שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "פיתוח שרירים מפחית סיכון לסרטן ב-30-40%"

    ידענו ששמירה על כושר טובה לבריאות, אבל מחקר שנמשך על פני יותר משני עשורים מצא: אלו שעבדו על הגדלת מסת השריר הפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן בעשרות אחוזים. מומחה ישראלי: המחקר רציני, מחקרים נוספים מאששים זאת

    נרשמתם למכון כושר אך אינכם מנצלים את המנוי? הנה סיבה טובה להתחיל להזיז את עצמכם: חוקרים ממכון המחקר הנחשב קרולינסקה בשוודיה מצאו במחקר רחב היקף שנמשך 23 שנים כי פיתוח שרירים, לפחות אצל גברים, מפחית משמעותית את הסיכון לסרטן. בעקבות הממצאים המפתיעים המליצו החוקרים על אימוני פיתוח שרירים פעמיים בשבוע.

     

    עד כה כללו ההמלצות לחיים בריאים תזונה נבונה ופעילות אירובית כמו הליכה מהירה, רכיבה על אופניים, או שחייה כדי להפחית את הסיכון למחלות. אולם המחקר החדש שפורסם בכתב העת אפידמיולוגיית סרטן ומניעתו, חושף שגם פיתוח השרירים חשוב לא פחות, ואולי אף יותר.

     

    צוות החוקרים הבינלאומי בראשות חוקרי מכון קרולינסקה למדע בשוודיה עקב אחר הרגלי החיים של 8,677 גברים בגילאי 20 עד 92 למשך יותר משני עשורים. כל נחקר עבר בדיקות רפואיות שגרתיות ובדיקות המודדות את כח השריר והמסה שלו.

     

    בין השנים 1980 עד 2003 עקבו החוקרים אחר שיעור התחלואה והתמותה מסרטן מקרב הנבדקים. הממצאים הראו כי גברים שהתאמנו באופן קבוע בהרמת משקולות והיו בעלי חוזק שריר גבוה יותר, היו בסיכון נמוך ב-30 עד 40 אחוז ללקות בסרטן קטלני. הרמת משקולות הייתה בעלת אפקט מגן מפני סרטן גם אצל נחקרים שהיו בעלי עודף שומן.

     

    "ניתן להפחית את שיעור התמותה מסרטן אצל גברים באמצעות פיתוח קבוצות שריר גדולות לפחות פעמיים בשבוע", כתבו החוקרים, "אולם חרף הממצאים, חשוב גם לשמור על משקל נכון".

     

    מומחה ישראלי: מדובר במחקר רציני

    פרופ' רפאל קטן, מנהל המכון האונקולוגי בשיבא שחקר את הנושא, מצא תימוכין במחקרים נוספים לממצאים. "מדובר במחקר רציני ומשמעותי שהוא

    תופעה חדשה שמאוששת על ידי מחקרים נוספים, אולם גם בספרי הרפואה עדיין אין המלצות חולים לבצע פעילות גופנית כדי למנוע סרטן".

     

    לדברי פרופ' קטן, עובי השרירים הוא רק מדד של פעילות גופנית: "מסת השרירים היא לא החשובה פה, אלא הפעילות הגופנית עצמה. רואים שמי שעושה פעילות גופנית, מפחית את שכיחות הסרטן בערך בשליש".

     

    עדיין לא ברור מה הקשר בין ההפחתה בסיכון לסרטן לבין הפעילות הגופנית. לדברי פרופ' קטן, נסובו תיאוריות רבות סביב העניין. האחת קושרת קבוצת הורמונים תלויי אינסולין, הקשורים חלקם להתפתחות סרטן לבין הפעילות הגופנית. רמות הורמונים אלה יורדת בעת פעילות גופנית, וככל הנראה בכך מפחיתה את הסיכון לסרטן. תיאוריות אחרות גורסות כי שינויים אחרים בהרכב ההורמונלי בדם אצל מי שפעיל גופנית, או שיפור בזרימת הדם ופעילות מערכת החיסון, תורמות למלחמה בסרטן.

     

    - האם משנה סוג הפעילות הגופנית?

    פרופ' קטן: "כנראה שלא, אולם ככל הנראה מדובר לא סתם בפעילות איטית כמו הליכה לשם הנאה, אלא בפעילות הגורמת לעלייה של הדופק והזעה.

     

    - מה אתה ממליץ למטופלים שלך?

    פרופ' קטן: "כמו תמיד אני ממליץ לכל מטופל להקפיד על תזונה נכונה, לא לעשן ובשנה האחרונה – להגביר את הפעילות הגופנית: להימנע מלהשתמש במעלית ולעלות במדרגות, ללכת, לרקוד, לשחות, להרים משקולות, והאפשרויות אינסופיות. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה על מינימום של פעילות גופנית חצי שעה, שלוש פעמים בשבוע ואילו אני ממליץ על שעה כל יום".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    משקולות. עוד אחד למניעת הסרטן
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים