שתף קטע נבחר

ביקורשת: האתר של yes - הכל בפרטים הקטנים

בדקנו את אתר חברת הטלוויזיה yes והמסקנה העיקרית: עוד קצת מאמץ והבינוניות הייתה נהפכת למקצוענות

yes מספקת שירותי תוכן ותשתית לטלוויזיה. לכן, מטרתו של אתר yes הינה לספק מענה הן ללקוחות הקיימים של החברה (כמו בדיקת לוח שידורים, צפייה בחשבוניות או צפייה מקוונת) והן ללקוחות פוטנציאליים. האם האתר אכן נותן מענה לכל קהלי היעד ומספק אינפורמציה ואפשרויות פעולה בצורה נוחה וקלילה? הלכנו לבדוק.

 

האספקטים לפיהם נבחן האתר הינם עקביות, ניווט, קוהרנטיות ועקביות של התוכן, התאמה לדפדפנים ורזולוציות שונות, נגישות וכלל החוויה כולה.

 

הרושם הראשוני

אין כמו רושם ראשוני, קלישאה המוכרת היטב לכולנו. ואכן, כאשר נכנסים לדף הראשי של yes, התחושה הראשונית היא שהדף אינפורמטיבי, קליל וקל להתמצאות.

 

yes מתמקדים בעיקר בלקוחות הקיימים (בעיקר אזורים 3 ו-5 בתמונה) ומרבית המידע בדף אכן פונה אליהם. הגישה אל מרבית השירותים הינה מהירה וקלה. זמיו וקל לבדוק חשבונית או להצטרף לשירותים מקוונים. אך הבעייתיות מתגלה כאשר מתחילים לטייל באתר.


 

הלקוחות הפוטנציאליים לעומת זאת מופלים לרעה. ברזולוציה הנפוצה בקרב המשתמשים (1024X768) הסקציה הזאת (אזור 4) כלל אינה נראית. רק בגלילה כלפי מטה מתגלה הצבע הוורוד שמושך את העין, אך טקסט המבצעים והצעות התוכן הולכים לאיבוד. הבחירה של הרקע השחור והפונט האפור 'בולעים' את הכתוב ואף גורמים להתעלמות ממנו.

 

רצועת התוכניות הפלאשית (אזור 2) ומצגת הפרומואים (אזור 6), הופכים את הדף לחי ועדכני, אך הפספוס גדול. כאשר לוחצים על אחת התוכניות ברצועת הפלאש, בחלק מהמקרים נפתח דף חדש (אשר לוקח את המשתמש לדף של וואלה) ולעתים התוכן נפתח באותו הדף. זה גורם לחוויה לא אחידה ואף שונה בתכלית: אם הלקוח נמצא באתר של yes, מדוע החוויה משתנה ונפתח דף של וואלה?

 

אזור הפרומואים (6) גם עובד בצורה תמוהה. אומנם הוא חושף תכנים אשר עשויים לעניין את הקהל הלקוחות, אך התפעול שלו לוקה בחסר. חצי הדפדוף אומנם נמצאים, אך הם כלל לא עובדים. כאשר לוחצים על פרומו – ניחשתם נכון – גם הוא נפתח בדף חדש. בדקתי מספר סקציות באתר הבית ומרביתן פתחו לי דפי דפדפן חדשים. לדוגמא, אם נכנסתי לאתר הבית, בחרתי מתוך רצועת הפלאש תוכנית כלשהי ואז בחרתי לבדוק את לוח השידורים – נפתחו לי שלושה דפי דפדפן שונים.

  

פספוסים בלוח המשדרים

מרבית התוכן מועבר בצורה ברורה, תמציתית ונקיה. אפילו מידע טכני כמו הפעלת השלט או הסבר על HD מועברים בשפה קלה ואף מומחשים בעזרת עזרים גרפיים. בחלק מהסקציות אף ניתן להוריד קבצי PDF אשר מתארים בצורה קלה כיצד לחבר ממיר או מה זה חיבור S-VIDEO.

 

הפספוס העיקרי הינו בסקציה של לוח השידורים. ניתן לסנן את הלוח על פי פרמטרים (ערוץ; יום; שעה. היה נחמד אם היו מוסיפים פרמטרים נוספים), אך המידע מוצג באופן מסורבל. התוצאות נפתחות בדף חדש (אשר מתריע על הרבה שגיאות, אבל אולי זה רק הדפדפן שלי), הטבלה עצמה מאוד קטנה (500*700) ומפיעה עם סרגל גלילה פנימי. אם כבר פתחתם דף חדש, מדוע לא להשתמש במרבית גודל הדף ובכך להציג יותר מידע ובצורה נוחה יותר?

 

החיפוש החופשי בלוח השידורים הוא לא באמת חופשי. כאשר מתחילים להקליד ערך, ישנה השלמה אוטומטית (אם למשל התחלתי להקליד 'אמ', ההשלמה האוטומטית תציעה לי את כל הערכים הקיימים אשר כוללים בתוכם את האותיות הנ"ל).

 

אין אפשרות להתעלם מההצעות האוטומטיות – המערכת מחייבת לבחור ערך. הבעייתיות העיקרית בזה הינה שאם המשתמש הכניס ערך נפוץ, לא כל התוצאות יוצגו והמשתמש יאלץ לבחור את הערך הקרוב ביותר. בנוסף לכך, תיבת ההשלמה האוטומטית מסתירה השדה (ובחלק מהמקרים את הכפתור 'חפש') והם נשארים מוסתרים עד אשר לא נבחר ערך כלשהו.


  

כרטיס ניקוד

חזות – האתר נראה חדשני ובעל עיצוב חלקלק, אך הפספוס העיקרי שלו הוא חוסר תשומת לב לפרטים. לא כל חלקי הפלאש עובדים בצורה חלקה (חלק אף עולים חלקית או איטיים להחריד). בגלל הבחירה ברקע שחור, ישנן הרבה סקציות אשר לא מספיק בולטות.

 

התמצאות וניווט – מסורבל. מומלץ להמנע מפתיחת חלונות מרובים ולשמור על ניווט אחיד. גם אם חלק מהאתר נפתח תחת סקציה באתר וואלה, זהו לא תירוץ לא לשמור על אחידות ולהציג תכנים חלקיים (לדוגמא: חלק מהקטגוריות הן ללא כותרת; חלק מהפקדים של הוידאו אינם עובדים או מובילים את המשתמש לתוכן אינו ידוע).

 

תמיכה בדפדפנים –האתר נתמך בשלושת הדפדפנים הנפוצים (אקספלורר, פיירפוקס וכרום), אך תצוגה מדויקת וחסרת באגים הינה רק באקספלורר. בדפדפני פיירפוקס וכרום חלקים רבים באתר מופיעים ריקים או לא מיושרים. כמו כן, בדפדפנים אלה טקסטים רבים מופיעים בצבע לא קריא (אפור כהה על רקע שחור).

 

נגישות – אין אפשרות להגדיל את הפונטים ובחירת צבע הפונטים הופכת טקסטים רבים ללא קריאים. באשר לשפות, האתר מאפשר החלפת שפה לרוסית ואנגלית. תוכן האתר ברוסית אינו תואם את התוכן העברי (מיס נמסר שמדובר בהחלטה עריכתית, והתאמת תוכן מתאים לקהל היעד). כמו כן, הפונט אשר משתמשים בו לרוסית אינו מספיק קריא.

 

התוכן היחידי אשר ניתן באנגלית הינו מתומצת לדף אחד ונראה שהוא פונה לקהל עסקי. במצב כזה – עדיף לא להציג את אופציית ההחלפה לאנגלית כלל ולהציע דף זה תחת סקציה מיוחדת ('עסקי' למשל). רצוי ליצור חוויה אחידה לכל השפות ואף להוסיף ערבית.

 

שימושיות – יש מקום רב לשיפור, במיוחד בהצגת מידע עשיר (כמו למשל לוח השידורים).

 

החוויה הכללית – הצגת המידע והרושם הראשוני מהאתר הינם חיוביים, אך הם נהרסים בגלל חוסרת תשומת לב לפרטים. ישנה הרגשה שהושקעו מחשבה ומאמצים בתכנון, כתיבת תוכן ובניית האתר, אך מפאת חוסר זמן או משאבים הם הופסקו - רגע לפני הפיכתו לאתר טוב.

 

אירה שכטמן היא מומחית UX וחברת ארגון UPA

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים