שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הזכאים לבגרות: כוכב-יאיר מככבת, פרדיס מזנקת
    משרד החינוך פרסם נתונים על הזכאים לבגרות לפי יישובים. פרדיס מפתיעה במקום השלישי, אחרי כוכב-יאיר ושהם. תל-אביב לפני חיפה וירושלים. בני-ברק אחרונה, ובתחתית כרגיל החרדים והערבים. ואיפה כמעט כל התלמידים ניגשים לבחינות?

    איפה בארץ האחוז הגבוה ביותר של זכאים לבגרות, ומהו היישוב שמפגר אחרי כולם? מנתונים שמפרסם הבוקר (יום ג') משרד החינוך עולה כי התלמידים המתגוררים בכוכב-יאיר מובילים את הרשימה, בפער של יותר מ-4% על המקום השני, שֹהם. במקום השלישי הפתעה: פרדיס רשמה זינוק מדהים - מ-34% זכאות בתשס"ו לכמעט 76% בתשס"ח. את הרשימה סוגרים היישובים החרדים - בהם מעטים ניגשים למבחן - ויישובים ערבים.

     

    בנתונים נכללים הניגשים לבחינות הבגרות לפי יישובים, ואחוז הזכאים בפועל

    לתעודת בגרות בקרב בוגרי התיכונים - תושבי כל יישוב או מועצה אזורית בהם מתגוררים יותר מ-10,000 תושבים. 

     

    בחודש שעבר פרסם משרד החינוך את נתוני הזכאות והניגשים לבגרות הכלליים הארציים. הנתונים הצביעו על מגמה עגומה, לפיה בשנה שעברה ירד שיעור הזכאים לתעודת בגרות ב-2%, וכך גם שיעור הניגשים לבחינות. הפער בין יהודים לערבים נותר עצום - 28%. שיעור הזכאים לבגרות בקרב תלמידים יהודים עומד על 59.74%, ואילו במגזר הערבי עומד שיעורם על 31.94% בלבד.


     

    כעת, מנתוני הזכאות ביישובים מתבררת התמונה במלואה: בראש הרשימה כוכב יאיר, בה 82.3% מתלמידי י"ב הגרים ביישוב - שנגשו לבחינת בגרות בתשס"ח - זכאים לתעודה (ירידה של 3% לעומת תשס"ז). במקום השני שהם עם 77.94% (ירידה של 3%), שלישית פרדיס עם 75.86% (עלייה של יותר מ-20% מתשס"ז וכ-42% מתשס"ו). עוד בעשירייה הראשונה: רמת-השרון 75.63% (עלייה של 4%), הוד-השרון 75.56% (עלייה של 5%), מודיעין-מכבים-רעות 75% (ירידה של 1.5%), רעננה 74.31% (ללא שינוי), מבשרת ציון 72.93% (ירידה של 3%), זכרון יעקב 72.24% (עלייה של 2%).

     

    עוד יישובים בהם יותר מ-70% מהתלמידים המתגוררים במקום זכאים לתעודת בגרות: הרצליה, מועצה אזורית לב השרון, גבעת-שמואל, גבעתיים, יהוד, קריית-אונו, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית משגב והמועצה האזורית עמק-חפר.

     

    ברמת-גן אחוז הזכאים עומד על 69.94, אשקלון 69.58, תל-אביב-יפו 68.55, כפר-סבא 66.95, אשדוד 65.36, חיפה 63.44, ראשון-לציון 62.55, פתח-תקווה 62.14, חולון 61.79, דימונה 61.64, שדרות 61.37, רחובות 59.63, בת-ים 58.99, קריית-אתא 56.3, נתניה 55.75, באר-שבע 55.04, קריית-שמונה 54.19, נהריה 53.92, קריית-ביאליק 53.05, ירושלים 50.8.

     

    בתחתית הרשימה נמצאת בני-ברק, שבה רק 14.94% מאלו שאמורים ללמוד בכיתה י"ב זכאים לתעודת בגרות. בעירייה ביקשו להבהיר כי החרדים - המהווים את רוב התלמידים בעיר - כלל לא ניגשים לבחינה. עוד בתחתית הרשימה: ג'סר א-זרקא 21.88% (ירידה של 3% במספר הזכאים), ביתר עילית 23.77% (עלייה של 0.5%), אבו-סנאן 26.06%, ערערה שבנגב 26.06% (צניחה של 12%) וקלנסווה 28.03 (ירידה של 7%).

     

    עוד יישובים בתחתית: טייבה 34.35%, רהט 34.55%, אלעד 34.57%, טירה 36.39%, אום אל-פחם 37.6%, מודיעין עילית 38.78%, שפרעם 40.21%. בתחתית הרשימה גם כמה יישובים יהודים, בהם מחצית מהתלמידים לא זכאים לתעודת בגרות: אופקים 40.4%, קריית-מלאכי 40.81%, לוד 41.45%, מגדל-העמק 42.65%, טבריה 44.22%, עכו 44.25%, רמלה 45.29%, בית-שאן 47.8%, ערד 48.99%, מעלות-תרשיחא 49.35%, צפת 49.52% ועפולה 49.74%.

     

    כמעט כל התלמידים ניגשים לבגרות

    מנתוני משרד החינוך עולה עוד, כי ברוב היישובים אחוז התלמידים הניגשים לבגרות עולה על 90. רק בשמונה יישובים - רבים מהם חרדים - אחוז הניגשים הוא פחות מ-80. ב-39 יישובים אחוז הניגשים הוא פחות מ-90.

     

    במועצה האזורית גולן ניגשו 227 תלמידים מתוך 228 לבגרות (99.56%), אך רק 144 עברו - (63.16%). בסכנין ניגשו לבחינות 99.49% מהתלמידים, אך רק 43.3% עברו.  

     

    עוד יישובים בהם נגשו יותר מ-98% מהתלמידים לבחינות הבגרות: כוכב יאיר, באקה גת, איכסאל, מועצה אזורית משגב, מועצה אזורית גוש עציון, גבעת-שמואל, רמת-השרון, טירה, פרדיס, גבעתיים ובית ג'אן.

     

    משרד החינוך בדק גם את אחוז תלמידי י"ב, הלומדים ביישוב בו הם מתגוררים. מהנתונים עולה כי 98.58 מתלמידי י"ב המתגוררים בטייבה - לומדים בעיר. כמעט 90% מהתלמידים המתגוררים בבאר-שבע לומדים בעיר וכך גם 88.6% בירושלים  בחיפה ו-87.2% בתל-אביב. לעומת זאת, יש כמה יישובים בהם כל התלמידים לומדים בערים אחרות - כמו: גני-תקווה, כוכב-יאיר, אזור וכפר-יונה. 

     

    למה כוכב יאיר בראש? 

    בכוכב יאיר מפעילים זה כמה שנים כיתות א' בהם מספר הילדים לא עולה על 27 תלמידים בכיתה. במקביל, מממנת המועצה מרתונים של שיעורי עזר עבור התלמידים. התלמידים נהנים מלימוד פרטי והשקעה פרטית. ראש המועצה, יעקב ממן, מודה כי המצב הכלכלי של המועצה ושל תושביה הוא פקטור משמעותי בהצלחה.

     

    "המועצה משקיעה 35% מתקציב הרשות בחינוך, שהם כ-16 מיליון שקלים בשנה", אמר ממן. "רשות חלשה, אם היא לא משקיעה כסף, יהיה קשה להגיע להישגים. מדד סוציואקונומי משפיע ומי שיגיד שלא הוא טועה. פה אחוז גביית הארנונה הוא 97. יש ישובים שבהם 40% גבייה וקשה להתחרות בישוב מבוסס. ההורים כאן משקיעים השקעת יתר בשיעורים פרטיים וזה מאד עוזר לתלמידים להצליח, ללא ספק. לצערי הכל מתבטא במצב כלכלי בבית, ברשות וניהול נכון של הרשות". 

     

    90 אחוזים מהתלמידים בכוכב-יאיר הם חברים בתנועות נוער, ובפרויקטים של תרומה לקהילה אחרי שעות הלימודים. הם גדלים בחממה מגיל צעיר שבה מתקיים יום לימודים ארוך מ-8:00 בבוקר ועד הצהריים, ומיד אחר כך הם מופנים לפעילויות חברתיות, כמו חונכות לילדים בעלי צרכים מיוחדים. בהגיעם לגיל תיכון, תלמידי כוכב-יאיר לא לומדים בשטח המועצה, אלא מופנים לבתי ספר בישובים סמוכים בהם - כפר סבא, מועצה איזורית דרום השרון והוד השרון, שגם שם מובילים השנה באחוז הזכאים לתעודת בגרות. ממן מסכם כי גם זו אחת הסיבות להצלחה: "התלמידים יכולים לבחור ללמוד בתיכון שהם באמת אוהבים ובאמת רוצים ללכת אליו".

     

    בתגובה לנתונים, אמר יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט: " יש להכריז מצב חירום בנושא החינוך ולהעביר תקציבים הולמים למשרד החינוך.

     אנו מאשימים את ממשלות ישראל לדורותיהן ולא את השר החדש, גדעון סער, בירידה בזכאות לבגרות ואף ניהלנו מאבק בתקופה האחרונה למנוע את הקיצוץ. השלטון המקומי זועק מספר שנים, כי אסור לקצץ את תקציבי הפעולה בתחום החינוך ואסור להחיל על משרד החינוך את הקיצוץ הרוחבי".

     

    בוחבוט, המכהן כראש העיר מעלות-תרשיחא, הוסיף: "למרות שבמשך שנים מבטיחות הממשלות לציבור כי החינוך הוא בראש סדר העדיפויות הלאומי, הן מטעות את כולם. כידוע, תחומי הפדגוגיה, ההחלטה על מספר הכיתות, מספר התלמידים ואף בחירת המורים - הם בתחום סמכותו של משרד החינוך ולכן, יש לחזק מיידית משרד זה ולהגדיל את תקציביו בנוסף להגדרת מצב חירום בתחום החינוך. בקרוב מכנס מרכז השלטון המקומי שולחן עגול, שיקיף את כל העוסקים בתחום החינוך: רשויות, עמותות למצוינות, ארגוני מורים, הורים, תלמידים על מנת לגבש המלצות מקצועיות לקידום מערכת החינוך בישראל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    זכאים פחות לבגרות. ארכיון
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    מומלצים