שתף קטע נבחר

הסניף החדש של חצי חינם: כמו לונה-פארק

ציורי קיר עצומים לאורך 3,500 מטר, פסלי ענק של שוקולד וירקות ומשחקייה לילדים משועממים - לא, זה לא מוזיאון, אלא הסניף החדש של חצי חינם באזור הוד-השרון. האם ההשקעה האדירה בעיצוב ובחוויית הקנייה תשתלם גם לנו?

לפחות פעמיים בשבוע מקרצפת מכונת הניקיון את מרצפות השיש של סניף חצי חינם בצומת נווה נאמן (סמוך להוד השרון), למרות שהסניף ייפתח רק בעוד כשלושה חודשים.

 

"אנחנו מאמינים בניקוי האבק לפני כל עבודה", מסביר עצמון שרעבי, מנהל הסניף החדש ולשעבר מנהל סניף ירקונים של חצי חינם. מחוץ לסופרמרקט המדהים כבר ממתינים 60 עצי פלסטיק שנראים כמו הדבר האמיתי. כל העצים יובאו מסין בעלות שנעה בין 4,000 דולר ל-20 אלף דולר לעץ. לפי התוכנית המקורית היו אמורים לטעת עצים אמיתיים, אבל משבר המים גרם לזכי שלום, מבעלי רשת חצי חינם, לשנות את דעתו ולעבור מהטבע לפלסטיקה. משטח בטון בשטח של 1,000 מ"ר ממתין למשחקים שיוצבו בו, במה שעתיד להיות משחקייה ענקית לילדים שמגיעים עם ההורים לקניות, ו-12 ק"מ של מדפים, לא פחות, מצפים למוצרים שיוצבו עליהם.

 

"מדוע לא פתחתם את החנות לקראת ראש השנה"? אני שואלת את שרעבי.

 

"90% מהחנות כבר הושלמו. עכשיו אנחנו עובדים על הפרטים הקטנים, שלוקחים המון זמן, וגם על הקומה השנייה של הסופרמרקט - כדי שגם אזור הלא-מזון ייראה כמו אזור הסופרמרקט".

 


הירקות כבר לא בכניסה (צילום: יריב כץ)

 

לפי מה שאני רואה בסיבוב שלי בסניף, יש למה לחכות. לפי התרשמותי, זכי שלום שמר על המבנה הבסיסי המוכר מחנויותיו האחרות - יחידת הירקות מובדלת כדי ליצור את חוויית השוק.

 

בניגוד לתיאוריה הרווחת בעולם הסופרמרקטים, שמעמידה את דוכני הירקות בכניסה לחנות, שלום מאמין דווקא במיקום חומרי הכביסה וריח הכביסה בכניסה, מורשת הימים הראשונים של המשפחה בשוק הכרמל.

 

במחלקת הירקות כבר עומדים דוכני הירקות והפירות, אבל מה שמעורר התפעלות נמצא דווקא למעלה. מגובה העיניים עד התקרה הגבוהה אני מבחינה בציורי קיר ענקיים בגובה של יותר משני מטרים – שמתפרסים לאורך 3,500 מטר - במחלקת הירקות ובמחלקות הצמודות אליה. הצייר דורון וינר, שחתום על היצירות ליד הכניסה, עמל עליהן כשנה. הציורים מנציחים מראות בטבע, בשדות, במחלקות אחרות הם מתמזגים עם התכנים שלהן, כולל כמה עשרות דמויות של עובדים.

 

כניסה מקוביות שוקולד מריר 

ב"חצי חינם" מאמינים בנתיבים ארוכים ורחבים שההתניידות ביניהם נוחה. לא צריך להידחף בין עגלות, גם לא באזורי הקופות. כאן המסלולים ארוכים במיוחד. עם זאת, יכולת ההתמצאות קלה. כל תחום פעילות מאופיין בפיסול, בדרך כלל של מוצרים מוכרים של יצרן דומיננטי בתחום.

 

היצרנים השתתפו במימון הפיסול, ועל פי השמועות, בחלק מהמחלקות אף שילמו עבורו. שרעבי מסרב לאשר או לפרט אבל בשורה התחתונה, בכניסה למחלקת השוקולד יש פתח ענק שעשוי מקוביות שוקולד מריר פרה של עלית. מחלקת התינוקות רצופה בפיסולים של מטרנה.

 


מגרש החנייה של חצי-חינם הוד השרון (צילום: יריב כץ) 

 

כל מחלקה צבועה בצבע אחר. מי שרוצה לראות את הזינוק העצום במכירות שוק הכלים החד פעמיים, מומלץ שיחרוש את הטורים הארוכים של מדפים אדומים המצפים למוצרי הנייר והפלסטיק. בכניסה לאזור החטיפים לילדים, שכולו צהוב, יש גלגלים צהובים ענקיים. ואגב, לכל אורכו של האזור הזה פזורים 20 מסכי פלזמה שיקרינו פרסומות.

