שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ה-LED של LG: טלוויזיה עם תאורה משתנה

    טלוויזית ה-LED הראשונה של LG הגיעה לארץ, דגם LH90 כולל יכולת שליטה על תאורה אזורית ומנגנון יעיל של ניגודיות דינמית. האם תשפיע הטכנולוגיה החדשה על איכות השחור מול מסכי LCD אחרים? בדקנו

    הדור החדש של טלוויזיות LED מתחיל לזלוג לארץ. לאחר שהכרנו דגמים מתוצרת החברות סוני וגם סמסונג, מצטרפת LG לחבורה עם דגם LH90, שמביא איתו את יכולת ה-Local Dimming, תאורה אזורית.

     

    בדקנו האם המסך, בגודל 42 אינץ', והתאורה המקומית מביאים עמם בשורה חדשה לתחום.

     

     

    עיצוב 

    משום מה, דווקא בדגם זה, בחרה LG להיות צנועה וסולידית (להבדיל, למשל מדגם ה- Scarlet שהגיע עם עיצוב מוחצן בהרבה).

     

    קצה מסגרת המסך הינו שקוף למחצה, עם רגל ובסיס עגול, ה"גימיק" היחיד מתמקד בנורת ההפעלה שמגיעה במראה שונה מהרגיל (בליטה שקופה) ומחליפה צבעים בזמן הדלקת המסך.

     

    העובי לא מתחרה בזה של סדרת B7000 של סמסונג והוא דומה לזה של מסך LCD ממוצע.

     

    חיבורים 

    חיבורי המכשיר כוללים שלוש כניסות HDMI (שתיים מאחור ואחת בצד), שתי כניסות קומפוננט, חיבור USB ושאר הכניסות המקובלות, מלבד סקארט ו- S-Video שבולטות בחסרונן.

     

    כלומר, בעל ממיר רגיל של yes או HOT, יאלץ לחבר בחיבור קומפוזיט הנחות, או להוסיף מספר מאות שקלים ולרכוש ממיר (טרנסקודר) שימיר את אות ה-RGB מיציאת הסקארט של הממיר, אל כניסת קומפוננט בטלויזיה. מי שיש ברשותו ממיר HD, יחבר אותו דרך חיבור ה-HDMI העדיף.

     

    מה זה תאורה אזורית?

    הבעיה הגדולה ביותר שמונעת ממסכי LCD להציג שחור מוחלט, קשורה למבנה המסך שמחייב תאורה אחורית שתאיר את הגבישים השונים בפאנל ה-LCD. גבישי הפאנל פותחים וסוגרים את הדרך לקרני האור שמגיעים מאחור אבל גם כשהם נמצאים במצב "סגור", עדיין ממשיכה לעבור דרכם כמות אור מסוימת ולכן השחור לא מצליח להגיע לרמה אמיתית ומוצג למעשה כאפור.

     

    אחת השיטות להתמודד עם הבעיה, בה השתמשו יצרניות המסכים השונים, היתה לשלוט על עוצמת התאורה האחורית. כך, למשל, כאשר מוצגת על המסך סצינה כהה (למשל חדר חשוך), אז מוחלשת גם עוצמת התאורה ופחות אור עובר דרך פאנל ה- LCD. שיטה זו מוכרת בשם המסחרי "ניגודיות דינמית".

     

    לשיטה זו יש חיסרון מסוים: ניתן לשלוט בה רק על עוצמת התאורה של כל המסך כולו, כלומר, אם על המסך מוקרנת סצינה המשלבת חלקים בהירים וכהים, מעבד התמונה ינתח את המידע ויאלץ להחליט האם הוא יחליש את עוצמת התאורה וכך יוותר על הארה בחלקים הבהירים, או להשאיר את העוצמה על כנה ובכך לפגוע בחלקי התמונה הכהים ובאיכות השחור. תמיד תיווצר פשרה.

     

    וכאן באה לעזרה טכנולוגיית LED משולבת Local Dimming, שמאפשרת בפעם הראשונה לשלוט על עוצמת התאורה באופן מקומי. דגם המסך של LG, מחולק ל- 96 איזורי תאורה, שמונה לגובה ו- 12 לרוחב, כאשר בכל איזור תאורה שכזה ישנן מספר נורות מסוג LED.

     

    האם מדובר בשחור אבסולוטי?

    התשובה תלוית סיטואציה: כאשר רוב המסך מציג שחור, מלבד קטע קטן, רוב שטח התאורה יהיה כבוי, מה שאכן מביא לשחור "מוחלט", אבל, כאשר מוצגת תמונה "מלאה" עם

    חלקים שחורים, מסתבר כי אז לא כבה התאורה לגמרי.

     

    למשל כאשר מוצג סרט בפורמט רחב יותר מ- 16:9 השוליים השחורים שיוצגו בחלק העליון והתחתון לא יהיו שחורים לגמרי, משום שהתאורה מאחוריהם אינה כבויה לגמרי (אבל, יוצגו עדיין בגוון כהה מאוד ומכובד ביחס למסכי LCD רבים אחרים).

     

    זריזות

    יתרון נוסף של תאורת ה- LED על פני תאורת פלורוסנט רגילה, הוא במהירות ההדלקה והכיבוי שלה. כאשר מוחשך המסך לרגע, התאורה כבה ואח"כ נדלקת שוב כשחוזרת התמונה. קשה להבחין במעברי התאורה, זאת בניגוד למסכי LCD רגילים, שם אפקט שינוי התאורה בולט לעין ולפעמים אף מפריע לחווית הצפיה.

     

    שידורי HD 

    אז אולי השחור בתמונה מלאה עדיין אינו אבסולוטי, אבל הוא עמוק והתמונה חפה מבעיות רבות שליוו את מסכי ה-LCD של העבר. מעברי גוונים בין כהה לבהיר מוצגים באופן מרשים והטווח הדינמי של התמונה מוגדל באופן ניכר ומאפשר להציג סצינות מורכבות באופן מכובד.

     

    בסצינה מתוך הסרט "האביר האפל", בה ישובים הארווי דנט ורייצ'ל, כל אחד קשור במקום אחר וממתין לגורל האכזר שמצפה לו, מודגם מעבר מהיר בין סצינה מוארת לחשוכה: הארווי יושב במחסן מואר יחסית ורייצ'ל נמצאת במקום חשוך כמעט לגמרי.

     

    זהו אתגר לא פשוט למנגנון התאורה של המסך וה- LG מציגה כאן תגובה מהירה, עם התגברות זריזה של עוצמת התאורה במעבר להארווי והחלשה שלה עם חזרה לרייצ'ל.

     

    צבעים 

    בעיה אחרת, שמלווה עדיין חלק מטלויזיות LCD היא "האדמת יתר" של פרצופים. במקרים רבים, אנו מוצאים כי הצבע האדום דומיננטי מדי ומציג עור אנושי בגוון לא טבעי.

    כאן נתקלנו בתופעה הפוכה, כאשר הגוון האדום היה חלש למדי, אולי אף יותר מדי, כאשר גרם לחלק מהפרצופים להראות חיוורים למדי.

     

    באופן כללי, אופי הצבעים ב-LH90 נראה טבעי יותר בהשוואה לשאר דגמי LG שבחנתי בעבר. הם לא תמיד יוצרים את תחושת ה"וואו", אבל כשמתרגלים להצגת הצבע נהנים מהתמונה הטבעית.

     

    בתפריט ה-EXPERT של המסך, מאפשרת LG לכייל שישה צבעי יסוד, כל אחד בנפרד (בהירות, ניגודיות וכו' של כל צבע), זו פונקציה שהתרגלנו לראות במסכי טושיבה והכנסתה ל- LG היא ברוכה, אם כי רק מקצוענים יוכלו לנצל אותה באמת, עם ציוד מדידה וכיול מתאים.

      

     

    תפריטים 

    תפריטי מסך ה-LED של LG מאפשרים יכולות כיול רבות ומגוונות, החל מהפרמטרים הבסיסיים (בהירות וניגודיות), דרך שליטה על גאמה, עוצמת תאורה אחורית, מנגנון חיסכון באנרגיה והחלקת רעש בתמונה ועד לכיול צבע מתקדם, אותו הזכרנו מעלה.

     

    ניתן לראות בפינה השמאלית התחתונה את האפשרות לכבות או להדליק את אופציית ה- LED Local Dimming החשובה כל כך במסך.

     

    החלקת תנועה 200Hz

    דגם זה כולל מנגנון משופר בהשוואה ל- 100Hz שנמצא בדגמים פשוטים יותר.

     

    מנגנון 200Hz מוסיף פריימים נוספים בין כל שתי תמונות ביניים, אך למען האמת, קשה היה להבחין בשיפור ברור על פני מנגנון ה- 100Hz ובעיות כגון תופעת ה"הילה" שמופיעה לפעמים סביב גופים הנעים במהירות על המסך לא נעלמה.

     

    שידורי טלויזיה רגילים - SD 

    ה-LG LH90 מתפקדת בתחום זה באופן סביר. התמונה מפורטת, אם כי רכה מעט, לעתים ניתן להבחין בקוי מתאר בולטים מדי בגבולות של גופים כהים על רקע בהיר, אבל

    בסה"כ התוצאה סבירה, עם DEINTERLACING שפועל לרוב באופן מוצלח.

     

    למרבה הצער, LG ויתרה משום מה על מצב מתיחה חכמה בשידורי 4:3. ניתן לבחור או במתיחה רגילה של 16:9 או במצב Cinema Zoom 1 שאמנם מבצע רק זום רגיל (מגדיל את התמונה, ללא מתיחה חכמה), אבל מאפשר לשלוט על גודל הזום ולהתאים אותו לטעמנו.

      

    ניגון קבצי מדיה דרך USB 

    LG היתה הראשונה להטמיע יכולת ניגון קבצי וידאו DivX דרך USB במסכי ה- LCD וגם פלזמה מתוצרתה. אולם, מאז הצגת תכונה זו, יכולותיה כמעט ולא השתנו.

     

    גם כיום, ניתן להציג תמונות, להאזין לשירים (MP3) ולצפות בסרטי DivX דרך כניסת ה- USB, הסבר נרחב יותר על יכולות אלו, ניתן לראות בסקירה על מסך ה- LG סקרלט אותו סקרנו בעבר. לדעתנו, בהחלט הגיע הזמן, גם להטמיע תמיכה בפורמטי וידאו HD, בדיוק כפי שיצרנים אחרים מתחילים להציג יכולת זו.

     

    סיכום 

    LG מציגה כאן לראשונה בישראל מסך LED עם שליטה על תאורה אזורית. זה לא גימיק אלא יתרון אמיתי שמאפשר לשפר את הניגודיות, להרחיב את הטווח הדינמי בתמונה ולהציג צבע שחור משכנע יותר בהשוואה לדגמי LCD רבים.

     

    מחיר הטכנולוגיה אינו זול. דגם זה יקר בהשוואה למסכי 42 אינץ' אחרים, הוא אינו "סקסי" כמו מסכי ה- EDGE LED המתחרים, אולם מציג יתרון בדמות שליטה מדוייקת בהרבה על נורות ה- LED השונות.

     

    זוהי סנונית ראשונה ואנו נשמח לראות דוגמאות נוספות ממנה בעתיד.

     

     

    LG LH90

     

    ציון:


     

    בעד: ניגודיות דינמית יעילה וסוף-סוף עובדת, עיצוב תפריטים ויכולות כיול, קישוריות BT לאוזניות אלחוטיות, שלט

    נגד: זויות צפיה שפוגמות מעט בשחור בצפיה מהצד, חיבורים, אין מתיחה חכמה לשידורי 4:3

    שורה תחתונה: ניגודיות דינמית היא כבר לא מילה גסה.

     

    מחיר: 14,990 ש"ח

    אחריות: ח.י.

     

    מפרט טכני  

    גודל מסך: 42 אינץ'

    יחס מסך: 16:9

    רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים

    בהירות: 500cd/m²

    ניגודיות דינמית: 2,000,000:1

    זמן תגובה: 2.4ms

    מנגנון החלקת תנועה: 200Hz

    תמיכה בשידור: HDMI 60p/50p/30p/24p,Component 60/p/50p

    חיבורים: AV In/S-Video/2XComponenet/USB2.0/3XHDMI 1.3/HDCP Input

    מידות: רוחב 106.8 ס"מ, גובה 71.6 ס"מ, עומק 9.39 ס"מ

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    LED עם תאורה מקומית
    צילום: ליאור קורן, dtown
    בשיתוף dtown
    מומלצים