שתף קטע נבחר

דילמת הסלולר: לשדרג או לא לשדרג?

הטכנולוגיה מתקדמת, מבצעי המכירות מפתים - אבל אפשר גם אחרת: צרכנים רבים מעדיפים להשאר עם המכשירים הסלולריים הישנים שלהם, עם מסך שחור לבן, כפתורים מהוהים ובלי אינטרנט. ומה אתם מעדיפים?

לפני מספר ימים, בשעת ערב מאוחרת, ישב בן מול הטלוויזיה. הוא בדיוק סיים לבדוק את תיבת הדואר האלקטרוני בטלפון ה-iPhone שלו, כשהופיעה במסך הטלוויזיה הפרסומת למכשיר ה-Galaxy החדש, הסלולרי הראשון בישראל שמריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. בן הביט ב-iPhone, שנקנה רק לפני חודשיים, הביט שוב במסך, חשב שניה והגיע להחלטה: מחר הוא יזרוק את ה-iPhone המיושן לפח, ויצא לרכוש את הטלפון החדש שבפרסומת.

 

באותו זמן בדיוק, רון ישב בביתו שבחיפה מול מסך הטלוויזיה. את הפרסומת ל-Galaxy הוא פספס, כי הוא היה עסוק בללחוץ חזק חזק על הכפתור "2" בנוקיה 5120 שלו כדי לגרום לאות ה' להופיע ולסיים לענות להודעת SMS. הסלולרי של רון כבר בן שמונה שנים: יש לו מסך שחור לבן ואנטנה חיצונית. אין לו מצלמה, חיבור לאינטרנט או כל סממן אחר של מכשיר מודרני.

 

גם בן וגם רון בני עשרים ומשהו. רון סיים לאחרונה תואר ראשון בהנדסת חומרים בטכניון. קשה להגיד עליו שהוא לא מבין בטכנולוגיות חדשות, אך זה לא מונע ממנו להשאר נאמן למכשיר הישן שלו, המוכר לרובנו כ"טלפון הזה עם הסנייק" שהיה פופולרי במיוחד בתחילת שנות האלפיים.

 

המכשיר של רון, תתפלאו, עובד מצויין. הכפתורים אומנם קצת דהויים, ולפעמים צריך ללחוץ קצת חזק על אחת הספרות כדי שהמכשיר יקלוט אותה, אבל את התפקוד הבסיסי שלו: שיחות והודעות SMS, הוא מבצע. וכך, למרות שכיום יש טלפונים משוכללים הרבה יותר שנמכרים במחירים אפסיים, רון בוחר, כמו לא מעט לקוחות נוספים, להשאר עם הסלולרי הישן. סוג של סרבן שדרוג, אם תרצו.

 

 

לוחית של מכשיר אספנות

"התגובה הכי נפוצה למכשיר שלי, היא אנשים שרואים אותי מדבר, ניגשים אליי ואומרים לי בשקט שהיום אני יכול לשדרג את הטלפון אפילו בחינם. כאילו שהם משתפים אותי בסודות שוק הסלולר ואני התלמיד שמגלה עולם חדש", הוא מספר בראיון ל-ynet. ספקית הסלולר של רון כנראה פחות להוטה לשדרג אותו, ורון משער שהם פשוט שכחו שהוא קיים. "אני לא זוכר שאי פעם הציעו לי לשדרג, וטוב שכך, כי אני ממש לא מעוניין".

 

את המכשיר רכש רון לקראת הגיוס שלו, לפני כשמונה שנים, בסניף סופר-פארם ברחובות. כבר אז הדרישות שלו היו פשוטות והוא ביקש "מכשיר ישן ופשוט". איש המכירות הסביר לו שאין, ושכנע אותו לקנות "אחד משוכלל, עם משחקים והכל", במחיר של 400 שקלים. "צריך להיות לי לוחית של מכשיר אספנות", הוא אומר.

 

מכשירים חדשים משדרגים את איכות החיים?

הסירוב לשדרג את המכשיר נשמע ללא מעט אנשים קצת מוזר. העובדה שבשוק עדיין מסתובבים מכשירים עתיקים לא מפתיעה, אך השימוש בהם מזוהה בעיקר עם אנשים מבוגרים, שלא מסתדרים עם הטכנולוגיות החדשות, ולמדו איך לתפעל רק את המכשיר שהם קנו לפני 15 שנה, כאשר רק המחשבה על ללמוד מכשיר חדש מכניסה אותם

לחרדות.

 

נחזור לרגע לבן, חובב הגאדג'טים, שמגדיר את עצמו כמשדרג סדרתי. "אני לא רואה סיבה לא לשדרג", הוא מספר. "המכשירים החדשים נוחים יותר, ומשדרגים את איכות החיים שלי. הסלולר הפך למחשב האישי, ליומן הפגישות, לספר הטלפונים, לארנק האלקטרוני, וכל מכשיר רק מוסיף עוד ועוד תכונות". לבן יש שני מכשירים קבועים ("אחד אישי, ואחד מהעבודה - שגם שדרגתי"), אליהם מצטרף ה-Galaxy החדש.

 

"נכון, אני קצת אובססיבי," הוא מודה: "וגם, תודה לאל, יש לי עבודה שמכניסה לי מספיק כסף כדי להזין את האובססיה. אבל גם אנשים רגילים, לדעתי, צריכים לשדרג את המכשירים שלהם. אם משדרגים פעם בשנה וחצי-שנתיים אפשר להשיג מחירים נוחים בפריסה טובה לתשלומים, או לרכוש ממשווקים פרטיים בזיל-הזול, וליהנות מהטכנולוגיה החדשה ומאיכות חיים משופרת".

 

לא אידיאולוגיה

רון לא משתכנע מהטיעונים של בן. "לא ראיתי יותר מדי חידושים חשובים, שגרמו לי לרוץ ולקנות מכשיר חדש. המכשיר הנוכחי שלי עובד ועושה את כל מה שאני צריך. לפני כמה שנים חשבתי שטלפון עם מצלמה זה נחמד, אבל אז ראיתי שרוב המצלמות הסלולריות מעפנות, והחיבור למחשב

מצריך כבל שברור שאף אחד לא טורח לקחת לכל מקום, אז ויתרתי".

 

עוד עניין שמטריד את רון בטלפונים החדשים הוא כל הקשור לעמידותם. "אני מאוד שמח שיש לי סלולרי שלא מתקלקל מהר, ואני חושב שבאופן עקרוני זה משהו שחברות בעולם של היום צריכות להיות מחויבות להציע.

 

עכשיו כשהמסכים החדשים של הסלולריים הם OLED זה כבר לא עניין של בחירה בכלל, מסכים כאלו יחזיקו מקסימום שנתיים. למיטב הבנתי, ואז אני אהיה חייב להחליף אותם.

 

יוצרים עבור הצרכן הממוצע

"כיוון שאני מכיר את התחום של חומרים וייצור, אני יודע שחברות היום מייצרות מוצר ויודעות כמה זמן הוא הולך להחזיק. החברות יכולות לייצר מוצר שיחזיק יותר זמן בעלות גבוהה במקצת והשקעה רבה יותר בכיוון הזה. אני חושב שזו לא קונספירציה שחברות סלולר מייצרות סלולריים לתקופה של שנתיים-שלוש אלא מענה לצרכים של הצרכן הממוצע.

 

הבעיה היא שהחברות מתכוננות רק לפי הצרכן הממוצע, ולכן יש להן עשרות מוצרים שנראים כמעט זהים לחלוטין".

 

כיצד כן תצליח חברה סלולרית לשכנע את רון לשדרג את הנוקיה הוותיק שלו? "חברות טלפונים גדולות צריכות גם לייצר טלפונים אמינים שיחזיקו שנים, וגם מוצרים פשוטים שיהיו קלים לתפעול עבור טכנופובים וסוגים נוספים של צרכנים", הוא אומר.

 

קוץ בישבנן של חברות הסלולר?

חברות הסלולר עצמן בחרו שלא לשתף פעולה עם הכתבה כאשר פנינו אליהן בבקשה לראיין איש מקצוע בנושא. יש להניח שהן אינן מעוניינות לקשר את שמן למכשירים ישנים

ומסורבלים, כאשר מסעות הפרסום וכל נסיונות המיתוג שלהן סובבות טכנולוגיה חדישה וסקסית.

 

כך, למשל, קשה מאוד למצוא היום מכשירים סלולריים בישראל שאינם דור שלישי (ראו מסגרת), והחברות הסלולריות מציעות מעט מאוד מכשירים פשוטים. גם בשביל המיתוג, וגם, ככל הנראה, בשביל התשלום הנלווה למתן שירותים מתקדמים בדור השלישי (חבילות גלישה או כפי שהן נקראות כיום "חבילות שירות").

 

למעשה, נראה שלקוחות כמו רון מהווים מעין "קוץ בישבן" של חברות הסלולר. לפני מספר חודשים פתחה חברת פרטנר מעבדה מרכזית חדשה, ובביקור עיתונאים סיפר נציג החברה על לקוחות שמתעקשים עדיין להשאר עם מכשיר הסטאר-טק הישן של מוטורולה, אחד המכשירים הראשונים ששווק ברשת.

 

כך, נמצאת orange במצב בו היא צריכה לעבוד מול אנשים שמבקשים לתקן את המכשירים האלה, בזמן שברחבי העולם כבר קשה למצוא לו חלקי חילוף. במקרים של לקוחות עקשניים במיוחד, החברה משתמשת בחלקי חילוף ממוחזרים, שלקוחים ממכשירים של לקוחות שכבר שדרגו את המכשיר.

 

סוללות מחברים

גם רון ממחזר חלקי חילוף. אחד החלקים הכי בעיתיים בסלולרי היא הסוללה, שמאבדת מכוחה, ופשוט לא נועדה לעבוד שמונה שנים ברציפות. כיצד רון פתר את הבעיה? הוא פשוט ניצל את העובדה שהמכשיר שברשותו היה אחד הדגמים הפופולריים בישראל, ודאג לצבור לעצמו ערימה נאה של סוללות מחברים ובני משפחה שהשתמשו בו בעבר.

 

כל שנתיים רון פשוט מחליף לסוללה חדשה מתוך ערימת הסוללות שיש לו בבית, וזורק את הישנה. בתיקון רשמי המכשיר לא היה כבר שנים - הוא פשוט ממשיך לעבוד ללא דופי עד היום.

 

השאלה האחרונה שלנו לרון הייתה החשובה ביותר, ונגעה לשיא הטכנולוגי שהציג המכשיר שלו בזמנו: משחק הסנייק. "אני אדם עם אופי נהדר אבל קואורדינציה על הפנים, והשיא שלי בסנייק הוא רק 648 נקודות", הוא מספר, ומוסיף: "אגב, אם מישהו הצליח לפענח את משחק ההגיון שיש במכשיר הזה, שישלח לי הסבר על העניין ואני אשלח לו בתמורה חולצה ותקליט".

 

סייע בהכנת הכתבה: עומרי לוי

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עדיין עובד. הנוקיה של רון
צילום: ארז רונן
מומלצים