שתף קטע נבחר

כמו באמריקה

הפקת היובל הבינלאומית של "סיפור הפרברים", שהגיעה מברודווי לישראל, היא קצת סטרילית ונקייה מדי, אבל עדיין עושה כבוד רב ליוצרים ולסיפור העל זמני של המחזה

הזמן שחלף לא חרץ קמטים במחזמר "סיפור הפרברים" שהפקת היובל החגיגית שלו נחתה השבוע היישר מברודווי על במת המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. ככה זה כשיש לך סיפור על זמני, פסקול שמורכב משרשרת ארוכה של פנינים וכוריאוגרפיה גאונית. ככה זה כשיש לך תקציב ראוי המאפשר להקה שמורכבת מרקדנים מצוינים שיכולות המשחק והשירה שלהם עומדות בקנה אחד עם יכולות התנועה, תזמורת חיה שיודעת את העבודה ובמאי עם מעוף.


"סיפור הפרברים". כוריאוגרפיה גאונית (צילום: יוסי צבקר) 

 

לא שאין נקודות תורפה בהפקה שביים ג'ואי מקנילי, ובכל זאת כשהמסך יורד, התמונות שעיצב על הבמה, הכבוד שנתן לכוריאוגרפיה האלמותית של ג'רום רובינס והמוזיקה הנהדרת של ליאונרד ברנשטיין תחת שרביט המנצחים של דונלד צ'אן, הולכים איתך הלאה ומתעצבים לכדי חוויה מהנה מאוד.

 

ב-1957 כשהמחזמר הזה עלה לראשונה על הבמה, הוא הרעיש עולמות. זו היתה מהפיכה בתחום, כזו שרשמה על דגלה סגנון צעיר, עכשווי ונועז שלא מפחד לקרוץ לקלאסיקה השקספירית ממנה קורץ או להאיר פצצות זמן מתקתקות ומחלות מדבקות של החברה האמריקנית. היום, יותר מ-50 שנה אחר כך, עדיין קשה שלא להתחלחל מהגזענות ושנאת הזרים שעליהן מדבר המחזה של ארתור לורנץ. תופעות שנוכחות ביתר שאת גם היום במחוזותינו.

 

לפגוש שוב את מריה

לא קל להשאיר מאחור, עם הכניסה לאולם, את הסרט האגדי שביימו במשותף ג'רום רובינס ורוברט ווייז. במיוחד כשנטלי ווד יש אחת, מה שהופך את הליהוק של מריה לאבן בוחן. זה נכון גם לשאר התפקידים הראשיים, מטוני, דרך ריף מנהיג חבורת Jets, ברנרדו מנהיג חבורת Sharks ועד אניטה, אהובתו. אבל למען האמת זו טעות להשוות בין החוויה הקולנועית לזו המתרחשת במהלך הצפייה במופע.


מריה וטוני. לא בדיוק כמו המקור (צילום: מרב יודילוביץ') 

 

במופעים בישראל משחקים בתפקידים הראשיים שני קאסטים. בפרמיירה היו אלה אלי אבודט וסקוט זוסמן. משהו בשבריריות הגבעולית מחד והשובבות הילדותית מנגד שאבודט מביאה לתפקיד מריה, שובה לב. אבל לא מדובר באהבה ממבט ראשון. אבודט גְדֶלה על הצופה תוך כדי המופע, לוקח לה זמן להתבשל ולגלות את צבעיה השונים של הדמות. היא נפלאה בדואט "One Hand One Heart", משעשעת מאוד בשיר "I Feel Preety" ומצליחה לצלוח גם את סצנת הסיום הטראגית.

 

זוסמן, מאידך, לא בוהק כמותה. הוא שר בסדר, משחק בסדר, זז לא רע ובכל זאת, חסר את הכריזמה שהתפקיד מבקש. גם פה, כמו בליהוק הכללי בהפקה, הבעיה העיקרית היא בנייה נקייה ומלוקקת מדי של דמות, שחסרה את ה"המהום התת-קרקעי" המטריד הזה של קונפליקט פנימי אמיתי.

 

הכל נקי מדי

בכלל מה שמפריע בגרסה הנוכחית של מקנילי, זה היעדר החספוס שקיים גם ברחובותיה של ניו יורק וגם במחזה. בהפקה הזו הכל נקי מדי. עד כדי כך שקצת קשה להאמין שמדובר בחברים בשתי כנופיות רחוב. מי שגונבת את ההצגה היא ללא ספק אונייקה פיליפס בתפקיד אניטה. פיליפס נכנסה לנעליה הענקיות של צ'יטה ריברה האגדית וכמותה היא נושכת, בועטת, שורטת, מקסימה ושוברת לב ("A Boy Like That"). היא היחידה שמביאה לבמה את מנת החספוס, הזעם, ההומור והאש שחסרים מעט בהפקה.

 

השינויים שמקנילי הכניס בבימוי ובכוריאוגרפיה מינימליים. המרכזי שבהם הוא בפרשנות הבימתית שנתן לשיר "Somwhere" שמתרחש אצלו בתוך חלום לבן שבו עוד יש מקום לתמימות. זו פרשנות יפה גם אם מלודרמטית משהו. באופן כללי הוא נשאר נאמן למקור שהפקיד בידיו ג'רום רובינס. הכוריאוגרפיה מבוצעת במקצועיות רבה ובשליטה וירטואוזית בגוף. "Gee, Officer Krupke" הוא עדיין אחד מהבלטים הטובים ביותר שנוצרו לקבוצת גברים, וזה נכון גם לגבי "Cool" והשיר של הג'טס שמציירים בתנועה את רחובותיה האחוריים של ניו יורק.

 

התפאורה המתניידת של פול גאליס שמציגה את שיכוני העוני על מרפסותיהם

הפעורות והעלובות ומדרגות החירום האכולים, מעבירה היטב את תחושת המלכוד של יושבי הרחובות הכלואים בתוכה. אבל גם בתפאורה היעילה והפונקציונלית יש משהו אסתטי מדי שמקשה על התפרצות רגשית שהיא חלק בלתי נפרד מסיפור הפרברים האלה.

 

למרות כל זאת, מדובר בהפקה מוזיקלית משובחת שעושה כבוד גדול למקור. זהו בהחלט הישג בימתי מרשים שאי אפשר לבטל, בין אם בזכות מקצועיותם של העומדים על הבמה ובין אם בהתייחס לצוות הטכני שלקח בה חלק, החל בעיצוב התאורה היצירתי ומעורר ההשראה שמשדרג את הנאמברים ומלביש אותם בצבעים מרהיבים וכלה בעבודה הנפלאה של נגני התזמורת הישראלים והאמריקנים תחת שרביט המנצחים של דונלד צ'אן. זו לא רק חוויה נוסטלגית שמחבקת את הזיכרון אלא באמת מחווה לכנופיה משובחת של יוצרים וליצירה שהטילה צל גדול על מרבית מחזות הזמר שבאו אחריה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"סיפור הפרברים". מענג
צילום: יוסי צבקר
לאתר ההטבות
מומלצים