שתף קטע נבחר

בדרך: הטיסה התאחרה או בוטלה? תקבלו פיצוי

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה לדון מחדש בהצעת החוק המסדירה את הפיצויים והסיוע שלהם יהיו זכאים תיירים ונוסעים שטיסותיהם התאחרו או בוטלו. הפיצוי המרבי - 3,000 שקל

קניתם כרטיס טיסה או השתתפתם בטיול מוטס והטיסה בוטלה ברגע האחרון, או שחלו בה שינויים לרעה? תהיו זכאים לפיצויים עד 3,000 שקל ולהטבות אחרות - כך על פי חוק חדש שוועדת הכלכלה החלה היום (ב') מחדש את העבודה עליו, לפי הצעת ח"כ אחמד טיבי (תע"ל).

 

בדרך זו הולכת הכנסת בעקבות הפרלמנט האירופי, שעיגן לא מכבר בחקיקה מחייבת את כללי הסיוע והפיצויים לנוסעים שכבר נהוגים בחברות התעופה.

  

הוועדה החלה לדון בחוק עוד בכנסת הקודמת, אך לא הספיקה להעביר אותו לפחות בקריאה ראשונה לפני הבחירות, כדי שניתן יהיה להמשיך את החקיקה במקום שנפסקה בכנסת הנוכחית.

 

הממשלה תמכה בהצעת החוק בקריאה הטרומית לפני כשלושה חודשים, לאחר התחייבותו של ח"כ טיבי לתאם איתה את המשך החקיקה. היום החלה הוועדה להכין את החוק מחדש בקריאה ראשונה.

 

הצעת החוק יורדת לפרטי-פרטים של התנאים והמקרים השונים שבהם זכאים הנוסעים לסיוע או לפיצויים. החוק חל על כל סוגי הטיסות בחברות סדירות או בטיסות שכר, וכן על טיסות במסגרת חבילות תיור. שר התחבורה יוכל להרחיב את החוק גם על טיסות פנים בישראל.

 

מי יקבל מה, ומתי?

ההטבות המוצעות בחוק כוללות סיוע ראשוני ללא תשלום, כמו אירוח וכיבוד בזמן ההמתנה שמעבר למועד הנקוב, אירוח בבית מלון והסעה משדה התעופה למלון ובחזרה, וכן שיחות טלפון ופקסים.

 

נוסף על כך, אם מדובר בעיכוב ממושך, ביטול טיסה או שינוי יעד, הנוסע יהיה זכאי גם להחזר הוצאות ופיצויים כספיים אם לא הוצע לו כרטיס חלופי בתנאי הכרטיס המקורי. הפיצויים יהיו בסך 1,250 שקל לגבי טיסות במרחק עד 1,500 ק"מ ו-2,000 שקל בטיסות עד 3,500 ק"מ - בדרך כלל ליעדים באירופה ובצפון אפריקה - ו-3,000 שקל בטיסות למרחקים העולים על 3,500 ק"מ (בכל שאר היבשות).

 

מתן כרטיס חלופי בתנאים נחותים מתנאי הכרטיס המקורי יהיה כרוך בתשלום פיצויים בשיעורים של 30%, 50% או 75% ממחיר הכרטיס המקורי, לפי המרחקים הנ"ל.

 

החוק מחייב את החברות להציג במקום בולט את ההטבות מהפיצויים בדלפקי הקבלה של הנוסעים בשדה התעופה. חברות תעופה או מארגני טיולים שיעברו על החוק צפויים לקנס עד כ-600 אלף שקל - אם פעל נגדם הממונה על הגנת הצרכן והשכר ההוגן על פי תלונות של הנוסעים.

 

עם זאת, החוק אינו מונע מהנוסעים הגשת תביעות פיצויים או נזיקין אישיות מחברות התעופה ששיבשו את נסיעותיהם או חופשותיהם.

 

נציג איגוד חברות התעופה בישראל, קובי זיסמן, ציין עובדת קיומם של מנגנוני הפיצויים והסיוע לנוסעים הקיימים בחברות במקרים של שיבושים בלוחות הזמנים ובטיסות - למעט בגלל "כוח עליון", כגון מזג אויר ושביתות. לדברי זיסמן, החוק צריך להיות מידתי. הוא ביקש שהחוק לא ייכנס לתוקף מיד לאחר אישורו הסופי בכנסת, אלא לאחר מתן פסק זמן לחברות להיערך ליישומו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטיסה תצא בזמן?
צילום: ירון ברנר
מומלצים