שתף קטע נבחר

מוציאים רישיון נהיגה? כך התייקר רכב המבחן פי 4

עלות השימוש במכונית של מורה הנהיגה למבחן המעשי ("טסט") לקבלת רישיון זינקה מאז הסרת הפיקוח מ-100 ל-400 שקל - והכל תחת עינו הפקוחה של משרד התחבורה. הכנסת: יש חשש שמורים יגישו תלמידים למבחן גם אם אינם כשירים

הבונוס שמעניק משרד התחבורה למורי הנהיגה: איך צמח התשלום עבור השימוש במכוניתו של מורה הנהיגה במבחן מעשי מ-100 שקל ל-400 שקל? תלמידי נהיגה המבקשים לעבור את מבחן הנהיגה המעשי ("טסט"), נדרשים לשלם עבור השימוש במכוניתו של מורה הנהיגה שלהם בזמן המבחן. לכאורה, נוהל ברור ותקין, שאינו דורש הסברים. אלא שהתשלום אותו גובים המורים אינו כה ברור ותקין: עבור מבחן הנמשך בין 20 עד 30 דקות, נדרש כל תלמיד לשלם סכום של כ-300 עד 400 שקל. זאת, בנוסף לתשלום אגרה בסך 125 שקל למשרד התחבורה עבור המבחן עצמו. פירוש הדבר כי עבור שעת מבחן, מרוויח מורה נהיגה עד 800 שקל.

 

דו"ח שפרסם לאחרונה מרכז המחקר של הכנסת, מצביע על הסיבה לרווחים הנאים שמפיקים מורי הנהיגה מהטסטים: עד שנת 2001, התשלום שגבו המורים היה נתון לפיקוח משרד התחבורה, כחלק מצו הפיקוח על מצרכים ושירותים. אלא שב-2001 פג תוקפו של הצו, ומאז לא ביקשו המשרד או רשות הרישוי לחדשו. התוצאה: התשלום למורי הנהיגה עלה ב-200% עד 300%.


מורה נהיגה מרוויח עד 400 שקל מטסט שנמשך כחצי שעה (צילום אילוסטרציה: סבסטיאן שיינר)

 

אלא שהסרת הפיקוח וייקור המחיר, הם רק חלק מהבעיה. מרכז המחקר של הכנסת מצביע על סוגיה נוספת וחמורה אף יותר: "בהיעדר פיקוח ונוכח הרווח, יש חשש שייווצרו תנאים שבהם עדיף כלכלית למורה הנהיגה, להגיש תלמידים למבחן גם אם אינם כשירים דיים". ומה הסיבה לחשש זה? "הרווח משני מבחני נהיגה, שמשכם יחד כשעה בלבד, שקול לסכום המתקבל מששה עד שמונה שיעורי נהיגה ביום".

 

הפיקוח יחזור, אולי

ומה אומרים על כך במשרד התחבורה? כאשר נשאל לאחרונה מנהל באגף הרישוי במשרד התחבורה, חנן אהרון, מדוע הוסר הפיקוח מהתשלום למורי הנהיגה, אמר לחברי הוועדה לפניות הציבור בכנסת כי "(לשאלה) למה זה לא חודש, אני לא רוצה להיכנס. פשוט לפני ‎תשע שנים (זה התקבל) בהחלטה עם שר התחבורה (ו)המנכ"ל".

 

עם זאת, משרד התחבורה דיווח לוועדה כי לאחרונה נשקל חידוש הפיקוח על התשלום. "מה שאנחנו חושבים לעשות זה בעצם לא לקבוע מחיר, אלא להגיד שבעצם מחיר העמדת הרכב יהיה עד גובה של שני שיעורי נהיגה", הסבירה נציגת משרד התחבורה לחברי הכנסת. מתי זה יקרה? הדיונים בעניין נמשכים - על-פי עדות ראשי אגף הרישוי עצמם - כשנתיים.

 

מישהו מטפל בך?

ליקוי נוסף ומטריד באגף הרישוי עליו מצביע הדו"ח של מרכז המחקר, נוגע לטיפול בתלונות הציבור. כך למשל, בשנת 2007 חלה עלייה של כ-20% במספר התלונות על רשות הרישוי שהוגשו ישירות לאגף הרישוי - אולם לטענת מרכז המחקר בכנסת, 85% מהפניות כלל לא טופלו. בנוסף, האגף מצא כי רק 7% מהתלונות שהוגשו היו מצודקות, אולם במרכז המחקר מציינים כי "כאמור, 85% מהפניות לא טופלו, ולכן סביר להניח כי שיעור התלונות המוצדקות גבוה בהרבה".

 

כדי להמחיש את עמדתם, מציגים עורכי הדו"ח נתונים של נציבות תלונות הציבור: 39.3% מהתלונות שהוגשו נגד אגף הרישוי ב-2007 נמצאו מוצדקות, ורק 23.6% נמצאו לא מוצדקות. לגבי שאר התגובות, לא קבעה הנציבות עמדה כלשהי.

 

"חוסר שביעות רצון"

במשרד התחבורה אומרים היום (ה') ל-ynet כי הפיקוח על התשלום למורי הנהיגה הוסר במטרה לעודד את התחרות בתחום לימוד הנהיגה. עם זאת, במשרד מודים כי התוצאה של המהלך אינה משביעת רצון, וזאת לאור ייקור התעריפים עבור השימוש במכוניות המורים במבחני נהיגה.

 

"הנושא נמצא בבחינה בימים אלה", אומר דובר המשרד, אבנר עובדיה. "מספר אפשרויות נבחנות, ובין השאר נבחנת גם החזרת הפיקוח על המחירים של העמדת מכוניות המורים לשימוש בטסטים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרכז המחקר בכנסת: הרווח משני טסטים - כמו שמונה שיעורים
צילום: סבסטיאן שיינר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים