4 מסלולים לטיולי שטח
כדי ליהנות מיכולות הג'יפ הפרטי לא חייבים לרדת עד מצפה רמון או להעפיל אל רמת הגולן. כלכליסט מגיש ארבעה מסלולים משפחתיים קרובים לבית
התיכוניסטים כבר בבית, ובשבוע הבא יצטרפו אליהם תלמידי היסודי, וכדי להפיג את השיעמום הצפוי בחופש הגדול ולגבש את המשפחה אין דרך טובה מלצאת לטיולי שטח בהרכב מלא. למרבה הצער, רבים מאלו שנוהגים מדי יום ברכב שטח אינם מודעים להנאה האדירה הטמונה בירידה לשבילים שחלקם הגדול קרובים מאוד לריכוזי האוכלוסייה הגדולים, כמו אלו שמופיעים כאן.
רבים ממשעולי הארץ, פרט לכמה קשים במיוחד, נגישים לרוב הג'יפונים המצוידים במערכת הנעה ארבע על ארבע. כל עוד לא תבחנו את מגבלות המנוע, סביר שתצליחו להשלים אפילו מסלולים קשים עם מעט נחישות ועזרה מהאלקטרוניקה שברכב.
חשוב לציין שהטבע אינו נחלתו הבלעדית של הג'יפאי. חובה להתחשב ברוכבי אופניים ובבעלי חיים ולא להתפתות לנהוג במהירויות מופרזות בשבילים, וכן להקפיד לאסוף אשפה בשקיות הניתנות לאחסון ברכב ולהדליק אש רק במקומות שבהם מותר לעשות זאת.
הר חורשן
השמורה נמצאת כקילומטר דרומית למושבה בת שלמה, והגישה אליה קלה מאוד דרך כביש מספר .70 מהכביש ממשיכים לכיוון קיבוץ רמות מנשה, ובכיכר שבכניסה לקיבוץ פונים שמאלה לכיוון חוות דובי. דרך העפר הממשיכה מן החווה מערבה תיקח אותנו לאורך שדות מצהיבים ועצי אקליפטוס המסוככים על יובליו הקרירים של נחל דליה. אל תפחדו לחצות את הנחל ולהעיר את השפיריות (עומק המים כ20- ס"מ.(
אחרי מפגש כואב עם אתר הבנייה של כביש חוצה ישראל, הממחיש את הנזק שנגרם לטבע, ממשיכים מערבה לעבר הר חורשן, המזדקף ממול. שמו הערבי של ההר הוא היטארי (המפחיד,( בגלל בעלי החיים והשודדים שחיו בו, אך כיום הסיכון היחידי ליושבי הג'יפ מגיע ממאות פרפרים שנמשכים למקורות המים בשמורה, או מפרה תועה. המטייל שייצמד לשבילי קק"ל המסומנים ויתמיד בנסיעה מערבה יגיע אחרי כשעה לצדו המערבי של ההר, שם יוכל לחזור אל כביש מספר .70 ובכל מקרה, רוב משעולי קק"ל שבהר מובילים, בסופו של דבר, אל כבישים ראשיים.
אורך המסלול: 10 ק"מ
קהל היעד: רכבי שטח המצוידים במערכת .4X4
איפה לעצור: ההר משופע בפינות מוצלות, אך מומלץ להמתין עד הפסגה, שממנה אפשר להשקיף על אוניברסיטת חיפה.
חשוב לדעת: בשמורה יש גם מעלות קשים המיועדים לרכבי שטח קשוחים עם הילוכי כוח, ואת אלה מומלץ לעלות עם ליווי בלבד.
הר חורשן (צילום: דפנה מרוז, החברה להגנת הטבע)
הירקון העליון
מסלול השטח העובר לאורך גדות הירקון העליון מתחיל בקצה אזור ההייטק של רמת החי"ל ומסתיים בפתח תקווה. בכיכר שתחת הבניין ברחוב הברזל 38 פונים ימינה ונוסעים עד השער שבסוף דרך העפר, פונים ימינה וממשיכים בשביל עד תוואי הנחל. עד שנות השלושים היה חלק זה של הנחל מוצף ונחשב לביצה, אך מאז, כמאמר הפתגם, זרמו מים רבים בירקון.
כדי להימנע מטעויות מומלץ להיצמד לסימון השבילים בכחול-לבן, שלפעמים מסומן גם בכחול, כתום ולבן (שביל ישראל.( במסלול פינות חן רבות המזמנות תצפיות על רמת החי"ל, כביש גהה והוד השרון. לאורך הדרך אפשר לחצות את הנחל בכמה מקומות שבהם הזרימה רדודה והמעבר מוסדר לרכבי ,4X4 אך ריח הביוב יזכיר היכן אתם. אחרי כשעת נסיעה לפי הסימון תגיעו לכפר הבפטיסטים, השוכן בכניסה לאזור התעשייה של פתח תקווה. מותר לסטות מהשביל המסומן, ואפשר להתחבר בקלות לכמה כבישים סלולים כדי לצאת חזרה לכביש.
אורך המסלול: כ-10 ק"מ
קהל היעד: רכבי שטח המצוידים במערכת .4X4
איפה לעצור: 2.5 ק"מ מרמת החי"ל, בצל הפרדסים, מומלץ לפרוש שמיכה וליהנות מתפוז שנפל.
חשוב לדעת: המסלול נחשב לקל לביצוע בקיץ, אך הופך לטובעני בחורף.
הדרך הרומית לנווה אילן
בתקופת המרד הגדול ובתקופת מרד בר כוכבא סללו הרומאים בארץ עשרות דרכים שנועדו להבטיח את המשך האספקה ללוחמים. המסלול מתחיל בפארק קנדה ומסתיים סמוך לבית "האח הגדול" שבנווה אילן. לאורכו יש כמה מקומות קשים למעבר לרכבי 4X4 רכים, ומומלץ ניסיון בנהיגה, או לסירוגין הילוך כוח.
המסלול מתחיל בכניסה לפארק איילון, לא רחוק מן הכניסה למנזר הסמוך למחלף לטרון. מומלץ לאפס את מד האוץ בכניסה. אחרי הכניסה לפארק ממשיכים ישר עם הכביש עד החיבור עם דרך העפר. משם ממשיכים עם השילוט לשער הגיא. אחרי 6 ק"מ נפנה בעקבות שלטי העץ לנווה אילן. כאן נעלה על עקבות הרומאים, וכאן הדרך גם נעשית קשה ודורשת מיומנות בנהיגת שטח. בק"מ ה7.5- נחלוף על פני קבוצת אבני מיל שהרומאים הציבו למען הנוסעים בדרך. מומלץ לעצור לרגע על שפת הגיא ולהסתכל לעבר בתי המושב נווה אילן. לאחר מכן נגיע אל חורבת מצד או חירבת אל קצר (המצודה,( ששמרה על הדרך בעבר ונבנתה כנראה בידי שמעון המכבי. משם הדרך יורדת לכיוון גן הפסלים שנמצא בטבורה של נווה אילן.
אורך המסלול: כ-9 ק"מ
קהל היעד: רכבי שטח המצוידים במערכת 4X4 והילוך כוח.
איפה לעצור: 9.3 ק"מ מנקודת היציאה אפשר לפרוש שמיכה בחורבת מצד וליהנות מתצפית ומפירות קרירים.
חשוב לדעת: חלק מהדרך מעט קשה לרכבים ללא הילוך כוח, אך לא בלתי אפשרית למעבר. עם קצת תנופה וחבר מכוון תגיעו רחוק.
דרך בורמה (צילום: חוה בראון)
דרך בורמה ורכס המשלטים
חלקה העליון של דרך בורמה מציב לא מעט אתגרים לבעלי רכב שטח. המסלול מתחיל בכביש מספר ,1 שבו נוסעים בכיוון בית שמש עד שמבחינים בתחנת דלק של פז בימין הכביש. ממשיכים ישר עד הכניסה למושב מסילת ציון, שם מסתובבים בחזרה לכיוון כביש מספר .1 אחרי כחצי ק"מ תבחינו בצד ימין בשלט חום המכוון לדרך בורמה. משם הדרך מתפתלת מעלה ונעשית קשה בהמשכה. אחרי כשני ק"מ במעלה השביל ניתקל בפנייה שמאלה לעלייה גדולה ומשובשת. למי שמוכן לוותר מראש על מאבקים מוטוריים מומלץ לבחור בנסיעה בזרוע הימנית של המזלג.
כל משעולי דרך בורמה מסומנים על ידי קק"ל, כולל מידע על הקרבות שהתרחשו במקום. בסוף העלייה פונים שמאלה לדרך הג'יפים שעוברת בין משלט 16 למשלט ,21 שמהם צלפו חיילים ירדנים על השיירות שעשו דרכן לירושלים. אחרי משלט 16 הדרך למשלט 21 נעשית מעט קשה, אך היא כדאית: התצפית על בית שמש מן המשלט שווה את המאמץ. משם נמשיך בדרך עפר מסומנת בחזרה אל שער הגיא.
אורך המסלול: כ-7 ק"מ
קהל היעד: רכבי שטח המצוידים במערכת 4X4 והילוך כוח.
איפה לעצור: בספסלי העץ במצפור שליד משלט ,16 הפסקת מים קצרה ומורשת קרב על חטיבת הראל.
חשוב לדעת: הג'יפון לא עובר? יש פתרון. בחלק ניכר מהג'יפונים יש כפתור הנועל את הדיפרנציאל המרכזי ומונע אובדן כוח. השימוש בו יעשה פלאים ליכולת השטח של הרכב.