שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מדריך קניה: מצלמות SLR לחובבי צילום רציניים

    רוצים להיכנס לעולם של מצלמות רפלקס רציניות ולא יודעים איפה להתחיל? בעזרת המדריך הבא תוכלו לגשת לחנות ולבחור את המצלמה המתאימה לכם

    מצלמות רפלקס דיגיטליות (DSLR), שהיו בעבר נחלתם של הצלמים המקצועיים בלבד, הפכו בשנים האחרונות לנגישות הרבה יותר, זאת בזכות מחירים סבירים וטכנולוגיות חדשות. בשביל מי שמעונין להכנס לעולם של המצלמות האלה, אך חושש ועדיין לא מבין איזו עדשה מתאימה לאיזה מצב, מה ההבדל בין הדגמים השונים ועוד - הכנו את המדריך הזה, שיתן לכם מושג במושגים הבסיסיים המשפיעים על רכישת מצלמה כזו, ויאפשר לכם לצאת לחנות כדי לבחור את המצלמה המתאימה לכם.

     

    גוף המצלמה: האם היא נוחה ביד?

    גודל גוף המצלמה מהווה פרמטר חשוב בשימוש יום יומי, התאמתו למשתמש משתנה מאדם לאדם ותלויה בגודל כף היד, מהות השימוש, כמות השימוש (ככל שמצלמים יותר,
    כך ההתאמה חשובה יותר) וגודל העדשה המחוברת למצלמה.

     

    חשוב לוודא כי גוף המצלמה אותה אתם מבקשים לרכוש מתאים "כמו כפפה ליד": החזיקו את המצלמה בחנות, ודאו שידכם אוחזת היטב במגרעת האחיזה ("גריפ") וכי המצלמה אינה מחליקה מהיד.

     

    גוף קטן בממדיו יתפוס פחות מקום בתיק, אולם עלול להיות פחות נוח בזמן הצילום. גוף גדול מחייב תיק מתאים ומכביד לעיתים על הנושא אותו, אולם הוא מאפשר ליצרן להוסיף לחצני גישה ישירה לפעולות נפוצות. אם אתם מתכננים לרכוש עדשת זום גדולה וכבדה, הרי שגוף מצלמה גדול וכבר יהווה משקל נגד ויאזן את המצלמה בזמן הצילום.

     

    המצלמות היקרות יותר כוללות גוף אטום לפגעי מזג אויר כגון מים או אבק.

     

    לחצני גישה ישירה: כמה שיותר, יותר טוב

    ככל שגוף המצלמה יקר יותר, כך הוא כולל יותר לחצני גישה ישירה. מצלמות חצי מקצועיות / מקצועיות יכללו לחצני גישה ישירה לכל הפונקציות החשבות, כגון שינוי דרגת חשיפה ISO, פיצוי חשיפה, איזון לבן ועוד. חלק מהמצלמות

    כוללות גם יותר מגלגלת אחת עבור שינוי זריז של גודל הצמצם ומהירות פתיחת התריס.

     

    במצלמות הפשוטות יותר, עקב הצמצום בלחצני הגישה הישירה, לוקח לצלם יותר זמן לשנות פרמטרים בתמונה, חלק מהפעולות נעשה אף ע"י לחיצה על מספר לחצנים בו זמנית.  במקרים כאלו, ובמיוחד אם אתם מתכוונים לצלם רבות במצב ידני, חשוב לוודא כי ניתן להגיע בקלות ובמהירות דרך התפריטים אל הפונקציות החשובות.

     

     

    עינית / "כוונת": כמה אחוזי כיסוי?

    במצלמות רפלקס, הצלם מביט דרך עינית המצלמה. האור שנכנס למצלמה, עובר דרך העדשה, מגיע למראה אלכסונית, שם הוא עולה לכיוון מעלה ומוסט שוב אל עין הצלם.  במצלמות חובבים, מנגנון העינית עשוי מראות, מה שמביא לתמונה חשוכה יותר בהשוואה למנגנון פריזמה "Pentaprism" יקר אך איכותי יותר שמציג תמונה מוארת.

