תקן הבלו-ריי ניצח - האם העתיד כחול זוהר?
נכון, בלוריי ניצח את ה-,DVD הוכרז כפורמט הווידאו הבא, וחברות הסרטים והטכנולוגיה מעדיפות אותו. אבל איזה ניצחון אומלל: אנשים פשוט לא קונים את המכשירים, רוב הסרטים עדיין יוצאים ב-,DVD ובכלל, העולם עובר להתקני זיכרון ניידים וזעירים
לפני מספר חודשים הסתיים רשמית אחד הקרבות המטופשים ביותר שידעה תעשיית הבידור. טושיבה, מובילת תקן ,HD-DVD הניפה דגל לבן וקדה לפני המנצחת: סוני, יצרנית בלו-ריי.
אם אתם שוברים את הראש עכשיו בניסיון להיזכר מה זה בלו-ריי, אתם לא לבד. בסקר שערכה חברת המחקר NPD בתחילת השנה, נחשף, כי למעלה ממחצית האמריקנים לא
מכירים את הפורמט הזה, המציע וידאו בהפרדה גבוהה (ראו מסגרת.( בישראל בכלל מדובר במקסם שווא, שאפילו חובבי וידאו מושבעים מסרבים לקחת בו חלק.
מרבית הנגנים הפועלים בטכנולוגיית בלו-ריי מתומחרים כיום באלפי שקלים. הזול שבהם נמכר בכ1,600- שקל לעומת כ200- שקל בלבד לנגן .DVD רשת באג אמנם משווקת בחודשיים האחרונים נגן בלו-ריי של LG ב200- דולר, אבל המבקרים חלוקים בדעתם באשר לאיכותו.
בעולם המצב טוב מעט יותר, אבל רק הודות לתיאוריית היחסות; כמעט בשום מחשב לא תמצאו כונן בלו-ריי, מרבית הסרטים עדיין יוצאים ב.DVD- ובכלל, העולם עובר לצרוך מדיה דיגיטלית.
אז כן, בלו-ריי אולי זכתה בכתר, אבל מדובר בפרס, שההשלכות הכלכליות שלו רחוקות מלהתגשם.
פלח קטן
כיצד קרה שמאבק רווי אמוציות, שעלה מיליוני דולרים, התמצה לבסוף בלא-כלום כמעט? בואו נחזור קצת אחורה: טושיבה, שעמדה בראש קבוצת החברות שקידמו את תקן הDVD-HD- המתחרה, נכנעה לפני חודשים רבים - אבל רק עכשיו אזרה אומץ והכריזה שבקרוב תציג נגנים, טלוויזיות ומחשבים ניידים התומכים בבלו-ריי.
טושיבה אף הודיעה שתצטרף ל,Blu-Ray Disc Association- קבוצת החברות שתומכות בפורמט המנצח ועמלות על המשך פיתוחו ותקינתו. כל החברות שנשבעו אמונים ל,DVD-HD- ובהן אינטל ומיקרוסופט, עברו מזמן לצד המנצח.
על הבלו-ריי שמענו כבר בשנת ,2000 אולם המכשיר המסחרי הראשון שתמך בטכנולוגיה הזו הוצג ביפן רק שלוש שנים אחר-כך, עם תג מחיר של 3,800 דולר. במהלך השנים שחלפו מאז עשו טושיבה וסוני כל שביכולתן כדי לגבור זו על זו, אף שמבחינה טכנולוגית כמעט ולא היו הבדלים בין השיטות.
ובכל זאת, יצרניות אלקטרוניקה, חברות תוכנה, אולפני סרטים, חברות משחקים, רשתות שיווק - כולן השתתפו בתחרות בין בלו-ריי ל.HD-DVD- בתחילה היתה ידו של הHD-DVD- על העליונה, אבל לבסוף היתה זו הוליווד שהכריעה את הקרב:
מרבית האולפנים העדיפו להפיץ את סרטיהם בבלו-ריי, ורשתות השיווק האמריקאיות הפסיקו למכור נגנים ותקליטורי .HD-DVD כעת נדמה שהתוצאות לא רלוונטיות: למעשה, אין לבלו-ריי נוכחות של ממש בעולם, בטח שלא בהיקפים שתעשיות הבידור והטכנולוגיה קיוו להם.
חברות מחקר שונות מפרסמות דו"חות ומחקרים חדשות לבקרים, אבל אלה מסתירים יותר משהם מגלים: באפריל דיווחה חברת המחקר "אדאמס," ש10.5- מיליון בתי אב בלבד מחזיקים במכשירי בלו-ריי, חלקם נגנים וחלקם קונסולות פלייסטיישן .3
כמה ימים לאחר ההכרזה של טושיבה פורסם כי מכירות הבלו-ריי בארה"ב עלו ב91%- במחצית הראשונה של ,2009 וגילגלו 409 מיליון דולר. מרשים? לגמרי לא. בסך הכל מדובר בפלח קטן משוק הווידאו הביתי, שמגלגל 9.73 מיליארד דולר.
הצרכנים האמריקאים, שהוציאו אשתקד 21 דולר על כל עותק ,DVD השקיעו רק 75 סנט בבלו- ריי. מרבית התכנים היום נצרכים בכלל באמצעות הורדות למחשב; פלח שוק שאמנם עלה השנה ב21%- "בלבד -" אבל מגלגל 968 מיליון דולר.
אין סרטים, אין קונים
אחד החסמים המשמעותיים, לבד ממחירם הגבוה של נגני בלו-ריי, הוא היצע התכנים. נשמת אפה של הטכנולוגיה - מגוון סרטים במחירים נוחים - חנוקה.
לא רק שיש צורך בהשקעה ראשונית מאסיבית כדי ליהנות מבלו-ריי כהלכתו (מסך ,HD מערכת סראונד 5.1 או 7.1 וכבלים איכותיים,( מרבית הצופים מסרבים לשלם את התוספת הנגבית עבור
סרט בלו-ריי לעומת סרט .DVD ומדובר בתוספת משמעותית: מחירו של סרט בלו-ריי הוא לעתים כפול.
אתר השכרת הסרטים האמריקאי, נטפליקס, העלה לאחרונה את עלויות ההשכרה של בלו-ריי. מנכ"ל האתר הסביר, כי הסיבה לייקור היא, ש"חלק מהאולפנים גובים מאיתנו יותר כסף עבור בלו-ריי, ולמרבה הצער עלינו לגלגל חלק מהעלויות על הצרכנים." הלקוחות לא קנו את ההסבר הזה והגיבו בחרם.
הסרטים הראשונים שהוצעו בפורמט בלו-ריי הגיעו לשוק רק ב,2006- אחרי שהיצרניות הצליחו להרגיע את אולפני הסרטים עם פורמט DRM (מנגנון למניעת העתקה,( שאמור היה למנוע הפצה פיראטית.
כמובן שזה לא עבד, ורשתות שיתוף הקבצים מעידות על כך. אבל גם שלוש שנים אחרי, קשה למדי למצוא סרטי בלו-ריי.
מרבית האולפנים אמנם תומכים בטכנולוגיה ומציעים כותרים חדשים, אבל סרטים ישנים יש במשורה, ובישראל רק מעט ספריות מחזיקות סרטי בלו-ריי (העיקריות הן "האוזן השלישית" ו"בלוקבסטר.(" על שכירת בלו-ריי בווידאומט בכלל אין מה לדבר.
אולפני הסרטים מנסים לעזור לטכנולוגיה להתרומם, ומעכבים השקה של כותרים בDVD- כדי לעודד את מכירותיהם בבלו-ריי. אבל העיתון הכלכלי "פורצ'ן" ציטט בכירים בתעשייה, שהודו כי האולפנים לא באמת מצפים שהצופים יחליפו את ספריות הDVD- גם בגלל העלויות וגם בגלל הציפייה לשיפור בהפצה המקוונת של סרטים.
בלו ריי בקונסולה
ואיך קשורות הקונסולות לכל הסיפור? מסתבר שאחת ההחלטות החכמות של סוני היתה לשלב נגני בלו-ריי בפלייסטיישן .3 הקונסולה אמנם נמכרה במחירי הפסד, אבל זה איפשר לסוני להגניב את הטכנולוגיה אל מיליוני בתים בצורה שקופה וללא עלויות נוספות.
מסתבר שגם זה לא עוזר: על-פי סקר שערכה חברת "האריס אינטראקטיב" ביוני, אפילו בעלי הפלייסטיישן 3 לא משקיעים ברכישת תקליטורי בלו-ריי.
רק רבע מהם מתכוונים לעבור לבלו-ריי בלבד, 43% ממתינים לירידת מחירים כדי לעשות זאת - ורק חמישית יחליפו את ספריית הDVD- במקבילת בלו-ריי. בעולם המחשבים המצב חמור יותר: במחשבים ניידים, פלח השוק היחיד שגדל בעולם המחשבים, כמעט ולא ניתן למצוא כונני בלו-ריי מפאת מחירם.
אפילו סטיב ג'ובס, צוטט אשתקד באומרו, כי הטכנולוגיה פשוט יקרה מכדי שישתלם לשלב אותה במחשבי המק היקרים ממילא. חברת המחקר iSuppli צופה, שגם בעוד חמש שנים אחוז המחשבים שיהיו מצויידים בכונני בלו-ריי יהיה בטל בששים. האשם: מחירים גבוהים והיעדר תכנים ששווים את ההשקעה.
המנצחים האמיתיים
בעוד החברות מתכתשות, הקהל הצביע בעכבר והחליט שאם לא ברור איזה פלסטיק ישלוט בכיפה - מוטב לסמוך על ביטים. למעשה, בלו-ריי נאבק על חייו לא מול ,DVD-HD אלא מול שירותי הורדה וצפייה מקוונים מחד, והתקני זיכרון נייד, שמחירם הולך ויורד ביחס ישר לעלייה בנפח האחסון שלהם, מאידך.
בניגוד ללייזר דיסק או אפילו Wimax האלחוטית, כאן אין פורמט עדיף לאחסון מדיה; זה רק שמדיה אופטית מאבדת את הרלוונטיות שלה בעולם של פס רחב. אחרי הכל, למה להשקיע אלפי שקלים בנגן בלו-ריי כשניתן להוריד סרט מאחד משירותי ההורדות החוקיים, או לחילופין, לקנות כרטיס זיכרון זערורי שנפחו כמעט משתווה לזה של הבלו-ריי המהולל?
נראה שהדברים שאמר אחד האנליסטים של חברת המחקר "יאנקי גרופ" ב2007- תקפים גם היום: "אי אפשר להשוות את המעבר מDVD- לבלו-ריי למעבר מVHS- ל.DVD- תקליטורי הדור הבא אינם מגדירים מחדש את חוויית הצפייה בווידאו ביתי, הם רק משפרים אותה.
בעלי התכנים אולי חושבים שזהו זינוק משמעותי, אבל הצרכנים מביטים בזה ורואים דיסק, שלא שווה את ההוצאה."