שתף קטע נבחר

שר החינוך ל-ynet: "שוקל לחייב שירת המנון"

בראיון לקראת פתיחת שנת הלימודים מגלה גדעון סער מה הוא מתכנן, חושף מי היועצות הסודיות שלו ומשיב למקטרגים: "חשוב לחזק את הזיקה למורשת. זה אחד היעדים המרכזיים"

האם בקרוב יקדישו תלמידי ישראל זמן לשירת ההמנון בבתי הספר? לפני כחודש השיק שר החינוך, גדעון סער, את ערכת 'התקווה' ללימוד ההמנון ומקורותיו בבתי הספר, והוא כבר חושב הלאה. בראיון ל-ynet לקראת פתיחת שנת הלימודים, חושף השר כי בדומה לשירת ההמנון בבקרים בבתי הספר בארצות הברית, הוא בוחן אפשרות ליישם את הרעיון גם בישראל.

 

"אנחנו נשקול את הכנסת שירת ההמנון לבתי הספר", מתלהב סער מהרעיון, "זה נושא ראוי וצריך לשקול אותו. זה רעיון טוב והוא לא כלול בחוזר מנכ"ל הנוכחי בנושא משמעת". במקביל שלח סער המלצה חדשה לבתי הספר לקראת שנת הלימודים - לקום בתחילת כל שיעור כדי לקבל את פניו של המורה בכבוד ולסמל את תום ההפסקה.

 

שר החינוך לא חושש מהביקורת שצעד כזה יכול לגרור אחריו. רק לפני יומיים חשף בוועדת החינוך של הכנסת רעיון שעורר עליו לצד המברכים הרבים, גם קיתונות של ביקורת בעיקר מהמגזר הערבי - להנהיג מודל מצטיינים לבתי הספר שיקבלו תגמול כספי דיפרנציאלי, כאשר אחד הקריטריונים הוא מדידת שיעור המתגייסים לצה"ל או לשירות לאומי בבתי הספר. זאת, לצד תגמול עבור הצלחה בהישגים הלימודיים ופרמטרים נוספים. אותם בתי ספר יזכו בתגמול כספי הן בית ספרי והן פרטני, לכיסו של צוות בית הספר.


פחות ליטוף לתלמידים האלימים (צילום: דודי ועקנין)

 

"חשוב לחזק את הזיקה לארץ" 

בהקשר דומה, מתכוון השר לחזק בשנת הלימודים הקרובה את המורשת הציונית, ולעודד גיוס לצה"ל באמצעות סיורים מודרכים לתלמידים לאתרי מורשת קרב במסגרת פרויקט "מסע ישראל". "הסיורים הלימודיים קושרים בני נוער למורשת ולציונות", אומר סער, "לכן נכוון את הסיורים כך שהתלמידים יבקרו באתרים בעלי זהות יהודית, ציונות ואתרי מורשת קרב. אני חושב שחשוב לחזק את הזיקה לארץ, למורשת, לעם. זה חשוב לי כמו גם לציבור, וזה אחד היעדים המרכזיים שלנו בשנה הבאה".

 

בנושא האלימות, מאמין סער ביד פחות מלטפת ויותר קשה כלפי הדור הצעיר. עידן זכויות התלמיד כמעט ונעלם בשינוי חקיקתי שיזם, וכעת הוא החמיר את הענישה ככללותה בחוזר מנכ"ל עבור דרגות אלימות שונות של התלמידים. התקנות החדשות לאכיפת נושא המשמעת כוללות גם התייחסות לשימוש לרעה בטכנולוגיה בבית הספר, בין היתר באמצעות טלפונים ניידים, מצלמות וכו', וכן הרחבת ההתייחסות של בית ספר גם לזירות אחרות, כגון האינטרנט. עם זאת, הוא אינו מאמין בחזרה לשיטות הענישה הישנות שהיו מקובלות בעבר כמו "העמדה בפינה". לדבריו, "להעמיד תלמיד בפינה זה לא מודל הגישה שמקובל היום. הסנקציות הלגיטימיות מופיעות בחוזר מנכ"ל שיוצא בימים אלה בנושא אלימות ומשמעת".

  

תלבושת אחידה בקרוב?

לקראת שנת הלימודים הבאה שוקל סער לחייב הנהגת תלבושת אחידה בכל בתי הספר בארץ. לסער שתי בנות, אלונה ודניאלה, תלמידות בבתל-אביב, שעימן הוא מרבה להתייעץ בכל הקשור לרעיונות חדשים בבתי הספר. לדבריו, הן אינן מרוצות מרעיון הנהגת התלבושת האחידה. כיום יש הנחיה חדשה לבתי הספר, לפיה ביכולתם לבחור בין שתי אפשרויות: חיוב תלמידים בתלבושת אחידה או קביעת תקנון לבוש מסודר עבורם. לאחרונה יצאה המלצה גם למורים להתלבש בלבוש הולם. המלצה אחרת שהציעה אחת מבנותיו של סער, ושנשקלת על ידיו בכובד ראש בימים אלה, היא לחבר שעות לימוד - כך שיהיו פחות הפסקות, שלרוב מביאות לאיבוד ריכוז וקשב אצל התלמידים, בין השיעורים.

 

אחד ממוקדי האלימות הוא חטיבות הביניים. סער מאמין שיש לבטלן, אולם הוא אינו רואה את המהלך מתבצע בשנים הקרובות, משום שאין תקציב לכך. "הרפורמה של החיטוב בשנות ה-70 הייתה כנראה שגויה. אבל היום, כדי לבצע מהלך חזרה מהחיטוב, נדרשת השקעת סכומים בלתי נתפשים. בסופו של דבר, אנחנו נמצאים במערכת שבה המשאבים מוגבלים וצריך לשאול את עצמנו, מה הדבר העיקרי שאנו משקיעים בו".

 

סער מאמין ברציפות שלטונית. הוא ממשיך באופן מצומצם ברפורמת "אופק חדש'" שיזמה שרת החינוך לשעבר, ח"כ יולי תמיר. לטענתו יש פיגור גדול ביישום הרפורמה, שכן בניית התשתיות הפיזיות עבור שעות הלימוד הפרטניות שבסיסה של הרפורמה, מתעכבת.

 

הוא גם מתכוון להמשיך בפיצול כיתות לכיתות קטנות של 32 תלמידים וייעד לכך תקציב של 150 מיליון שקל לשנה, הגם שלטענתו, בניגוד לתפישה הרווחת בציבור, "זה לא הנושא החשוב ביותר להצלחת מערכת החינוך. זה גם עלול ליצור בעיה, כי אם מפצלים כיתה לשניים זקוקים ליותר מורים, מה שאומר שמתפשרים לעיתים על רמת המורים. בנוסף, ישנן מדינות כמו יפן ודרום קוריאה, שבהן מספר רב של תלמידים בכיתה והישגים מעולים". 


"לקח לי עשר דקות להגיד כן לתפקיד". עם ראש הממשלה (צילום: AP) 

 

בדומה ללבנת, שרת החינוך בשנים 2001-2006, מאמין סער כיעד מוצהר של המשרד, שיש לצמצם את מספר מקצועות הבחירה בתעודת הבגרות של התלמיד הישראלי. כיום יש 87 מקצועות כאלה, לצד מקצועות החובה (הליבה), שבסופו של דבר מביאים למצב של ריבוי שאלונים ומבחנים. כחלק מיעדיו של המשרד הוא מתכוון לצמצמם 25% ממספר השאלונים כך שיוותרו לבסוף 65 מקצועות בלבד.

 

"מורים שלא מתאימים יפוטרו" 

סער מודאג ממצב מערכת החינוך. לדבריו, "המשבר היום הוא רב-מימדי. ברור לגמרי שבקדנציה אחת אי אפשר להספיק לשנות את כל מה שרוצים במערכת". הבעיות הכי קשות במערכת החינוך לדידו הן היחס בין המערכת הרשמית לבלתי רשמית, לרבות קיומן של מספר מערכות חינוך מקבילות, ואקלים לימודי בעייתי, במסגרתו זמן האמור להיות מוקצה ללימודים, מוקדש בפועל לאלימות, בעיות משמעת, היעדרויות ובעיות אחרות.

 

המשתנה הכי קריטי, לדעתו, להצלחת מערכת החינוך הוא איכות המנהלים והמורים. בכך הוא משקיע משאבים רבים בין היתר בגיוס כוח אדם איכותי להוראה כמו בוגרי תנועות נוער ואנשי צבא והיי-טק. כמו כן, הוא מנסה להעלות את רמת המורים על ידי שינוי רף הקבלה, כך שיכלול יותר בוגרי תואר שני במכללות להכשרת מורים, ופחות בוגרי תואר ראשון במסגרת תוכנית M-Teach. לסער היכרות מקרוב עם ההוראה - אמו עבדה שנים כמורה לספרות ותנ"ך וגם הוא החל מיד עם היכנסו לתפקיד בלימודי הוראה מדי שבוע, כדוגמה אישית.

 

השר גם רוצה להקל על מנהלים להוציא מורים לא ראויים ממערכת החינוך. לדבריו "ננחה מנהלים להפעיל יותר פיטורין על רקע פדגוגי, שהנו הליך פיטורין הרבה יותר קצר. יש מורים מעולים במערכת, אבל אם יש מורים שלא מתאימים הם יפוטרו". כדי להעלות את רמת המורים ייפתח השנה פרוייקט "מורי המורים" - מורים מצטיינים למקצועות מדעים, מתמטיקה ושפת אם, יועסקו בחצי משרה על מנת להעלות את רמתם של מורים חלשים. מנגד הוא נמצא בימים אלה בתחילת משא ומתן עם ארגון המורים על רפורמה משלהם לשינוי מבנה שבוע הלימודים ושיפור תנאי שכרם.

 

עם הקמת הממשלה ה-32 מונה חבר הכנסת סער על ידי ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו לשר החינוך. הוא זוכר את היום בו הוצע לו התפקיד במלון קינג דיוויד בירושלים, "יום אחד בלבד אחרי שהנשיא הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. לקח לי עשר דקות להגיד כן, למרות שכל הקרובים אליי, בני משפחה וחברים קרובים אמרו לי - 'אל תעז לעשות את זה'". גם היום, כששואלים אותו איך הוא מרגיש, הוא עונה - "אני מרגיש שאני כל הזמן מתהלך עם הר על גב. יש תחושת אחריות מאוד גדולה".

 

סער מודע היטב לכך שתפקיד כזה עלול לפגוע בו פוליטית. "אני לא פרשן פוליטי, אך פרשנים אומרים שהניסיון אומר שהתפקיד הזה הוא לא מקפצה פוליטית. אני לא חושב על היום שאחרי. אני כולי 101 אחוז בתפקיד שר החינוך ובאתגריו, וזה מה שמעסיק אותי באופן טוטאלי. לדברי משפחתי זה מעסיק אותי יותר מדי, אבל אני לא יכול לעשות פחות. אני מבין מה עברה לימור לבנת".  

 

בעוד ימים אחדים תיפתח שנת לימודים רגועה יחסית, ללא איומי שביתות ברקע, למעט שיבושים מקומיים. לקראת 1 בספטמבר מסכם השר: "אני מקווה לעמוד בציפיות. אני מרגיש שיש ממני המון ציפיות. אני באמת מנסה לעשות את הכי טוב שאפשר למערכת. אני לא מכניס שיקולים פוליטיים. כן יש לי שיקולים ערכיים, אבל אני באמת רוצה לקדם את המערכת הזו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סער. לא מפחד מהביקורת
צילום: דודי ועקנין
ממשיך בצמצום ברפורמה של קודמתו יולי תמיר
צילום: דודי ועקנין
מומלצים