     

    גם גודל העינית חשוב וכמות כיסוי התמונה (הפריים) באחוזים שהיא מספקת. במצלמה עם כיסוי עינית של 95%, רק השוליים הקיצוניים של התמונה המתוכננת, לא יוצגו לעין הצלם בזמן הצילום.

     

    מסך: הגודל כן קובע

    מסך ה- LCD האחורי מהווה חלק חשוב בתהליך הצילום, מסך איכותי יתן משוב מדויק על איכות התמונות שצולמו זה עתה - ובדגמים מסויימים יציג גם תצוגת "זמן אמת" (Live View

    ) של התמונה לפני הצילום (שלא כמו במצלמות כיס - כאן לא מדובר בתכונה שהיא מובנת מאליה).

     

    גודל המסך המקובל כיום נע סביב שלושה אינצ'ים. הרזולוציה חשובה על מנת לקבוע את דיוק המיקוד בתמונה. המצלמות החדשות ביותר כוללות מסך בעל 921,600 נקודות, שמציג בפועל רזולוציה של 640x480 פיקסלים, מספר קטן של מצלמות DSLR כולל כיום מסך LCD מפרקי (דגם D5000 של ניקון ו- E620 של אולימפוס, למשל). מסך מפרקי מקל על הצילום בסיטואציות מסוימות (צילום מעל קהל בהופעה או ילדים שזוחלים על רצפה).

     

    Live View: צפיה בזמן אמת

    תכונה זו, אמרוה להחליף את עינית הצילום ומאפשרת לצפות במתרחש מעל גבי מסך המצלמה (בדומה לנעשה במצלמות קומפקטיות). מוקדם עדיין לבנות על צילום עם Live View, משום שמהירות המיקוד כאשר צופים דרך המסך הינה איטית למדי, ומתאימה בעיקר לתנאי צילום בסטודיו.

     

    ISO: קחו יותר - לתנאי תאורה קשים

    מצלמות DSLR מתהדרות ביכולת לצלם טוב יחסית בתנאי אור קשים וב- ASA גבוה, למרות זאת, גם בין מצלמות אלו יש הבדלים גדולים ביכולת לצלם ב-ISO גבוה של 1600 ומעלה - שמתבטאות ברעש דיגיטלי שילווה את התמונות שצולמו בתנאים לא אידיאליים.

     

     

    אם אתם נוהגים לצלם באופן תדיר בתנאי אור קשים (צילומי פנים בית למשל), חשוב מאוד להשוות בין יכולת המצלמות השונות. מצלמות עם חיישן בגודל מלא (Full Frame) יהיו עדיפות בתחום זה, על פני מצלמות עם חיישן קטן וצפוף פיקסלים.

     

    פוקוס: כמה נקודות מיקוד יש במצלמה?

    מצלמות הרפלקס כוללות מספר נקודות בהן המצלמה מסוגלת להתמקד - וכך למעשה ניתן בקלות ובמהירות לעשות פוקוס גם עם מושאי צילום שנמצאים מחוץ למרכז התמונה.

     

    מצלמות רמת הכניסה של ניקון ואולימפוס כוללות שלוש נקודות פוקוס, דגמי הכניסה של קנון כוללים שבע נקודות. מצלמות משוכללות יותר, כוללות 9-11 נקודות, מה שמאפשר לעיתים מיקוד מדויק ומהיר יותר על אובייקטים שאינם נמצאים דווקא במרכז התמונה. מספר נקודות הפוקוס במצלמות המקצוענים יכול להגיע גם עד עשרות נקודות, חלקן אף

    עובדות באופן מוצלב, כלומר, להתמקד על יותר מאובייקט אחד בו זמנית.

     

    באם אתם נוהגים לצלם אובייקטים נעים (למשל בצילומי ספורט), בצעו מחקר על איכות הפוקוס הדינמי / פוקוס עוקב בדגם המבוקש.

     

    עדשות: התאימו למה שיש בבית  

    מצלמות DSLR, כידוע, אינן מתפקדות ללא עדשה מתאימה. עדשות הן עולם בפני עצמו וכדאי כי הצלם החובב ידע כי פעמים רבות, לאיכות העדשה יש השפעה גדולה יותר מאשר גוף המצלמה על התוצאה הסופית.

     

    התאמה לקיים: משתמשים רבים בטוחים כי ההוצאה הגדולה ביותר תהיה על גוף המצלמה, אולם טעות בידם. מי שמבקש להגדיל את מלאי העדשות שלו, יגלה כי הסיפור עלול להיות יקר בהרבה מאשר עלות גוף המצלמה בלבד. לכן, אם יש בידכם כבר מלאי עדשות מתוצרת חברה מסוימת, פעמים רבות יהיה זה צעד חכם (ולא רק מהבחינה הפיננסית) לרכוש גוף מצלמה שיוכל להתאים לעדשות הקיימות.

     

    Crop Factor: חיישן מול סרט צילום ישן

    Crop Factor הוא מונח המתאר גודל חיישן ותרגום נתוני עדשת מצלמה דיגיטלית אל פילם 35 מ"מ - שכן החיישן הדיגיטלי והפילם הישן והמוכר, אינם שווים בגודלם. כשאתם מסתכלים על נתוני מצלמה, חשוב להבין מהו נתון Crop Factor של החיישן, זאת על מנת שתוכלו לתרגם את נתוני העדשות למונחי 35 מ"מ, מונחי העדשות מימי הפילם.

     

    ברוב מצלמות ה- DSLR שנמכרות כיום, יש חיישן קטן יותר מ- Full Frame (גודל זהה לזה של שטח החשיפה של הפילם בימי סרט הצילום), ככל שגודל החיישן קטן יותר, כך גדל גם ה- Crop Factor ומשפיע על חישוב אורך מוקד העדשה בתרגום לנתוני 35 מ"מ - כדי שתתקבל תמונה זהה ככל האפשר בגודלה.

     

     

    לדוגמא, Crop Factor במצלמות Nikon DX עומד על 1.5, עדשת 18-55 מ"מ הופכת ל- 27-82.5 מ"מ במונחי 35 מ"מ. גם במצלמות מתוצרת פנטקס וסוני מדובר על נתון זהה (1.5), במצלמות Canon EF-S, עומד ה- Crop Factor על 1.6 ולכן, עדשת 18-55 מ"מ הופכת ל- 28.8-88 מ"מ.

     

    במצלמות אולימפוס, בשל שיטת ייצור שונה, עומד ערך ה- Crop Factor על 2, כך שעדשת הקיט 14-42 מ"מ, הופכת ל- 28-82 מ"מ במונחי פילם. למעשה, גודל ה- Crop Factor

     גורם לכך שמרוויחים זום גדול יותר, אולם מפסידים ב"צד הרחב".

     

    מה ההבדל בין Crop ל-Full Frame?

    עדשות EF-S / DX זולות יותר בהשוואה לעדשות Full Frame, ואם לצלם אין כוונה עתידית לעבור למצלמת FF, בד"כ לא יהיה טעם להשקיע כסף בעדשות היקרות יותר.

     

    מצלמות Full Frame יחייבו שימוש בעדשות מתאימות. עדשות שפותחו עבור מצלמות Crop ברוב המקרים לא יתאימו למצלמות Full Frame. בקנון, הסימול EF מייצג עדשות עבור מצלמות Full Frame, זאת בהשוואה ל- EF-S שמסמל התאמה למצלמות Crop בלבד. בניקון, המינוח FX מצביע על Full Frame, זאת בהשוואה לקו עדשות ה- Crop שמכונה DX.

