שתף קטע נבחר

ויזה כאל תבעה לקוחה על חוב והפסידה

לקוחה ביטלה עסקה עם חברת השכרת כלי רכב, וויזה כאל סירבה לבטל החיוב למרות שקיבלה הודעת ביטול, ואף תבעה את הלקוחה. ביהמ"ש קבע: ויזה כאל עברה על החוק

חברת האשראי חייבת לעצור חיוב אם הלקוח מודיע לה על ביטול עסקה, ולא לגבות תשלום עד לבירור הביטול, כך עולה מפסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית-המשפט השלום בתל-אביב.

 

ויזה כאל כרטיסי אשראי לישראל תבעה לקוחה על חוב של 38,408 שקל, והפסידה, משום שבית-המשפט קיבל את טענת הלקוחה שחברת כרטיסי האשראי התעקשה לחינם שלא לבטל חיובים לפי דרישתה, ואף דרשה שתפרע אותם בניגוד לחוק כרטיסי חיוב.

 

ויזה כאל טענה שהלקוחה חבה לה סכום זה משום שרכשה וקיבלה שירותים באמצעות כרטיס האשראי, מחברת טראפיק השכרת רכב בע"מ, המסתכמים לאחר הצמדה וריבית בגובה התביעה. לטענת ויזה כאל, הלקוחה לא שילמה את חובה.

   

הלקוחה טענה, לעומת זאת, שאינה חייבת דבר לויזה כאל או לחברת טראפיק, משום שהעסקה בוטלה. 

 

ויזה כאל לא פעלה על-פי חוק

העסקה בין הלקוחה לחברת טראפיק נתרקמה כשבעלה ביקש לשכור כלי רכב מטראפיק עבור החברה שלו. עקב בעיית תזרים מזומנים בחברה, מסרו השניים את מספר כרטיס האשראי של הלקוחה הנתבעת. אולם חרף פניות רבות, חברת טראפיק לא המירה את החיובים לחברה ולא הפיקה לה חשבוניות. בנוסף, הלקוחה דיווחה לויזה כאל שכלי הרכב שטראפיק סיפקה לא היו תקינים, היו נטולי מזגן ורדיו, ועקב כך טראפיק היתה אמורה לזכות את הלקוחה בסכומים נכבדים, אך לא עשתה כן.

 

בסופה של מחלוקת, הלקוחה מסרה לחברת טראפיק הודעת ביטול עסקה, אבל כעבור תקופה, הלקוחה גילתה שחויבה על-ידי טראפיק על 12 אלף שקל ללא ללא הצדקה. בידי טראפיק היה שובר תשלום שנחתם על ידי בעלה של הלקוחה, ושלא מולא בו הסכום, ועמד לביטחון אצל טראפיק.

 

כשהלקוחה הנתבעת גילתה את החיוב המפוקפק, פנתה לויזה כאל והביעה התנגדותה לתשלום זה. הלקוחה ביקשה לבטל את החיוב ולערוך בירור בנושא ואף שלחה לצורך כך הצהרה ותביעה להחזרת כספים. נוסף על כך, טענה שהחיוב נעשה בשובר שלא צוין בו סכום החיוב.

     

בא כוחה של הנתבעת טען כי מדובר בעסקה שניתן לסווגה כעסקה ב"מסמך חסר" - עסקה בין לקוח לבין ספק שבמסמך המעיד עליה לא צוינו פרטים, או עסקה שהמסמך המעיד עליה לא נחתם בידי הלקוח.

 

בית-המשפט קבע שלפי החוק, בשלב זה ויזה כאל היתה צריכה לעצור את התשלום עד תום הבירור, אבל לא עשתה כך, ולא דיווחה ללקוחה שהחיובים יועברו לטראפיק.

 

לפי בית-המשפט, גם אם היתה זו עסקת אשראי רגילה, דין התביעה להידחות, שכן לפי החוק גם אז היה על ויזה כאל למסור הודעה ללקוחה על החיובים, ולנוכח העובדה שהלקוחה דיווחה לחברת האשראי על כישלון העסקה, היה עליה לעצור את החיובים בכפוף להודעת הנתבעת.  

 

בית-המשפט קבע שהלקוחה הנתבעת חויבה שלא כדין על-ידי טראפיק על חיובים שלא היה להם מקום, ושחברת ויזה כאל לא פעלה על פי חוק, לא הוכיחה את תביעתה, לא את גובה החוב הנטען ולא את חיובה של הנתבעת, ונמנעה מלזמן לדיון נציג מטראפיק שיתמוך בגרסתה לגבי חיובי הנתבעת.

 

לכן, ויזה כאל חויבה לשאת בהוצאות משפט, וכן לשלם ללקוחה סכום של 3,600 שקל ומע"מ שכר טרחה. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
היה על ויזה כאל להקפיא את העסקה עד תום הבירור
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים