שתף קטע נבחר

פלייבוי כבר לא רלוונטי

כדי להבין איך כותבים להיט דאנס קיצי, פנינו לצמד "חובבי ציון" שהסביר והדגים על הלהיט החדש שלו, "פורנו", המוקדש לתחביב שלא מרבים לדבר עליו בפומבי. כך זה נראה

לקראת תחילת שנת הלימודים, רצינו ללמוד איך יוצרים להיט דאנס מאל"ף ועד ת"ו. פנינו לצמד "חובבי ציון", נוי אלוש ודור דקל, שהוציא בעבר את הלהיט "רוצה בנות", שיפרק לגורמים את הלהיט החדש, "פורנו", יסביר וידגים. הנה הם לפניכם.

 

שלב ראשון: המילים

 

נוי אלוש: "נהוג לחשוב שבמוזיקת דאנס המילים לא חשובות, אבל זה עובד רק בלהיטי דאנס באנגלית. שם, גם משפטים פשוטים כמו 'Just Dance' או 'Move Your Body' נשמעים מגניבים עוד לפני שהלבשת עליהם ביט. ב"פורנו", המטרה הייתה לכתוב על סיטואציה שכולם חווים, אבל לא כולם אוהבים לדבר עליה בפומבי. בחרנו לעסוק בפורנו, שהפך בשנים האחרונות לעוד יותר פופולרי הודות לפס הרחב של האינטרנט ולאתרי וידאו חינמים, שהפכו את "פלייבוי" ללא רלוונטי.

 

"אחרי שבחרנו את הנושא, כל מה שנותר הוא להכניס את הסיטואציות של צפייה בפורנו אל הטקסט עצמו. לכל מי שחושב שמדובר טקסט גס מדי, כל מה שיש לנו להגיד זה שפשוט ינסה לחשוב על הפעם האחרונה שהוא שמע ברדיו את הלהיט האחרון של פלו-רידה, 'You spin my head right round, right round, When you go down, when you go down down".

 

הלחן:

דור דקל: "למרות שאנחנו, כ'חובבי ציון', מייצרים בעיקר מוזיקת דאנס למועדונים, כל שיר שאנחנו עובדים עליו מתחיל בדרך כלל מהגיטרה של נוי, מתוך אמונה ששיר מוצלח, בכל ז'אנר, אמור להישמע טוב גם עם גיטרה בלבד. למרות שמדובר בשיר שאמור להרקיד, בחרנו הפעם בלחן די מינורי, כדי ליצור ניגוד בין המילים המצחיקות של השיר למוזיקה שמלווה אותו. הניגוד תמיד יוצר משהו מעניין יותר".

 

שלב שני: טראנספורמציה לדאנס

 

אלוש: "כאן בעצם מתחילה העבודה העיקרית של דור, שבתור די.ג'יי ורמיקסר מתמחה בלהפוך גם את השיר הכי שקט לפצצת מועדונים. לא תמיד זה קל, גם אם משתמשים בסאונדים הכי עדכניים".

 

דקל: "הבעיה הגדולה של 'פורנו' הייתה שהוא נכתב והולחן על ידי נוי כשיר רדיו לכל דבר, במבנה של בית, פזמון וסי פארט, וזאת הסיבה שבסקיצה הראשונה שיצרנו זה נשמע לנו בעיקר כמו שיר אירוויזיון דה לוקס מלטביה, עם פזמון צ'יזי במיוחד וסינת'י של להקת חתונות".

 

שלב שלישי: הפיצוח

 

אלוש: "אחרי שניתחנו את הבעיות שהפריעו לנו, אנחנו מחליטים לנקוט בגישה קצת שונה ולפרק את השיר מהמבנה המקורי שלו. המטרה: לבנות אותו כמו להיט מועדונים עכשווי. האזנה לרפרנסים שונים של להיטי דאנס ואלקטרו בז'אנר ("Panjoo" של אריק פריידז, "When Love Takes Over" של דיוויד גואטה) מבהירה לנו מה שכבר ידענו קודם: לא הפזמון הוא זה שחייב להיות שיא השיר, אלא דווקא הקטע האינסטרומנטלי, בו נכנס הקצב בשיא הכוח. שינוי קל באקורדים המקוריים והחלפה של כל חטיבת הקצב מוכיחים את עצמם והתמונה שמתקבלת נשמעת הרבה יותר טוב מהסקיצה הראשונית. תיקונים ושיפצורים, ואנחנו מבינים שיש לנו ביד להיט".

 

עוד ב"שיעור חופשי":

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חובבי ציון. כל שיר מתחיל בגיטרה
צילום: דור מלכה
לאתר ההטבות
מומלצים