     

    עדשת Crop שתולבש על מצלמת Full Frame תגרום להופעת שוליים שחורים בתמונה (Vignetting), חלק ממצלמות ה- Full Frame של ניקון מאפשרות עבודה גם עם עדשות DX אולם, במקרה זה, תרד הרזולוציה באופן ניכר (לדוגמא, מ- 12 מגה פיקסל לחמישה בלבד).

     

    ערכה עם עדשה - זה משתלם? 

    כיום, מקובל מאוד לרכוש מצלמה ביחד עם עדשה כערכה אחת, זהו שילוב המוזיל עבור הלקוח את מחיר העדשה. במצלמות ברמת הכניסה לתחום, מקובלת עדשת זום בטווח 18-55 מ"מ, במצלמות מסדרות יקרות יותר, ניתן למצוא עדשת 18-105 מ"מ ועדשות אחרות, יקרות יחסית.

     

    האיכות האופטית של עדשת הערכה מתוצרת החברות המובילות מספקת בדרך כלל תמונות באיכות סבירה, למעשה, חובבי צילום רבים, מסתפקים בעדשת הקיט הסטנדרטית ואינם משדרגים לעדשות יקרות יותר (גם אם איכותה אינה מרקיעה שחקים).

     


     

    לעיתים, ניתן יהיה למצוא ערכות, "חבילת קיט", שכוללות שתי עדשות, למשל 18-55 מ"מ + 55-200 מ"מ, מצלמות Olympus נמכרות גם כערכה שכוללת שתי עדשות זום, האחת באורך מוקד של 14-42 מ"מ והשניה בטווח של 40-150 מ"מ, מה שמכסה למעשה טווח של 28-300 מ"מ ומתאים למצבי צילום רבים.

     

    מצלמות ללא מנוע פוקוס פנימי

    קו מצלמות החובבים של ניקון, מתייחד בעובדה כי מנוע הפוקוס אינו מצוי בגוף המצלמה, מה שמחייב רכישת עדשות בעלות מנוע פיקוס פנימי, עדשות ניקון בעלות הסימון D במספר הדגם יעבדו באופן תקין מבחינת מדידת תאורה, אולם הפיקוס יאלץ להתבצע באופן ידני ואיטי יותר.

     

    ניקון מרחיבה בהדרגה את מאגר עדשות ה- DX שמתאימות בעיקר לקו דגמי D40 – D60 – D5000 ולא מזמן השיקו שתי עדשות חדשות, האחת עדשת פריים (קבועה) 35 מ"מ והשניה זום רחב, כך שעבור חובב הצילום הממוצע, המבחר הקיים אמור להספיק.

     

    מייצב רעידות - נחוץ? 

    בניקון, עדשות עם מנגנון יצוב יכללו את צמד האותיות VR, בקנון יקראו למנגנון בשם IS. בדגמי אולימפוס האחרונים, מייצב הרעידות כלול בתוך גוף המצלמה - ופועל על כל

    עדשה שמחוברת למצלמה. מייצבי רעידות מומלצים בעיקר לצילומי בין ערביים, למי שסובל מידיים לא יציבות או רועדות או למי שמרבה לצלם ללא חצובה.

     

    ויש גם וידאו לקינוח

    וידאו מהווה תכונה חדשה יחסית בעולם מצלמות הרפלקס, איכות הווידאו המקובלת עומדת על רזולוציית 1280x720 פיקסלים. נכון להיום, רק שני דגמים, שניהם של קנון, מסוגלים לצלם באיכות 1080p, אם כי דגם EOS 500D מצלם בקצב פריימים נמוך יחסית של 20FPS. דגם ה- 5D Mark II מצלם באיכות 1080p תקנית. אם חשובה לכם איכות האודיו בקטעי הוידאו, הקפידו לרכוש מצלמה שכוללת שקע מתאים למיקרופון חיצוני.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים