שתף קטע נבחר

חברת חשמל מעריכה חשבונות ומרוויחה מהמדד?

1 מ-8 צרכנים מקבל חשבון חשמל בהערכה בלבד. בני זוג קיבלו בראש השנה חשבון מחברת החשמל שהיה גבוה בכ-250 שקל מהצריכה בפועל. האישה התלוננה וזוכתה, אבל לו היו משלמים את החשבון היו מקבלים החזר עם ריבית אבל בלי הצמדה למדד

בני זוג מהצפון קיבלו לפני ראש השנה חשבון חשמל על סך 649 שקל. כיוון שהחשבון נראה להם מנופח, החליטה האישה להתקשר לחברת החשמל כדי לברר את מהות הצריכה הגבוהה. הסתבר לה שגבו מהם חשבון גבוה מהצריכה בפועל בכ-250 שקל.

 

"מספר פעמים שמנו לב שלעיתים, בדיוק לפני ראש השנה או פסח, אנחנו מקבלים מחברת החשמל חשבון חשמל שהוא הערכה", מספר בן זוגה. "כלומר, לא בא אדם מטעמם ובודק כמה חשמל צרכנו, וכמובן שההערכה היא תמיד תמיד מעל הצריכה בפועל.

 

"גם הפעם אשתי התקשרה לחברת החשמל וכמובן שאמרו לנו 'נכון נכון, תקבלו החזר, אין שום בעיה'. כלומר שנקבל החזר בחשבון הבא".

 

בני הזוג טוענים שבשירות הלקוחות של החברה הם נתקלו ביחס אדיב ושירותי במיוחד. אולם לא יתכן שבחברת החשמל ימסרו חשבונות ללקוחות על בסיס הערכות.

 

לקראת ראש השנה, אמר ל-ynet אשר דהן, סמנ"כל לקוחות בחברת החשמל, שבכוונת החברה להתקין השנה יותר מונים דיגיטליים עם מודמים, כך שתתאפשר קריאה מדויקת מרחוק. בחברת החשמל מסרו בתגובה לסיפורם של בני הזוג, שההערכה נעשתה על בסיס צריכה של השנה שעברה, אולם בשנה שעברה התגוררה נפש נוספת בבית ואת זה אפשר להסיק רק מקריאת מונה מדויקת ולא מהערכה.

 

חברת החשמל מרוויחה 1.4% מהתשלום המוערך

בני הזוג ביקשו שלא לשלם את הסכום וקיבלו זיכוי. לו היו משלמים אותו, היו מקבלים כאמור החזר בחודש הבא, כולל ריבית אבל לא כולל הצמדה למדד, כלומר - חברת החשמל עשויה להרוויח מההערכה הזאת.

 

לפי חישוב המדד בחודשים יולי אוגוסט, עליהם נערך החשבון, חברת החשמל מרוויחה 1.4% מכלל הסכום - רווח בגין אי הצמדה למדד המחירים לצרכן. כך לדוגמא, על כל 500 שקל שנגבו שלא על צריכה בפועל, בחודשיים אלו, הרוויחה חברת החשמל 7 שקלים. הסכום הזה נראה פעוט, אולם אם תכפילו אותו במאות אלפי בתי אב ועסקים, תקבלו סכום נאה.

 

ברשות לחשמל, הגוף המפקח על חברת החשמל, מוסרים כי ההחזר על "הערכה" כזאת בחשבון החשמל הבא כולל תוספת של ריבית החשב הכללי (הצמודה לריבית הפריים) אבל לא מוצמד לממד. בעקבות פניית ynet, ברשות לחשמל שוקלים להכניס את עניין המדד, אחרי בדיקה, לאמות המידה שלהם עבור החזרים שכאלה.

 

מירב יוסף, ראש האגף לפניות ציבור ברשות לחשמל: "אם נגבה חשבון ביתר - על חברת החשמל להשיב את עודף הסכום לצרכן בתוספת רבית, בעקבות קריאת המונה המתקנת. אם נגבה חשבון בחסר, וקריאת המונה המתקנת מגלה הפרשי צריכה שיש לשלם לחברת החשמל, מוגש החשבון לתשלום כשאינו כולל ריבית אך עדיין מדובר בחוב צריכה שלעיתים עומד על אלפי שקלים.

 

"לצמצום המקרים בהם נמנעת קריאת מונה בפועל, רשות החשמל גיבשה אמת מידה שמורה כי החברה תקרא את מוני החשמל אחת לחודשיים ובכל מקרה לא יעלה זמן אי-הקריאה על פרק זמן של שנה. הצרכן, מצידו, יפעל למניעת מצבים של חוסר גישה למונה.

 

"סוגיית הערכות הצריכה היא העיקרית בסוגיות שעומדות לבחינתנו ובהתייחס לגידול בכמות הדילוגים היזומים שמבצעת החברה מדובר בנתון מדאיג. יש לבצע חשיבה נוספת לבחינת הסיבות לגידול ולבחון את הצורך באיתור דרכי פעולה נוספות שתצמצמנה את היקף ההערכות הללו". 

 

צרכנים, ממשו את זכותכם לקריאה מדויקת

הרשות לחשמל אף פרסמה היום ש-1 מכל 8 צרכנים מקבל חשבון חשמל על בסיס הערכה של חברת החשמל, כך לפי ממצאים שעולים מדו"ח תלונות ופניות הציבור של הרשות לשנת 2008, בנושא הערכות הצריכה והשלכותיהן כל הצרכנים. מרשות החשמל מדגישים ש"מדובר בנתון מדאיג, ההולך וגדל מידי שנה ויש לבחון דרכי פעולה לצמצום היקף ההערכות".

 

לכן, רשות החשמל פונה לציבור לבחון האם חשבון החשמל שבידם נעשה במדויק על ידי קורא מונים, או התבצע על ידי הערכת צריכה - ובמקרה זה לבחון האם הצריכה מדויקת ולהודיע על כך למוקד 103. אנחנו ממליצים: עשו זאת לפני תשלום החשבון כדי שתקבלו זיכוי ולא החזר בחשבון הבא.

 

מממצאי הדו"ח עולה כי רבים מהצרכנים, שהגישה למונה שלהם חסומה, אינם פועלים לממש את זכותם לקריאה מדויקת.

מנתונים שבידי הרשות לחשמל עולה, כי 13.7% מן המונים מותקנים בתוך החצרים (בתוך שטח הבתים) ו-7% מתוכם לא נקראו במשך שנה ויותר. הרשות הנחתה את חברת החשמל, בעקבות זאת, לפעול מול מונים אלו כדי לקרוא אותם ורשאית לפנות אל הצרכן לצורך תיאום קריאה בזמנים שנוחים לו.

 

יש גידול מדאיג בהערכות של חברת החשמל

היקף התלונות בעקבות בעיית הערכות הצריכה הוא הגבוה ביותר מכלל התלונות המטופלות ברשות לחשמל. בתוך כך, שנת 2008 אופיינה בעליה של כ-100% בכמות הפניות המטפלות על ידי המחלקה בהשוואה לשנה קודמת. הגידול בכמות התלונות מושפע מפתיחתו של אתר הרשות לפניות צרכנים מקוונות, כשאחוז הפונים באמצעי זה הולך וגדל.

 

מוני החשמל המותקנים הם הכלי היחידי שבידי חברת החשמל המאפשר עריכת חשבונות חשמל מדויקים עבור החשמל שנצרך במקום. שיעור הערכות צריכה הגבוהה בולט על רקע העובדה כי רשות החשמל העמידה עבור חברת החשמל תקציב בסך 2% לשנה מדרישת התייעלות, לצורך הוצאת המונים אל מחוץ לבתים.

 

כן נמצא כי 1 מכל 10 חשבונות שערכה חברת החשמל הוגשו על יסוד דילוג יזום (מצב בו החברה לא מוציאה קוראי מונים אל השטח ביוזמתה) זאת להבדיל ממצבי הערכה קיימים (בהם קורא המונים עובר באזור אך נמנעת ממנו הגישה מצד הצרכן לקריאת המונה). בעקבות כך, מבוצעת הערכה של הצריכה ומוגשים לפיה חשבונות לתשלום. מדובר בגידול של כמות החשבונות על יסוד הערכה ביחס לשנה קודמת ובהתאם נרשמה, כאמור, עליה בכמות התלונות בנושא שטופלו על ידי המחלקה.

 

במקביל, הרשות פנתה לחברה בדרישה לפעול לצמצומם של מקרי מונים המצויים תוך החצרים באמצעות הוצאתם החוצה. עבור פעילות זו ופעילויות תומכות בה, תמחרה הרשות 2% מסך אחוזי ההתייעלות שהוכו לחברה בדיעבד. יחד עם זאת בשנת 2008 לא ניכרת פעילות חברת החשמל להקטין את מצבת המונים המותקנים בחצרים.

 

גיל קול סייע בהכנת הכתבה
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
חסרים קוראי מונים? חברת החשמל
צילום: גיל נחושתן
מומלצים