 

אי אפשר להתבלבל - כאן מאמינים במותגים. למותג הפרטי אין מה לחפש כאן. באזור המקררים והמקפיאים הענק מגיעה לשיאה ההשקעה הפיסולית.

 

ויש סיבות טובות לכך. כשאתם מסתובבים בתוך 3,500 מ"ר של מקפיאים ומקררים, איך תמצאו את הגבינה, הנקניקיות או הירקות הקפואים שאתם מחפשים? הפיסול בא לעזרתכם.

 

מעל כל מקרר הצמוד לקירות מופיעה סצינה מפוסלת של המוצרים שבתוכו. מחפשים נקניקיות של טירת צבי? לא תתבלבלו אם תסתכלו למעלה ותראו מוכר נקניקיות בדוכן שוק פורס את שתי ידיו וביניהן שרשרת של נקניקיות. ירקות של סנפרוסט? מגש ענק של ירקות מפוסלים מעל הפריזר הרלוונטי עם צילום ענק של המוצרים ושם היצרן יוליכו אתכם למקום הנכון. מעל קיר הביצים הגדול ממתינות תרנגולות ענק. במתחם החמוצים ממתינים למילויים 160 דליי נירוסטה שנראים כמו דוכני שוק.

 


אזור הקופות (צילום: יריב כץ)

 

הקצבייה, שאורכה כ-40 מטר, בנויה בפועל משתי קומות של עבודה ואחסון. מעליות פנימיות מעלות למקררים בקומה השנייה בשר שעובד, שם הוא ממתין עד שיידרש על-ידי לקוחות. זה מה שקורה גם באזור המעדנייה העצום שמורכב משני מטבחים. הבישול נעשה מול הלקוחות במטבח התחתון ויש גם השלמה במטבח שמעליו.

 

אתם לא חוששים שאנשים יותשו מהמסע במרחקים העצומים האלו?

 

"אנחנו בונים על חוויית הקנייה ללקוח", אומר שרעבי. "הוא רוצה ליהנות אבל מצד שני לא לבזבז זמן באזורים מיותרים. אנחנו רוצים שהוא יחזור בכל פעם. כאשר בכל ביקור יוכל להקדיש זמן לסיור מדוקדק בחלק אחר של החנות, ותמיד יצפו לו דברים חדשים. מצד שני, בגלל יכולת ההתמצאות הקלה, אם הוא צריך משהו ספציפי מאזור אחר, הוא יודע בדיוק לאן לגשת."

 


דוכן הסלטים (צילום: יריב כץ)

 

מחכים לגאפ

20 עובדים במחלקת הדגים יבטיחו, לדברי ההנהלה, אפס תור. לגבי הקופות, כל קופה בנויה משתי עמדות, שיבטיחו שהכל יזוז מהר. אפילו בחנייה חשבו איך להקל על החיים. רוב המקומות בחנייה מרוכזים בשני מפלסים תת קרקעיים. במקום מה שמקובל בכל החנויות שאני מכירה, לסמן את המקום לפי אזור באותיות או במספרים, כאן המיקומים מסומנים לפי שמות של יצרנים, שגם משלמים כמובן כדי להיות מונצחים על העמודים. וכך אתם יכולים לזכור שחניתם ב"אסם," "שטראוס," "יוניליוור" או "טרה."

 

ב"חצי חינם" לקחו את חוויית הקנייה אפילו לחנייה. לא רק שיורדים אליה במסוע אלכסוני נוח, אלא שפזורים בה ספסלים, למותשים אחרי הקניות. מאחוריהם יש מסך ארוך שעליו תוקרן כל הזמן רכבת נוסעת שתעניק את ההרגשה שאתם באזור של אקשן.

 

מתי ייפתח הקניון הצמוד לחנות? 80 מהשטחים של החנויות בקניון כבר הושכרו, למותגים גדולים כמו זארה וקסטרו. עם H&M וגאפ מתנהל מו"מ.

 

פתיחת הקניון צפויה בקיץ .2010 בינתיים יפעלו בלובי המסורתי שבתוך החנות, וצמוד לבניין מחוצה לו קרוב ל10- בתי עסק. בפנים בית מרקחת, חנויות פרחים וצילום ומבחוץ שלוש מסעדות: בורגרייה למזון מהיר, ו"אוליב" ו"אסיה מוניקה" – שתי מסעדות בשריות.

 

ב"חצי חינם" - רשת המונה כיום 6 סניפים במרכז הארץ, עם מחזור מכירות המוערך בכ-1.7 מליארד שקל - מסרבים לחשוף את הסכום שהושקע בסניף החדש. אבל לא צריך להיות גאון גדול כדי להבחין בהשקעות האדירות, ובאלו שיידרשו לתפעולו. האם הן תגולמנה במחיר לצרכן? כבודה של חוויית הקנייה במקומו מונח, אבל מתיחת חבל מחירים גבוה מדי עלול להרתיע צרכנים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
השקעה אדירה. הסניף החדש בהוד השרון
צילום: יריב כץ
מומלצים