שתף קטע נבחר

ביקורשת: דפי זהב - לא מתחשבים בגולשים

דפי זהב של היום, זה לא דפי זהב של פעם. פעם התחשבו שם בגולשים, היום העיצוב צעקני ורועש. נתנו לאצבעות ללכת במקומנו

לכולנו יש מה ללמוד מהממשק של אתר דפי זהב מודל 2009, את זה אני יכול לומר לכם בוודאות. אם רק נביט לרגע מעבר לעיצוב המזעזע, ואם לשניה נתעלם מכל הרעש שמסביב, נגלה כי בבסיסם של הדברים שוכן הסבר מאוד הגיוני לכך שהדברים נראים כמו שהם נראים.

  

איך יהיה יותר נוח?

רשמו זאת לעצמכם: מאפייניו וצרכיו של קהל היעד אינם מגלים לנו דבר וחצי דבר על שאלות ה"איך": על איך אותו קהל יעד יעדיף להשתמש במוצר, על איך יהיה לו יותר נוח.

 

בפועל, רק אם נחקור ונרד לסף דעתם של משתמשי היעד, מטרותיהם והמשימות שאותן הם רוצים לבצע באמצעות המוצר, נגיע למסקנות הנכונות באמת בכל הנוגע לאיך הממשק צריך להתנהג. קהל היעד יכול יעזור לנו להבין מי הם משתמשי היעד של המוצר, אך בזאת בעצם מסתכם תפקידו.

  

משרת את העסקים לא הגולשים

לא צריך להיות להיות גאון בשביל להבין שהממשק הנוכחי של דפי זהב, מעולם לא תוכנן להיות המשרת השקט, האדיב והמקצועי של אלה שמשתמשים בו. ממש לא. לא נראה שזה מעניין אותם שם כל כך. יותר מכל, נראה שהממשק של האתר נוצר במחשבה על קהל אחד ועבור מטרה אחת בלבד - לאפשר תמיכה רחבה יותר בצרכים השיווקיים של בתי העסק הרשומים במאגר.


  

אינסטלטורים לפני ממשק

כך קורה שלוגואים בסגנון של "אביב אינסטלטורים S.O.S", באים לפני נקיון ואחידות ממשקית. כך גם קורה שנקודות ה'דירוג' של בית העסק כלל לא מופיעות עמוד תוצאות החיפוש, וכן, כך גם קורה שניתן אמנם לדרג את בית העסק אך לא ניתן להשאיר עליו המלצה או ביקורת, דבר שלמעשה מוציא את כל העוקץ והאותנטיות מחוות הדעת.

  

מבלי להיכנס לדעתי האישית לגבי חבילת המוצרים הזאת, נראה כי דפי זהב בחרו ב"אנוכיות" כסטנדרט שלהם. אישית, במקרים כאלה, אני מאמין שעדיף תמיד להרוס ולבנות מחדש. ואף על פי כן, ולמרות שאין יותר מדי טעם, הנה התרומה הצנועה שלי:

 

חיפוש במפה

האפשרות לבצע חיפוש של בית עסק על מפה, זה דבר מאוד שימושי לפעמים. מסכים. אז למה המפה אף פעם לא נמצאת שם כשצריכים אותה? הצורך בחיפוש על פי מיקום הרי מתעורר כאשר המשתמש זוכר פחות או יותר את מיקומו של בית העסק אך לא את שמו או כאשר המשתמש רוצה לאתר בית עסק, בקטגוריה כלשהי, אשר פועל ברדיוס שלו.

 

בשני המקרים, חיפוש שיתבצע באמצעות המפה המתקדמת של דפי זהב, כמעט תמיד יהיה עדיף על פני חיפוש לפי שם או כתובת שהוזנה בתיבה. לכן התוכנה הזו צריכה להיות חלק בלתי נפרד ממנוע החיפוש - ולא סתם כהרחבה לתוצאות החיפוש הטקסטואליות.

 

עיצוב

כך ב- 2006 נראה (והרגיש) עמוד תוצאות החיפוש של דפי זהב:

 


 

כמו שבקלות ניתן להבחין, שם המשחק אז היה נקיון, חדות ובעיקר, כן, פשטות. היום כל זה לא ממש תקף. לא במידה מספקת. כאמור, ברגע שמשתמשי היעד יצאו מהתמונה והפוקוס הממשקי עבר לקהל היעד, הנקיון הוזנח לטובת פרסומות עודפות ולוגואים צעקניים, אשר בשקט גמור יכלו להיות ממוקמים בתוך הכרטיס של בית העסק ולאו דווקא בעמוד תוצאות החיפוש; הזוית החדה התכהתה כתוצאה מעומס המידע, הפיצ'רים והתוכן השיווקי; והפשטות, אוי הפשטות. לא פשוט. לא פשוט בכלל מה שקורה שם היום.

 

הבנה והתחשבות

סלחו לי, כן, אבל ממשק שמציע למשתמשיו "למקד" את תוצאות החיפוש (שאני אמקד? שאתה תמקד!) ועוד לפי פרמטר של "קהל היעד" (הא?) הוא ממשק דביל - ולא מתחשב בעליל.

 

ממשק משתמש צריך לבוא לקראת משתמשיו ואף פעם לא להיפך. אך אם זה כך אז כדאי אולי להעמיד לרשות הגולשים מסנן קצת יותר נוח מזה. לדוגמא ,מסנן שידע גם לסנן את תוצאות החיפוש בשידור חי. לא נראית סיבה אחת לכך שאפשרויות הסינון המתקדמות לא ישולבו כבר בשלב הראשון של החיפוש. 

 

ניווט

צבע הקישורים אומר הכל: שחור ואדום אקראי. אם זה לא מספיק, אז דווקא איפה שאין קישור, בשורת הכתובת של בית העסק, יש רמיזה גרפית לקישור (משולש קטן שמצביע על הטקסט ויוצר את הרושם ש"גם-כאן-ניתן-להקליק-על-מנת-להציג-את-הכתובת-על-המפה").

 

עצמו את העיניים לרגע, ודמיינו לעצמכם כמה נוח היה, אילו היינו יכולים לדפדף בין התוצאות באמצעות המקלדת. לסמן, להדגיש ולהשאיר לעצמנו הערות על תוצאות מעניינות; לגרור ולהנחית תוצאות על פקודות כמו שלח לנייד והוסף למועדפים ועוד.

  

הפסיקו להתעלם

דפי זהב, באמת, זה לא הם - זה אתם. ואם אתם חושבים שגוגל יאהב אתכם לנצח, אז יש לי חדשות בשבילכם, אתם טועים. כדאי שתתפסו את עצמכם בעכבר, ומהר, לפני שההתעלמות הזאת מהמשתמשים שלכם תעלה לכם ביוקר.

  

איל רופא הוא מעצב אינטראקציה ואיש שיווק. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים