שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יישומי מיקום ברשתות: הפוטנציאל והחשש
    הוספת שכבה של מיקום לעדכונים ברשתות חברתיות עשויה לחולל שינוי עצום בהרגלי הצריכה שלנו ושל המדיה. אך יחד עם האפשרויות, גובר החשש מפני ניצול לרעה של מידע
    הגידול בשימוש ברשתות חברתיות בשנה האחרונה הוא יוצא דופן. בפירוש אין מדובר בהייפ. זהו תהליך עמוק וסוחף הפוקד את האינטרנט ומשנה את פני המדיה. המספרים מדברים בעד עצמם. בעוד פורטלים ואתרי שירותים דורכים במקום, פייסבוק גדל בשנה האחרונה בקרוב ל-100%, טוויטר – יותר מ-2000%.

     

    השינוי המתחולל מתחת לפני הרשת הוא עמוק יותר מגידול במספר המבקרים באתר זה או אחר, ונוגע לשינויים בהרגלי הצריכה של המדיה. זו שעתם הגדולה של סוכני האמון – כלומר, החברים שלנו, אנשים שאנחנו סומכים על דעתם ומעדיפים להתעדכן באמצעותם בכל נושא. החידושים הגדולים בעתיד הקרוב צפויים להתחולל בדרכי ההתממשקות בין אנשים לאנשים.

     

    בין האדם למקום

    לא רק בין אדם וחברו אלא גם בין האדם למקום, רק שהפעם מדובר במיקום, ללא כל אלמנט של קדושה. המיקום עשוי להתגלות כג'וקר של הרשתות החברתיות. חשבו על זה: אתם קוראים עדכונים מהחברים – לא יהיה נחמד לדעת היכן כל אחד נמצא כאשר הוא מעדכן על מצבו? ואם הוא יושב בבית קפה סמוך, לא תזמינו אותו לשתות אתכם קפה?

     

    הקישורים האלה למיקום מתבצעים היום ברשתות חברתיות על ידי החברים ואינם מוצעים כחלק מהפלטפורמה על פי רוב. בעתיד הנראה לעין צפוי שינוי ונתוני המיקום של החבר ישולבו בכל הודעה שישלח אלא אם כן יבחר אחרת.

     

    הרבה כבר ניסו, כמובן. Google Latitude מאפשר לכם לראות על גבי מפה היכן החברים שלכם נמצאים בכל רגע נתון. Loopt, רשת חברתית המציעה לחבריה עדכונים מבוססי מיקום, היא הדוגמה המוכרת ביותר היום. רוב השירותים האלה ייסגרו או יישארו בשוליים של השוק, מהסיבה הפשוטה שאין היום עוד הצדקה לבניית רשתות חברתיות חדשות, בהן יש לצבור את רשימת החברים מאפס. נכון והגיוני יותר להתממשק לרשתות הקיימות.

     

    עוד ב"חורים ברשת": שלושה כלי דרושים שכדאי לשים לב אליהם

     

    לעבור ממסיבה למסיבה

    הנה כמה יישומים אפשריים לשירותים חברתיים מבוססי מיקום (LBS):

     

    איתור אנשים – אתם נמצאים בכנס, מסיבת רחוב, אירוע ספורט – רוצים לדעת מי ממכריכם נמצא באזור? שולפים את המכשיר הנייד וצופים בעדכונים האחרונים של חברים בקרבת מקום. זאת ועוד: אתם נמצאים במרכז עיר ומעוניינים לדעת אם יש מישהו בסביבה שישמח לספק לכם המלצות על בילויים על פי מילות מפתח – בינגו, יש לכם את זה.

     

    המלצות בזמן אמת – נכון שזה יהיה נחמד לקבל המלצות על מקומות בקרבת מקומכם אשר חברים שלכם ביקרו בהם בעבר? ולא רק בעבר אלא גם בזמן אמת – היכן האירועים הכי חמים כרגע? באמצעות יישום כזה תוכלו לנוע ממסיבה לתערוכה ולפתיחה – כל המידע העדכני עובר ברשת החברים שלכם.

     

    היכרויות – אתם נמצאים במועדון ורואים מישהו/מישהי אטרקטיבי. סביר להניח שיש לו פרופיל בפייסבוק, ובכלל יסתבר שבת דודה שלכם היא חברה שלה, ועבדתם יחד בהסתדרות החדשה לפני 20 שנים.

     

    כל הרעיונות שהוזכרו כאן אינם חדשים. יש אין ספור דוגמאות ליישומים שלהם בשנים האחרונות וספרות המדע הבדיוני גדושה בדוגמאות של רעיונות דומים בעבר היותר רחוק. השינוי הגדול הוא בהיתכנות. עליית הרשתות החברתיות והאפליקציות הסלולריות מקרבת אותנו לנקודה בה רשתות חברתיות יחשפו היכן כולם נמצאים ולא רק מה הם עושים או חושבים.

     

    עוד ב"חורים ברשת": כך טוויטר תינצל – מערכת מוניטין למשתמשים

     

    אפשר להביא דוגמאות רבות נוספות, אך נדמה שהנקודה ברורה. לרשתות חברתיות יכולות להציע קישורים רלוונטיים על פי מיקום וזמן – ויש בכך המון ערך. חברת ABI Research צופה כי שירותי LBS יחוללו הכנסות בסך יותר מ-14 מיליארד דולרים ב-2014, בהשוואה ל-2.6 מיליארד השנה.

     

    בקרוב טוויטר ידע היכן אתם נמצאים. תכונה חדשה שטוויטר הכריזה עליה לאחרונה תאפשר לעוקבים שלכם לדעת מהיכן אתם שולחים כל עדכון. עד כה, שירותים מסוימים ציינו את מיקום המעדכן על פי מקום המגורים שציין בדף הפרופיל שלו בטוויטר (שאינו משתנה הרי) ושירותים אחרים השתמשו לקביעת המיקום של המעדכן ביישום נוסף. TwitterLocal, יישום AIR של טוויטר מקומי, Tweetmondo, Tweetsnearby, Brightkite ו-Plazes (שנרכש על ידי נוקיה) הן רק כמה דוגמאות.

     


    Tweets Nearby - צילום מסך

     

    איפה אתם?

    בעקבות השינוי שמתכננת טוויטר (Geoloction API), בכל עדכון שיישלח על ידי משתמש יוטמן מידע אודות מיקומו, אלא אם כן יבחר אחרת. סביר להניח שתכונה דומה תיושם על ידי פייסבוק ורשתות חברתיות נוספות, ובעקבותיה, הן והמשווקים יזכו לגישה למידע רב ערך אודותינו ועל הרגלי היום יום שלנו:

     

    כיצד אנו נוסעים לעבודה, באילו מקומות אנחנו מבלים, היכן אנו סועדים, עם מי אנחנו מסתובבים וכולי. בעוד המודלים העסקיים אינם מפוצחים עד הסוף, אין ספק שהפוטנציאל השיווקי קיים ובגודל. אפשר אף לשער שתוספת שכבה של מיקום, והקשר לרשתות חברתיות היא בעלת ערך גדול יותר מהרשתות החברתיות הקיימות.

     

    אך במקביל לפוטנציאל, עולה החשש מפני עולם בו כולם ידעו היכן אנו נמצאים ואיפה היינו בכל רגע נתון. אי אפשר לזלזל בחשש ובהשלכות הלא רצויות לרשתות חברתיות מבוססות מיקום. ברם, יש לדעת כי שירותי LBS חדשים מודעים לבעייתיות ומציעים מגוון של פתרונות – מצב "בלתי נראה" או מיקום "מזויף" עבור אנשים שמעוניינים להסוות את המקום בו הם נמצאים כעת מבלי לעורר חשד, הם פתרונות אפשריים.  

     

    בכך לא נפתרו כל הבעיות. מי אוסף את המידע? בפני מי הוא נגיש? מי הוא בעל המידע? חשוב לזכור כי המשתמשים אינם חסרי אונים. הם, הקהילה, יכולים להתקומם נגד שירות שימכור אותם לכל המרבה במחיר. הפוטנציאל השיווקי הגלום במידע על מיקומנו ימומש, אם יעלה בקנה אחד עם האינטרסים הפרטיים שלנו ולא יפגעו בהם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים