שתף קטע נבחר

צים תפרע את חובותיה עד 2020

באישון לילה, דיווחה חברת הספנות שבשליטת האחים עופר על הסכם פשרה שהושג עם 95% בעלי אגרות החוב. לפי ההסכם, צים תדחה את תשלום חובותיה בכמה שנים, ובתמורה יהנו בעלי האג"ח מהגדלה של הריבית על החוב ומהזכות להמיר 35% ממנו למניות בהנחה. הבוקר הציגה החברה לישראל תכנית הבראה לפיה יוזרמו 575 מיליון דולר לצים

צים מתחילה לצוף. מי שהייתה חברת הספנות הלאומית של ישראל, נרכשה על ידי האחים עופר ונקלעה במשבר האחרון לקשיים כלכליים חמורים, מגיעה הבוקר (ב') להסדר עם בעלי החוב. החברה לישראל, בעלת השליטה בצים, הציגה את תוכנית ההבראה הסופית לחברה לאחר שהושגו הסכמות עם נושיה וביניהם בעלי האג"ח.

 

ספינה שוקעת - המשבר של צים:

 

במסגרת התוכנית תחזק החברה לישראל את ההון העצמי של צים על ידי השקעה של 450 מיליון דולר (לרבות המרת הלוואות קיימות). כמו כן תועמד לצים "רשת בטחון" בהיקף של 100 מיליון דולר, כאשר חלקה של החברה לישראל ברשת יעמוד על 75 מיליון דולר ושל קבוצת עופר על 25 מיליון דולר.

 

בד בבד תבקש החברה לישראל לאשר מראש את האפשרות להזרים 50 מיליון דולר נוספים במידת הצורך וזאת בכפוף לשיקול דעתה של החברה לישראל. סה"כ עשויה להסתכם ההזרמה לצים בכ-575 מיליון דולר מעבר להזרמה של 246 מיליון דולר שבוצעה בשנה שחלפה.

 

כך תיראה תוכנית ההבראה

הבנקים (זרים וישראלים) שהיקף החוב שלהם מעל 1.5 מיליארד דולר, הסכימו לפריסה חדשה של תשלומי החוב לטווחים שונים שמגיעים עד ל-10 שנים, וכן לדחייה ("גרייס") במועדי התשלום לתקופות שונות שמגיעות עד ל- 3 שנים.

 

כמו כן, במסגרת ההסדר יועמד לצים מימון בנקאי חדש לתקופה של עד 12 שנה בהיקף של מעל 500 מיליון דולר אשר יאפשר את רכש האוניות החדשות בשנים הקרובות. מועד מסירת חלק מהאוניות נדחה לתקופות של 2-5 שנים ממועדן המקורי באופן שיאפשר את קבלת מרבית האוניות בשנים מאוחרות יותר בהן השוק צפוי לחזור לפסים תקינים. העמדת מימון בנקאי חדש בהיקף כה גדול מוכיח את האמון של המערכת הבנקאית בצים ובתוכנית ההבראה שלה.

 

על פי העקרונות שגובשו עם נציגות אגרות החוב, אגרות החוב של צים, בהיקף של כ-350 מיליון דולר, אשר היו אמורות להיפרע בשנים 2015-2012 ישולמו במלואן ויידחו לשנת 2016, עם אפשרות לדחייה נוספת לשנים 2020-2017.

 

כפיצוי למחזיקי האג"ח תינתן הגדלה בשיעור הריבית בשנים 2015-2012 (תוספת מצטברת בהיקף 0.4% - 1.2% בכל שנה), זכות להמיר 35% מהחוב למניות בהנחה של 15% על מחיר הנפקה או עסקה עתידית, ובנוסף אופציות ל-12.5% ממניות החברה, ובטחונות מסוימים.

  

על פי הדיווח של החברה לבורסה - הושגו הסכמות והבנות עקרוניות עם גורמים המהווים מעל 95% מהיקף החוב וההתחייבות המשתתפים בתוכנית לרבות המספנות ובעלי האוניות כאשר כל ההסכמות האמורות מותנות באישור הזרמות ההון על ידי האסיפה הכללית של החברה לישראל.

 

הרקע להסדר

נזכיר כי אסיפת מחזיקי האג"ח (סדרות א', ב' ו-ג') אשר התקיימה ביום 16 באוגוסט 2009 החליטה על מינוי נציגות של מחזיקי האג"ח. צים קיימה מו"מ עם נציגות זו במטרה להגיע להסכמות לגבי פרטי ההסדר על מנת להביא אותו בהקדם האפשרי להצבעה באסיפת מחזיקי איגרות החוב של צים.

 

אמש דיווחה צים לבורסה כי גובשו הסכמות עקרוניות עם נציגות מחזיקי האג"ח ביחס למתווה של הסדר החוב. החברה פועלת כעת לגיבושו של ההסכם הכתוב של ההסדר. צים מדגישה כי טרם התקבל אישורה של הנציגות בכתב.

 

מתווה ההסדר ותנאיו

צים הגיעה להסכמה עם בעלי החוב כי פירעון האג"ח שלה יידחה לתאריך 13 באוקטובר 2016, וזאת בתנאי שצים תעמוד ביחס מינוף של 1 ל-3. במידה וצים לא תעמוד ביחס מינוף זה על פי הדו"חות הכספיים של החברה בתום הרבעון השני של שנת 2016, ידחה פרעון הקרן של החברה באופן כזה שקרן החוב תיפרע ב-4 תשלומים שווים (של קרן וריבית) ב-13 באוקטובר בין השנים 2017 עד 2020.

 

כלומר מאחר וכל בעל חוב מקבל בפירעון אג"ח שאיננה בתשלומים 100 אגורות ערך נקוב, יזכה כל מחזיק אג"ח לקבל 25 אגורות מהקרן בכל אחת מהשנים, בתוספת הריבית שנצברה. תשלומי החברה מותנים בעמידתה ביחס מינוף ובאישור דירקטוריון החברה. בכל אופן מדגישה החברה כי ללא קשר בעמידתה ביחס מינוף זה או אחר, המועד האחרון לתשלום האג"ח שלה יהיה ב-13 באוקטובר 2020.

 

זכות לפירעון מוקדם - בידי צים תהא האפשרות לפדות את קרן ההלוואה באופן מלא או חלקי בכל עת. כלומר במידה ומצב החברה ישתפר באופן חריג, ייתכן והחברה תפרע את הקרן לבעלי האג"ח לפני שנת 2016. במידה ואכן כך, יקבלו מחזיקי איגרות החוב פיצוי מהחברה.

 

"ההתאוששות תגיע"

מנכ"ל החברה לישראל התייחס להסכם המגבש ואמר: "התוכנית מעמידה את צים על בסיס חדש שנועד לאפשר לחברה לצלוח את המשבר הנוכחי בהצלחה, ולהניב לחברה לישראל תשואה טובה על ההשקעה. כידוע לכולם מדובר בענף מחזורי ("סיקליקלי"), שבו עליות ומורדות. בעתיד תהיה בשוק זה התאוששות ואנו מעריכים שנהנה מכך כבעלי המניות".

 

עוד הוסיף גלעד: "מדובר בתוכנית הבראה בהיקף עצום – מעל 20 מיליארד שקל - ובדרגת מורכבות גבוהה. התוכנית מתבססת על השתתפות כל הגורמים המעורבים בחברה – בנקים, גופים מוסדיים, בעלי אוניות, מספנות, ובעלי מניות – תוך הקפדה על שני עקרונות בסיסיים והוגנים: האחד שבעלי החוב לא ייפגעו מעבר לפריסת החוב, והשני שלא תבוצע שום העדפה של בעל חוב מסוים על חשבון בעל חוב אחר שלא בהתאם לזכויותיו ולביטחונות שלו".

 

מנגד, דיבר גלעד גם על התנאים הפונדמנטלים בענף ואמר: "מצב שבו ענף שלם מפסיד בהיקפים כאלה אינו סביר ואינו יכול להימשך לאורך זמן ולכן ההתאוששות תגיע. עם הגעת התאוששות אנו מעריכים כי גם צים תהנה ממנה וזו הסיבה לתמיכה הרבה שקיבלנו.  

 

"חברות ספנות אחרות שחוות את המשבר בימים אלה פונות לממשלותיהן, ואלה מוכנות במקרים רבים לסייע כספית לאותן חברות. מדובר במדינות מערביות כמו גרמניה, צרפת, וסינגפור, ובהיקפי סיוע של מאות מיליוני דולרים. אנו גאים לציין שתכנית ההבראה של צים המבוססת על יסודות כלכליים ופיננסים איתנים אינה כוללת סיוע כספי ממשלת ישראל, וזאת למרות חשיבותה הכלכלית והביטחונית העצומה של צים - חברת הספנות הלאומית היחידה של מדינת ישראל".  

 

"על פי אנליסטים רבים המסקרים את הענף, החודשים האחרונים מסמנים תחילת מגמה של התאוששות", כך אמר מנכ"ל צים, רפי דניאלי, "כאשר הציפיה שכבר בשנת 2010 מרבית החברות בענף יעברו למצב של איזון תפעולי וזאת לקראת חזרה לרווחיות בשנת 2011. אנו מקווים שכיוון זה שנחזה על ידם יימשך, ויאפשר את חזרתנו המהירה למסלול של רווחיות וצמיחה".

 

"ההסדר יאפשר לצים להנות מהתאוששות זו. הנהלת צים ניהלה מו"מ מורכב במקביל עם מספר רב של גורמים, ובהתאם ההסדר הינו במתכונת של כלים שלובים בו יש איזון עדין בין הזכויות והתמורות של כל אחת מהקבוצות השונות המשתתפות בו. אנו שמחים שהצלחנו להגיע להסכמות עם כל כך הרבה גורמים שהביעו את אמונם המלא בחברה. הנהלת החברה מבינה את כובד האחריות המוטלת עליה ותפעל באופן נחוש ונחרץ על מנת להביא את החברה לתוצאות המצופות ממנה".

 

שהם לוי וסיון איזסקו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני סולומון
צים מתחילה לצוף
צילום: דני סולומון
צילום: ירון ברנר
עידן עופר. מחכים לאישור חברת האם
צילום: ירון ברנר
מומלצים