שתף קטע נבחר

האם הרכבת שוב נופלת בפח?

חשיפת ynet: רכש חירום של עשרות קרונות מתוצרת סימנס, אותו מבקשת רכבת ישראל לבצע, מעלה שאלות קשות. מדובר בקרונות זהים לאלה שהושבתו בעבר עקב בעיות תפעול קשות, וביצרנית שכבר איחרה בעבר באספקה. מדוע בעצם עושה זאת הרכבת?

מגישים את הלחי השניה? רכבת ישראל שוקלת לרכוש שוב עשרות קרונות מחברת סימנס, למרות הסכנה כי אלה יגרמו לבעיות תפעול ושיבושי לוח זמנים. בימים הקרובים צפויה רכבת ישראל - בשיתוף משרדי האוצר והתחבורה - להחליט על רכישת "חירום" של 31 קרונות חדשים, שירכיבו ארבעה מערכי רכבת בקו חדש שיפתח ב-2011, בין ראשון לציון ותל-אביב.

 

מידע זה מוכר לציבור זה מכבר. אלא שיש בכל זאת מידע נוסף, אותו לא חושפת הרכבת באופן עצמאי. העדפת בכיריה לרכוש את הקרונות החדשים דווקא מתוצרת חברת סימנס, מעלה שאלות קשות. קרונות אלה הוכחו בעבר כבעייתיים ומרובי תקלות, וגרמו לאיחורים בלוחות זמנים ואף השבתה מלאה של כל המערך. בנוסף, היצרנית איחרה בעבר באספקת קרונות לרכבת ישראל, והפרה בכך את תנאי החוזה שחתמה עם המדינה.


קרונות סימנס לאחר שהושחתו במתחם הרכבת בתל-אביב 

 

יתרונות מול הרבה חסרונות

לרכבת ישראל יש בעיה: מספר הנוסעים עולה באופן קבוע, וכמות הקרונות אותם היא יכולה להקצות, אינה גדלה בקצב שיכול לענות על הביקוש. יתרה מכך - חלק מקרונות הרכבת מושבתים עקב תקלות ותאונות. כך מוצא עצמו המוביל הלאומי החשוב והמתוקצב ביותר במדינה, בחסר קבוע של מקומות. בחלק מהקווים, בעיקר בשעות הלחץ, הופכת הנסיעה ברכבת לסיוט מתמשך. הפתרון היחיד לכל אלה - רכישת קרונות חדשים ומרווחים.

 

הרכבת אכן רכשה לאחרונה קרונות חדשים ומודרניים, מתוצרת חברת סימנס. אלא שהרכש הגדול - 87 קרונות - התברר במהירות כבעייתי. עד כדי כך, שהקרונות החדשים הושבתו במהירות לצורך תיקון תקלות. בדיקת ynet מעלה בעיות במספר היבטים:

 

  • משקל: קרונות סימנס מופעלים במערכים בני שמונה או תשעה קרונות, במשקל כולל קרוב ל-400 טון. לשם השוואה, רכבת עם שישה קרונות דו-קומתיים, שמציעה מספר דומה של מקומות ישיבה, שוקלת 100 טון פחות. התוצאה המיידית היא האצות איטיות משמעותית וצריכת דלק גבוהה יותר. בעיית הדלק מתבטאת גם בעלויות גבוהות יותר של תפעול שוטף. "עם קרונות סימנס צריך לנסוע כל הזמן עם מצערת פתוחה לגמרי", אומר ל-ynet נהג קטר. "ואם אתה מוריד את המהירות, מכל סיבה שהיא, קשה מאוד להאיץ לאחר מכן". למשקל יש השפעה נוספת: נהגי קטר מזהירים כי השימוש בקרונות של סימנס עלול לגרום בלאי מואץ לקטרים, עד כדי חשש לפגיעה חמורה במכלולים מכאניים שונים.

 

  • בעיית אורך: כפי שיודעים רבים מהנוסעים ברכבת ישראל, חלק מהרכבות ארוכות משמעותית מהרציפים בתחנות. בעיה זו חמורה במיוחד במערכים של סימנס: אורכו של סט בן שמונה קרונות עומד על כ-210 מטר. כאשר מגיעה רכבת שארוכה מהרציף, אמורים הפקחים להפנות את הנוסעים לקרונות המשיקים לרציף - הוראה שעלולה ליצור עיכובים מתמשכים בתחנות. אלא שכפי שיודעים רבים מהנוסעים, לעתים קרובות נפתחות הדלתות של הקרונות שעומדים מחוץ לרציף - והנוסעים נאלצים לקפוץ אל החצץ. מדובר בבעיה בטיחותית חמורה, שכן הימצאות נוסעים על המסילה אסורה.

 

  • דלתות לא נסגרות: קרונות סימנס מצוידים במערכת אוטומטית של מדרגות, ש"נשלפות" עם פתיחת הדלתות. המטרה: להקל על כניסה ויציאה מהקרונות. אלא שבפועל, כבר בתקופת ההרצה נתגלו בעיות בתפעול המדרגות - בעיות שלדברי עובדי החברה, נמשכות עד היום וגורמות לעיכובים בלוח הזמנים. כך למשל, ב-1 בנובמבר אירעה תקלה בדלתות של שני מערכי סימנס, שגרמו לעיכובים בלוח הזמנים של מספר רכבות שונות ברחבי הארץ. האיחור המצטבר של הרכבות הגיע לשעתיים וחצי. "באירופה יש תקן לגובה הרציפים", אומר ל-ynet נהג קטר ותיק. "אבל בארץ, לכל רציף יש גובה אחר. יש מקומות שפשוט אי אפשר לפתוח את המדרגות. לפני כמה שבועות, עמדתי עם רכבת בתחנה כמעט שעה בגלל שהדלתות סירבו להיסגר".

 

  • תוכנית רכש עתידית: על-פי מידע שהגיע לידי ynet, תוכנית הרכש של הרכבת לעשור הבא, שאמורה להתמודד עם עלייה ניכרת במספר הנוסעים, כוללת התמקדות בשני סוגי רכבות בלבד - קרונות דו-קומתיים וקרונועים חשמליים, ולא בקרונות חד-קומתיים. מדוע אם כך בוחרת הרכבת לרכוש כעת עשרות קרונות שונים מאלה המפורטים בתכנית ההצטיידות העתידית?

 

  • ניסיון העבר: סימנס זכתה ב-2006 בחוזה בהיקף של כ-700 מיליון שקל, לאספקת 87 קרונות לרכבת ישראל. החוזה גם כלל אופציה לרכישת 585 קרונות נוספים, בעלות מוערכת של כארבעה מיליארד שקל. למרות הדרישה לאספקה דחופה, נמסרו הקרונות באיחור של תשעה חודשים מהמועד. לאחר שסופקו, התגלו בעיות תפעול קשות בקרונות החדשים. שלושה חודשים בלבד לאחר שנכנסו לשימוש, הוחלט להפסיק את השימוש במערכי סימנס בעקבות ליקויים ותקלות שונות. למעשה, ברכבת אף שקלו צעדים כנגד היצרנית, כולל קנסות בגין "ההשלכות שגרמו פגיעה לנוסעים".

 

הרכבת: אנחנו חייבים

בתגובה לדברים אומרים היום ברכבת ישראל כי תכניות הרכש שנועדו להגדיל את מספר הקרונות, מחוייבות המציאות כדי להדביק את קצב הגידול במספר נוסעי הרכבת, החלפת הציוד הישן והיערכות לפתיחת קווי רכבת חדשים. "בימים אלו ממתינה רכבת ישראל לאישור הממשלה, בכדי לצאת במכרז בינלאומי גדול לרכישת קרונות קומותיים וקטרים. בשל העיכובים באישור מכרז הקרונות והקטרים, פנתה רכבת ישראל לממשלה בבקשה לאישור מיידי של רכש חירום".

 

ברכבת מסבירים כי הם מבקשים לרכוש בין שתיים לארבע רכבות נוסעים, כדי לענות על הדרישה הצפויה בקו החדש בין תל אביב וראשון לציון מערב. ברכבת מבהירים כי "האופציה היחידה הזמינה לרכבת ישראל לרכישת רכבות כיום היא מול חברת סימנס, ולכן נאלצה הרכבת לפנות לסימנס על מנת לבחון האם החברה יכולה לספק את הקרונות במסגרת הזמן הקצוב (עד 2011). במידה וסימנס לא תוכל לעמוד בלוחות הזמנים, תבחן חברת רכבת ישראל פנייה לספקים נוספים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכבת ישראל - מכרז חדש
צילום: דורון גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים