שתף קטע נבחר

ראש המכינה על שם רבין והיהדות

הקיבוצניק דני זמיר, צם ביום כיפור, מתרגש מתפילין (אבל לא יודע להניח) והיה חוזר לתקופת "שיבת ציון". ולמה הוא מורד במורו ורבו ברל כצנלסון וקורא לבטל את ט' באב?

1. עם איזו דמות תנ"כית היית רוצה להיפגש, ומה היית אומר לה? הייתי רוצה להפגש עם יונה. אני מאד מזדהה עם הקונפליקט המטאפורי והשאלות שהוא מתמודד איתו. עם הרצון שלו לא להיות זה שצריך להביא את הבשורה הלא נעימה, לא להיות "הילד הקטן" שאומר המלך עירום. מה הוא צריך את זה? מה הוא נכנס לזה? ואני מזדהה גם עם הקול הפנימי שלו שבתנ"ך מופיע כאלוהים שאומר לו: כי אי אפשר לברוח ממשימת חייך. כי אתה לא פחדן מהחיים מאנשים ומלהגיד את האמת שנצטווית לומר. כי מגורל לא בורחים, מתמודדים איתו. אני מרגיש – להבדיל אלפי הבדלות - שעמדתי במקום של צמתים כאלה מספר פעמים בחיי ושכל מי שלב בו והוא מעורב בחיים ציבוריים בארץ הזו עומד בפני הדילמה הזו.

 

2. מצווה שמוצאת חן בעיניך: הנחת תפילין. למרות שאני לא מניח כי אני לא יועד איך מניחים זה מאד מאד מרגש אותינ וגורם לי לרצות להיות חלק מההתחברות היומיומית הזו לנשמה היתרה. לראות אדם יהודי מתעטף בטלית וכורך תפילין על זרועו וידו תמיד גורם לי הרגשת התעלות ואני מצטער שאני לא יודע להניח.

 

3. מצווה שהיית מבטל: אני לא יודע אם זה בגדר "מצווה", אבל את הנוהג של ההפרדה בין גברים ונשים בבתי התפילה, האיסור על נשים להוביל את התפילה והציבור ולקרוא בתורה, את האיסור על חיבוק ונשיקה ביןגברים ונשים כברכת שלום ואת עודף גדרי הצניעות ואיסורי האישות הייתי משנה לחלוטין. נתן זך כתב שכולנו זקוקים לחסד וכולנו זקוקים למגע. המעצור הרגשי והסובלימציה שבהפרדה המינית איסורי המגע ועודף הצניעות לא עושים טוב לחברה אנושית שמתנהגת כך וליחידים בה, לעניות דעתי.

 

4. יום כיפור: בבית הכנסת/ צם בבית מול הדי.וי.די/ עסקים כרגיל: התחלנו לצום בקיבוץ בערך מגיל 25 והיום כל המשפחה שלי צמה. את מרבית ימי הכיפורים אני עושה בבית הכנסת שבמושב שלי. את התפילה והנהלים מובילים המייסדים של המושב לפי הגרסא דינקותא שלהם שהיא גרסת בית הכנסת המרוקאי. התפילות עצמן די מונוטניות וחוזרות על עצמן ואין בעצם הקראתן התעלות, אבל נעים לי להיות חלק ושותף למיליוני יהודים אחרים שמתענים בצום ובתפילה בבתי הכנסת בעולם. מאחר שלי לא היתה ממש גרסא דינקותא בענייני תפילות ובתי כנסת אז כל הידע וסגנון התפילות שלי הוא ספרדי מרוקאי כמו שלמדתי בבית כנסת הזה שלנו בכרכום...

 

5. מתי בפעם האחרונה התפללת או היית בבית כנסת? המועד היחיד שבו אני נמצא באופן קבוע ומתפלל הרבה בבית הכנסת, הוא יום הכיפורים. לפעמים בימי הסליחות אני גם מגיח לבית כנסת אבוהב בצפת. וזה גם המועד האחרון שהייתי בו, מעבר לכך אני בא לבתי כנסת לאירועים חגיגיים, ולקבלות שבת בבתי כנסת לא אורתודוכסיים שרבים מחבריי ייסדו.

 

6. לאיזו תקופה בתנ"ך היית חוזר, ולמה? לשיבת ציון. אני מדמיין ומזדהה עם השבים, לא ממש "האליטה" שנשארה בסיר הבשר הבבלי, עם הנחישות, הרצון החלום והתקווה לבנות מחדש את הארץ החרבה, לחזור הביתה, כי "שוב חוזר הניגון שזנחנו לשווא והארץ עודנה נפקחת לאורך....".

 

7. רב או איש דתי שאתה מעריך במיוחד: לדעתי פרופסור ישעיהו לייבוביץ הוא האדם הדתי היחיד שהצליח לגבש תפיסה דתית המתמודדת עם ההגיון והפילוסופיה הרמבמית שהובילה אותי אל ההכרה בקיום שמעל להבנה האנושית. מן הסתם הוא הצליח בזה כי נקודת המוצא שלו היא חסור הצורך והיכולת להוכיח את קיום האל או להפוך אותו ל"ספק שירותים".

 

8. מה אתה זוכר משיעורי תנ"ך? למדתי מכיתה א עד סוף יא בבית הספר הקיבוצי בשער הנגב, ובכיתה יב במקיף ע"ש גוטוירט שדרות. בשער הנגב שיעורי תנ"ך היו שיעורים משמימים ולא מעניינים, ואני כותב זאת זה דווקא בתור בן אדם סקרן ואוהב לימודים ואתגרים אינטלקטואליים. בשדרות הגיע אלינו מורה צעיר נמרץ וחכם מאשקלון בשם חזי, אידיאליסט, והשיעורים אצלו היו נפלאים. כמו תמיד בבית הספר: המורה עושה את הלימוד.....

 

9. ברית מילה: בגלל המסורת/ בשביל הילד/ מנהג פגאני? אני תופס את עצמי כבן לעם היהודי הרבני. מאחר שדרך הפילוסופיה הרמב"מית הגעתי למסקנה לוגית מתחייבת שיש בהכרח במבנה העולם אי התכנות שלא ניתן להבינה בשכל האנושי אני מקבל שיש משהו מעל להבנתנו שהוא מה שמכונה בשם כולל אלוהים, שהוא כנראה מחולל העולם ובורא האבולוציה. בין האלוהים ובין חלק גדול מהמצוות לא נראה לי אפילו קשר מקרי, רובן נראה לי פרי פיתוח חברתי תרבותי מקרי או כלי להשלטת ההנהגה הרבנית זכרית על החברה היהודית. עם זאת, מאחר והיהדות משמשת לי מקור הזדהות והשראה תרבותי (ולא מקור סמכות), אני מקיים את מה שנתפס בעיניי כסמלים המשותפים העיקריים (לא אוכל חזיר ובשר עם חלב למשל, לא אוכל חמץ בפסח, צם ביום כיפור וכו' ) וכמובן שטקסי חיים כמו ברית מילה וחתונה אני מקיים לפי הנהוג אצל בני עמי בנוסח האורתודוכסי.

 

10. האוכל יהודי הכי טעים בעיניך? קצת מצחיק לכנות אוכל בתור "יהודי", כי היהודים פזורים בכל העולם ומאכליהם דומים או שונים בהתאם לסביבה בה התפתחו. מהמאכלים הנחשבים למאכלים יהודיים "קלאסיים" אני הכי אוהב, כבד קצוץ עם חזרת, וגפילטע פיש עם חזרת (אבל בתנאי שאלה האשה שאיתימכינה את האוכל - מסתבר שבבגדד היתה רמה גבוהה של "אוכל יהודי"...).

 

11. מה היית מחסיר מלוח השנה היהודי? צומות יז בתמוז וט' באב. בעיניי אלו מועדים לחלוטין לא ראויים לאור תקומת מדינת ישראל. מדובר בצומות ובמועדים שנחקקו בזמנם ולתקופתם והיו חשובים לנוכח מצבו של העם היהודי הפזור בעולם ללא עצמאות וארץ משלו. המשך הנצחתם הוא המשך הנצחת הגלות. בעניין זה, מורי ורבי (למרות שלא ידע שהוא מורי ורבי) ברל כצנלסון טעה במכתבו המפורסם אל תנועות הנוער שקיימו טיול בט' באב, מכתב המצוטט בהתלהבות מדי שנה כעדות "שאפילו ברל" שמרד במצוות, עמד על כך שט' באב הוא מועד לאומי חשוב גם מבחינת הזכרון הלאומי. אני חושב שהוא לא.

 

12. מה בין יהודי לגוי? כאדם שמסתמך על ממצאים וראיות לא ידוע לי על שום הבדל מולד סגולי בין יהודי לגוי. יש הבדלים של תרבות ושל התכוונות שמשפיעים על כל אדם שגדל בבית ובחברה מסויימת. אין שום ראייה למבנה ביולוגי נפשי של יהודי שמעצם לידתו שונה ממבנה נפשו של כל אדם אחר. (חלק מהיהודים בטוח שהוא סגולי ומיוחד במינו אבל הם לא לבד: גם ההינדים, הצרפתים, האנגלים ועוד רבים בטוחים בכך).

 

13. אם היית ממציא את יום המנוחה שבת, איך הוא היה נראה? אני מאוד מרוצה מאיך שהוא נראה עכשיו.

 

14. מהי תרבות יהודית לדעתך? תרבות יהודית היא כל יצירה ועשייה בתחומי האמנות, הזמרה והחג המשותפים שהמקור והבסיס להם הוא ארון הספרים היהודי והעברי מהתנ"ך ועד 2009, כולל ספרות חו"ל תפוצות וגולה הבנויה על רבדים הסטוריים, ספרותיים ואמנותיים מכל סוג הקשורים בחיי היהודים ברחבי הגלובוס.

 

15. איזה חג יהודי אתה הכי אוהב? אני

מאוד מאוד אוהב את סדר הפסח, שב אנו מארחים דרך קבע את המשפחה הגדולה שלנו ועורכים סדר עם ההגדה של איילת השחר עם הרבה שירים קטעי קריאה ודברי משובה והומור. אני מאד אוהב את ראש השנה ואת יום כיפור בגלל תקופת השנה הבאה לידי ביטוי בשירו של אברהם חלפי "סתו יהודי".

 

16. מיהו עמלק בעיניך? אם עמלק הוא מטפורה אין ספק שהיטלר והנאצים הם ההגשמה שלו לצערינו. מידת הרשעות האנושית שנתגלתה במעשיהם והיכולת להכיל כל כך הרבה רע היא כמעט "בלתי אנושית" במהותה.... הכרתת "עמלק" המתגלגל בדמות הנאצית היא מצווה על כל אדם בכל מקום.

 

17. בקשה מאלוהים: אני מבקש מאלוהים רק בקשות בשביל הכלל, לא נעים לי לבקש בשביל עצמי, ובטח לא בפומבי. אז אני מבקש הרבה גשם כל שנה, הפסקת הרס העולם על ידי האדם, שלום עולמי, שויון בין האנשים חומרי ורוחני, ושיהיה הרבה הרבה מן הטוב ככל האפשר. אמן.

 

דני זמיר הוא מנהל המכינה הקדם צבאית על שם רבין באורנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דני זמיר
צילום: ישראל אשל
תפילין. מתרגש
צילום: הרצל יוסף
יום כיפור. בנוסח מרוקו
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים