שתף קטע נבחר

אגד, דן, קווים - איזו חברת אוטובוסים הכי מדייקת?

עניין אתכם לדעת איזו חברת אוטובוסים מציעה את השירות הטוב ביותר לנוסעיה, ולא היה לכם את מי לשאול? זה מכיוון שמשרד התחבורה לא חושב שאתם צריכים לדעת. אז מה אם הציבור מעביר לחברות האלה כחמישה מיליארד שקלים רק בסובסידה דו-שנתית?

מדוע לא מגלים לציבור אילו חברות אוטובוסים מעניקות שירות טוב - ואילו כושלות? סביר להניח שלא ידעתם, אך מזה מספר שנים, עוקבת חברת בקרה פרטית באופן שוטף אחר פעילות חברות האוטובוסים בישראל. חברה זו מבצעת ביקורות גלויות וסמויות, ובודקת את ביצועי חברות האוטובוסים על-פי עשרות מדדים, בהם עמידה בלוחות זמנים, צפיפות, יחס נהג לנוסעים ואף ניקיון בתחנות.

 

אלא שלמרות שנתונים אלה מועברים באופן שוטף למשרד התחבורה - ולמרות שהם עשויים לעזור רבות לציבור הנוסעים בבחירת אמצעי תחבורה ציבורית - נמנע המשרד מלפרסם אותם ברבים. כדאי לזכור כי למרות שהחברות המפעילות את צי האוטובוסים בארץ נמצאות כיום בבעלות פרטית, הן יזכו בשנים 2009 ו-2010 לתמיכה תקציבית ("סובסידיה") בסך כולל של כ-4.5 מיליארד שקל, שיועברו מקופת המדינה באמצעות משרד התחבורה. זאת, בנוסף למאות מיליוני שקלים שיועברו בתקופה זו לחברות דן ואגד, עבור רכישת אוטובוסים חדשים.


תחנת אוטובוס (צילום אילוסטרציה: רועי צוקרמן)

 

ביקורות גלויות, ביקורות סמויות

המעקב השוטף שמבצע משרד התחבורה, באמצעות אגף הבקרה במשרד וחברת בקרה חיצונית, בודק את החברות על-פי יותר מ-30 מדדים שונים, בהם עמידה בלוחות זמנים, שילוט וניקיון בתחנות, צפיפות באוטובוסים, התנהגות נהגים, ביצוע מסלול על-פי תכנון הקו, וחריגות בטיחותיות. הבקרה מבוצעת באמצעות נתונים המועברים על-ידי החברות עצמן, אך גם באמצעות ביקורות יזומות - חלקן סמויות.

 

נתוני חברת הבקרה אודות ליקויים וחריגות, משמשים את משרד התחבורה לאכוף את תנאי הרישיונות להפעלת קווי האוטובוס ברחבי הארץ. הנתונים מועברים למפעילות האוטובוסים פעמיים בשבוע, במטרה לקבל את התייחסותן לליקויים ולחריגות שנמצאו. בנוסף, מדי חודש מועברים דו"חות בגין חריגות המפעילות לוועדת אכיפה במשרד התחבורה. הוועדה בוחנת את הדו"חות ואת התגובות שמעבירות חברות האוטובוסים, ולאחר מכן ממליצה למנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, האם לקנוס את החברות בגין החריגות שנמצאו.

 

חמש החברות הטובות ביותר?

אלא שלנתוני חברת הבקרה יש שימוש נוסף: בעזרתם ניתן לקבוע ציון משוקלל לביצועי חברות האוטובוסים. ככל שנמצאים יותר חריגות וליקויים בביקורת השוטפת, כך הציון של החברה המבוקרת גבוה יותר. הציון של כל חברה מושווה לציון ארצי ממוצע, ובהתאם ניתן לדרג את כל חברות האוטובוסים הפועלות כיום. בתגובה לפניית ynet, העביר משרד התחבורה דירוג המתייחס לתקופה שבין ינואר ויוני 2008. בדירוג נכללות 26 חברות אוטובוסים, מהן 12 המצליחות להשיג ציונים הנמוכים מהממוצע הארצי. יש לציין כי נתונים עדכניים יותר אינם ניתנים לפרסום, וזאת מאחר שהם נמצאים בהליכי בירור בין משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית.


דירוג מפעילי תחבורה ציבורית

חמש חברות האוטובוסים המובילות
אשכול % חריגות* שינוי**
1. טבריה (קונקס) 1.5 0%
2. עפולה (קווים) 1.7 11%-
- ביתר (עילית) 1.7 45%-
3. באר-שבע (מטרופולין) 1.8 21%-
4. נצרת (נסיעות ותיירות) 2.0 12%
5. צפת ונהריה (נתיב) 2.1 16%
ממוצע ארצי 3.2 4%-

* ככל שיש יותר ליקויים וחריגות - הציון גבוה יותר

** שינוי לעומת תקופה קודמת (יוני עד דצמבר 2007)

מקור הנתונים: משרד התחבורה

 

במשרד התחבורה מסייגים את המדד המשוקלל - המבוסס על דו"חות בקרה המפורסמים מדי חצי שנה - ומסבירים כי חלק ניכר מהמדדים הנבדקים מושפעים מגורמים חיצוניים, שאינם נמצאים בשליטת חברות האוטובוסים. כך למשל, חברת אגד, המפעילה את מערך האוטובוסים בירושלים, סובלת מזה שנים ארוכות מהעבודות להקמת קו הרכבת הקלה בעיר. העבודות יוצרות שיבושי תנועה חמורים, שגורמים לאיחורים ואף לסטייה מנתיבי הנסיעה המתוכננים.

 

המבקר: "הפיקוח והבקרה מצומצמים"

הדרך היחידה שבה יכולים כיום נוסעים לבחון את ביצועי חברות האוטובוסים, היא באמצעות עיון בדו"ח מבקר המדינה ממאי 2009. הדו"ח, שבחן את השירות הניתן לנוסעים, מצא ליקויים רבים בפעילות חברות התחבורה הציבורית, ובהם אי-עמידה בלוחות זמנים, ביצוע מסלולים שלא בהתאם לקו המתוכנן, צפיפות רבה באוטובוסים, והתנהגות לא ראויה מצד נהגים.

 

חמור מכך, המבקר מצא כי מערך הבקרה והאכיפה שמפעיל כיום משרד התחבורה אינו מספק. כך כותב המבקר בסיכום הפרק העוסק ברמת השירות לנוסעים: "על משרד התחבורה להעמיק את האכיפה בתחומים המהותיים הקשורים לשירות לנוסע, לרבות - נהיגה מסוכנת, עמידה בלוחות זמנים, ואדיבות נהגים". במקום אחר בדו"ח, כותב המבקר כי "הפיקוח והבקרה של משרד התחבורה על המפעילים הפרטיים ועל אגד הוא מצומצם, והוא לא עשה די כדי להביא לתיקון המצב ולשפר את השירות לנוסעים".

 

המבקר גם מציין כי פעילות חברת הבקרה, שזכתה במכרז של משרד התחבורה ב-2003 ו-2008 לביצוע הפיקוח על חברות האוטובוסים, אינה נתונה בעצמה לביקורת חיצונית. כך מתייחס המבקר לעניין: "במקרים של הפרטה או מיקור-חוץ של סמכויות שלטוניות, לרבות מנגנוני ניהול בקרה ופיקוח, יש מקום במקרים הראויים לעגן בחוזה עם החברות הפרטיות גם אפשרות להחיל עליהן את הביקורת של משרד מבקר המדינה".

 

"סנקציות בהתאם לתוצאות"

במשרד התחבורה בחרו שלא להתייחס לשאלת ynet בנוגע לפרסום מדד רמת השירות, אך ביקשו להבהיר כי "מדובר בדו"חות מקצועיים, הכוללים מאות עמודים של מדדים, נוסחאות וטבלאות האמורים לסייע למשרד לקבל תמונה כוללת ואמינה של השירות הניתן. נתונים אלה מאפשרים למשרד התחבורה להטיל סנקציות על חברות התחבורה הציבורית, בהתאם לתוצאות שהתקבלו ולשפר את תפקודם בעתיד".

 

במשרד התחבורה מוסיפים כי המדדים ישמשו בעתיד לקביעת דירוג החברות המתמודדות על מכרזים עתידיים, שיפורסמו כחלק מתהליך פתיחת ענף האוטובוסים לתחרות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס: על משרד התחבורה להעמיק הבקרה והאכיפה
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים