לבד וייתכן שיתרותיהם של חוסכים ותיקים רבים, בקופות שונות, שהתיעוד של כספיהם עוד התנהל בכתב, נעלמו ממסכי המחשב. "אני מציע לכל אחד להקפיד לשמור את כל התלושים והדו"חות ולוודא באמת שנשלחים הדו"חות" הוא אומר, "מי יודע מתי נצטרך את זה".

 

תגובת משרד האוצר: "מחלקת פניות הציבור באגף שוק ההון בודקת את הנושא מול הגופים הרלוונטיים ועומדת בקשר ישיר עם הפונה".

 

תגובת קופת התגמולים של אל על: "קופת התגמולים אינה נוהגת להגיב באמצעי התקשורת לנושאים הנוגעים ליחסים בינה לבין עמיתיה ו/או עמיתים לשעבר ו/או כאלו הטוענים לזכאות להיכלל בין עמיתיה. נאמר רק זאת: משרד האוצר קיבל את מלוא החומר הרלוונטי ומטעמים של צנעת הפרט לא נפרט את תוכנו ו/או מהותו".


פורסם לראשונה 15/05/2009 16:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
אתם מקבלים דוחו"ת שוטפים?
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים