שתף קטע נבחר

אברים גם לערבים?

הרעיון לייצר כרטיס תרומת אברים נוסף על הקיים, ובו הרשאה לתרום אברים ליהודים בלבד, מעורר חלחלה

הנה עניין לענות בו את נפשותינו ביום הכיפורים: השבוע התקיים דיון רדיופוני בעקבות ההחלטה המתוקשרת של הרבנות הראשית, לפיה הקריטריון לקביעת מותו של אדם הוא מותו המוחי וכי הוא תואם את ההלכה. בכך למעשה ניתן הכשר לתרומת אברים על פי ההלכה. דא עקא, למשימת התיקשור של החלטת המועצה נבחר דווקא רב שרב בעיקר עם הערבים בצפת. התבטאויותיו הגזעניות בעבר הרחיקו לכת, ואף הוגש נגדו כתב אישום בגינן. על פניו נראה מוזר שדווקא הוא יתיר לצאן מרעיתו ולעם ישראל בכללו אקט כל כך אוניברסלי של אהבת אדם. הרי רופאי ההשתלות אינם מבחינים בין דם יהודי לדם ערבי, ועל ההבדל הזה בונה הרב קריירה. האם הפך הרב את עורו ויתיר סולידריות אנושית כה מרחיקת לכת כמו תרומת איברים?

 

פתרון החידה הגיע כעבור דקה או שתיים, כשהרב שמואל אליהו נשאל אם יתמוך בתרומת אברים של יהודים - גם לאלה שאינם יהודים. הרב כיחכח בגרונו, השתהה, נעזר במנחה שמילא את החלל בשאלה תומכת כלשהי כדי למשוך עוד כמה שניות, והצליח רק לומר ש"יש עם זה בעיה... באמת". ח"כ עתניאל שנלר, יוזם החוק שהשתתף אף הוא בדיון, ידע כנראה עם מי יש לו עסק ועמד על המשמר. הוא לא חיכה אפילו שנייה נוספת, והכריז ש"החוק יהיה תקף לכולם, יהודים, ערבים, מוסלמים, דרוזים, נוצרים".

 

אבל הרב, שהתעשת בינתיים, לא ויתר והדגיש ש"יש אנשים שיש להם בעיה עם זה.." וכי יהיה כרטיס תורם נוסף, לא רק של "אָדי", והוא ייקרא "ערֵבים". יש להניח שהמעצב הגראפי של הרב ידגיש בכרטיס החדש את הצֵירֶה בניקוד של קידוש לבנה, שיהיה ברור שלא מדובר כאן ב"ערַבים", רחמנא לצלן.  

 

עכשיו צא ולמד – על איזה כרטיס לחתום - כרטיס "אָדי" שווה לכל נפש, או כרטיס של "ערֵבים" שהוא שווה רק לנפש יהודי? האם זה "כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא" (משנה תורה להרמב"ם, ספר שופטים, הלכות סנהדרין והעונשין המסורין להם, פרק ז`)? או "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא" (סנהדרין לז ע"א)?

 

ואם כבר להציל נפש מישראל – האם מעַם ישראל בלבד, או שמא ממדינת ישראל? או אולי אף מכל השטחים שבשליטת ישראל? הרי נכתב גם "משפט אחד יהיה לכם ולגר" (ויקרא כד', כב'), ולפי הוראתו – אין הבדל בין יהודים לערבים.

 

הנוסח הרמב"מי, שאינו מפריד בין יהודים לערבים, מופיע על כרטיס "אָדי". איזה נוסח יופיע על כרטיס ה"ערֵבים" של שמואל אליהו? האם יתיר הרב לקבל איברים מערבים? האם יתיר לתרום איברים מיהודים לערבים? האם יתיר רק לקבל מהם ולא לתרום להם – או שמא להיפך – יתיר לתרום לערבים, אך לא לקבל מהם איברים?

 

יש לקוות שלאחר עינוי הנפש היהודית והאוניברסלית של יום כיפור, הרב יוותר על הרעיון להנפיק כרטיס אחר. די לנו בכרטיס אחד, והלוואי שלא נזדקק לו.


פורסם לראשונה 25/09/2009 09:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים