שתף קטע נבחר

נוסחת קסמים

"קורליין ודלת הקסמים" מפגיש בין הסיפור הפנטסטי של ניל גיימן לאנימציה המבריקה של הנרי סליק ("הסיוט שלפני חג המולד"). התוצאה היא אגדה מצמררת שתרתק ילדים ומבוגרים כאחד


 

הכישרון המשולב של שני יוצרים מובילים בתחומם עומד מאחורי ההצלחה האמנותית של "קורליין ודלת הקסמים" ("Coraline"): ניל גיימן, סופר הפנטזיה, שבספרי הילדים שלו לא נרתע משימוש באלמנטים מצמררים, והנרי סליק, האנימטור המבריק של "הסיוט שלפני חג המולד".

 

התוצאה היא סרט מרהיב וגרוטסקי, אך גם רגיש ורלוונטי לילדים של דור ההווה. לא תוצר מעובד של פס הייצור של אנימציה ממוחשבת ותכנים אנמיים בנוסח סרטי דיסני, אלא סרט שנוגע בחרדות אמיתיות ולכן גם מפחיד באמת. סרט שמעז להיות אגדת ילדים, ומצליח להיות רלוונטי גם למבוגרים.

 

קורליין היא ילדה בת 11 שעוברת עם הוריה לבית הממוקם באזור כפרי ושומם למדי. הוריה עסוקים בעבודת הכתיבה שלהם בנושאי גננות, ואינם מפנים את תשומת הלב הראויה לפרי חלציהם שתסכולה גובר.

 

גם השכנים האקסצנטריים – שתי שחקניות עבר זקנות, מיס ספינק ומיס פורסיבל, ואקרובט ומאלף עכברים רוסי בשם מר בובינסקי - אינם מרככים את תחושת הניכור. ווייבי לובט הוא הדמות היחידה של ילד בן גילה (דמות שנעדרת מהמקור הספרותי), אבל כדרך יחסי בנים-בנות בגיל זה, גם כאן יש יותר חוסר הבנה מידידות ספונטנית.


קורליין והאמא "האחרת". הסוד האפל שמאחורי הקסם

 

בבית הוריה מגלה קורליין דלת המובילה לעולם מקביל, שנראה כשכפול משופר של העולם המשמים של הוריה. בעולם זה יש לה אב ואם "אחרים" הנראים כמו הוריה האמיתיים, עולם של מופעי קרקס מהנים, אוכל משובח ותשומת לב המורעפת עליה מכל עבר. העובדה שלהוריה האחרים יש כפתורים במקום עיניים היא הסימן הראשון לכך שעולם קסום זה מסתיר בתוכו סודות אפלים.

 

מפגש פסגה של מקורות השראה

מקורות ההשפעה של גיימן בולטים: השפעותיו של לואיס קרול ניכרות בתנועה בין העולמות, בין ילדות לבגרות, והחתול המסתורי שמסייע לגיבורה. השכפול של הדמויות מעולם המציאות לגרסאות הפנטזיה שלהן והצורך של הגיבורה למצוא עצמה מחדש בתוך עולם הפנטזיה בכדי לחזור בוגרת יותר למציאות, מהדהד ל"קוסם מארץ עוץ" של פרנק באום.

 

מצד שני, "קורליין" הוא גם סיפור אינטימי שעלילתו מרוכזת בבית ובגן משני צדי הדלת. שמה המוזר של הדמות, שם שהדמויות האחרות מתקשות להגות, ותחושת התסכול מיחסם של הוריה, הם צדדים משלימים בבעיית הזהות של הדמות. קורליין נעה בין הצורך להיות ילדה של הוריה, והתעקשות דעתנית על זהותה הנפרדת.


השכנות של קורליין. טכנולוגיית התלת-מימד משמשת כלי אמנותי

 

עבור הילד הגדל אלה הן שאלות הרות גורל המולידות מצוקה אמיתית. ההנכחה המועצמת של בעיות אלה באמצעות המפגש עם עולם הפנטזיה היא צעד נועז בהיותו לוקח ברצינות את מצוקתו של הילד, דבר המושג באמצעות הסתמכות על מוטיבים אפקטיביים של אימה הולכת ומתגברת.

 

האתגר של האנימציה הוא כיצד לבטא את המימדים המאיימים של בעיית הזהות בעוצמה הראויה מבלי לחצות את קו הגבול שיהפוך את הסרט למטריד מדי עבור ילדים. "קורליין" מצליח בכך במיומנות ראויה לציון, גם אם לפרקים הסרט עלול להיות אינטנסיבי מדי לילדים רגישים.

 

ממתק לעיניים

הנרי סליק הוא מאסטר של צורת אמנות שכמעט נעלמה מהעולם – אנימציית סטופ-מושן. במקום לעצב במחשב דמויות, אובייקטים וחללים ולהניען באמצעות תוכנות, אנשי הסטופ-מושן עובדים בעולם של חומר ממשי – בובות אמיתיות וסטים מוקטנים. יצירת סרט דורשת שנים של שיעבוד טוטאלי ורמת פרטנות ודיוק בלתי נתפסת, הניכרת היטב בסרט זה.

 

הפוטנציאל האקספרסיבי של טכנולוגיית התלת מימד מעצים את המתח בין המציאות הבנאלית של בית הוריה של קורליין והקסם המסויט של העולם האחר.

היכולת לשלוט על מידת העומק של החלל מאפשרת לצופה לחוש את המצב הפסיכולוגי המשתנה של הגיבורה. כך, מול השטיחות הפיזית של המציאות, מוצג העולם האחר כעמוק יותר.

 

ככל שהסרט מתקדם ונחשפת מהותו האיומה של העולם האחר ושל האם האחרת, מימד העומק מועצם עוד יותר עד לעיוות פרופורציות המשקף את תחושת המצוקה של הגיבורה. "קורליין" ייזכר, ככל הנראה, כנקודה חשובה בהטמעתה של טכנולוגית התלת מימד ככלי יצירתי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"קורליין ודלת הקסמים". אימה לילדים
לאתר ההטבות
מומלצים