שתף קטע נבחר

תח"צ: שאלות קשות ותשובות תמוהות

השר ישראל כץ נאלץ להתמודד אמש עם לא פחות מ-33 שאילתות בנושא תחבורה ציבורית. חלק מתשובותיו לח"כים, כפי שהוכנו על-ידי הגורמים המקצועיים במשרדו, העלו בעיקר שאלות נוספות. מקבץ מייצג לפניכם

לכל שאלה, תשובה: ח"כים העלו בפני שר התחבורה שאלות קשות בנוגע לרמת התחבורה הציבורית - וקיבלו תשובות מפתיעות ומטרידות. לא פחות מ-33 שאילתות שונות הגישו אמש (ד') חברי כנסת לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. רבות מהן עסקו בתחבורה הציבורית, וברמת השירות לנוסעים. התמונה שעולה מחלק מהשאילתות, ולא פחות מכך מהתשובות שנתן שר התחבורה - אינה מעודדת, בלשון המעטה.


שר התחבורה: תדירות קו 56 ירדה בגלל חופשת הלימודים (צילום: מיכאל קרמר) 

 

עלילות קו 56 בעיר הגדולה 

ח"כ יריב לוין, המשמש כיו"ר השדולה לעידוד תחבורה ציבורית, ביקש את התייחסות השר כץ לקו 56 של חברת קווים, בין תל-אביב ויהוד. "קיימת צפיפות בלתי נסבלת ואי-עמידה בלוחות זמנים", אמר לוין לשר, ושאל: "מה נעשה לפיתרון הבעיה? האם ידוע על בעיות דומות בקווים אחרים? ומה ייעשה כדי לטפל בהן?".

 

תשובתו של כץ: "קו 56 מופעל בתדירות של בין שלוש וחמש נסיעות בשעה, ובסך הכול כ-80 נסיעות ביום", הסביר. "בין השאר, הקו משרת סטודנטים באוניברסיטת בר-אילן. ביולי צומצמו התדירויות באופן זמני, מתוך הנחה כי בשל חופשת הסמסטר תירשם ירידה בהיקפי הנסיעה של הסטודנטים. מבדיקות שנערכו ותלונות שהתקבלו, עלה כי צמצום התדירויות גרם לצפיפות בחלק מהנסיעות. לאור זאת, הנחה המשרד את חברת קווים להחזיר את לוח הזמנים לתדירות הקודמת". יש לציין כי בניגוד לדבריו, רבות מהתלונות על קו 56 - שחלקן כבר פורסמו בעבר ב-ynet - אינן נוגעות לתקופת שנת הלימודים.

 

בהמשך דבריו שינה השר כיוון, והודה כי הצפיפות אינה זמנית: "מאחר שקו זה מתאפיין בביקושים רבים, הגורמים לצפיפות במשך שאר ימות השנה, (בוחן) המשרד את שעות הפעילות בהן יש צורך (להגביר) תדירויות". לדברי כץ, הבדיקה החלה בתחילת שנת הלימודים האקדמית, וצפויה להסתיים בקרוב. אם יתברר כי יש צורך להגביר את התדירות, מבטיח השר כי "אגף תחבורה ציבורית במשרד יפעל (בהתאם)".

 

שעון קיץ שהתחיל בהפתעה 

"במוצאי-שבת, 6 ביוני 2009, עמדו רבים בתחנות האוטובוסים שברחוב גולדה מאיר בשכונת רמות, והמתינו לאוטובוסים של חברת סופרבוס, המגיעים לקריית-ספר", סיפר ח"כ יצחק וקנין לשר התחבורה. "לאחר זמן רב, התברר כי האוטובוסים היו מלאים, ופנו לכביש 443 לפני רמות, ללא כל הודעה ומבלי לשלוח אוטובוסים ריקים לאסוף את הממתינים". לנוכח האירוע המתואר, ביקש ח"כ וקנין לדעת מה משרד התחבורה עושה כדי למנוע הישנות של מקרים דומים.

 

תשובתו של כץ: "המקרה שהעלה ח"כ וקנין אירע בסמוך למועד החלפת שעון החורף לשעון הקיץ. למעשה, אירוע זה התרחש סביב מוצאי שבת הראשון שבו הוחלף השעון, ובשל כך לא הספיקו המפעילים להיערך לתגבור הנדרש בשעה זו". היתכן כי החלפת שעון-חורף בשעון-קיץ - לה מודעת כל המדינה - לא הייתה ידועה מראש לחברת האוטובוסים? בנוסף, איך קשור שעון הקיץ לעניין, אם החל חודשיים לפני האירוע שתיאר ח"כ וקנין?

 

שיפור השירות באמצעות המשטרה 

אל ח"כ דוד אזולאי הגיעה תלונה חמורה בעניין חברת אגד: "מורות המלמדות בקריית-אתא ומתגוררות ברכסים, שבות לביתן בקו 998 (של אגד), שיוצא מקריית-אתא ועובר ברכסים בדרכו לבני-ברק. (לאחרונה) סירב נהג לעצור ברכסים, ודרש מהן שירדו מהאוטובוס. מאחר שהמורות סירבו, הזמין שוטרים שהורידו אותן מהאוטובוס". האם באמת נדרשה התערבות משטרה כדי לפנות מורות סוררות?

 

 

השר כץ, אשר הצהיר בעת כניסתו לתפקיד כי יעמיד את השרות שמעניקות חברות תחבורה ציבורית בראש סדר העדיפויות, ענה תחילה כי "השירות הניתן לנוסעים בתחבורה הציבורית, מהווה את אבן הבוחן לשינוי בהרגלי הנסיעה. נושא שאין להפריז בחשיבותו לבטיחות בדרכים, להורדת הגודש בכבישים ולאיכות הסביבה". ואיך זה קשור למורות ברכסים? "המקרה נובע מכך שעל-פי הנחיות משרד התחבורה, אין אישור להורדה והעלאת נוסעים בתחנה זו על ידי חברת אגד", הסביר השר. "בשל המקרה החמור", הוסיף ואמר, "ובשל הרצון להעניק שירות מיטבי לאזרחי המדינה, שינה המשרד את רישיונות הקווים באופן בו תותר ירידה של נוסעים ברכסים".

 

עזבו מונית שירות, סעו ברכבת הקלה 

גם לח"כ אורי אורבך הייתה שאלה הנוגעת לאגד, אם כי בעקיפין: "בערים רבות קיימים קווי מוניות שירות, המקלים על העומס באוטובוסים ומהווים אלטרנטיבה זולה ונוחה לנסיעה בעיר. בירושלים לא קיימות מוניות-שירות. מדוע? האם יש למשרדך הסכם כלשהו עם אגד, המקנה לה מונופול?".

 

וזו תשובת השר, שעשויה להפתיע מומחי תחבורה ותושבי ירושלים כאחד: "על-פי עמדת גורמי המקצוע במשרד, כמויות הנוסעים בירושלים הן מעבר ליכולת הקיבולת של מוניות השירות. הפעלת מוניות שירות עלולה לפגום באיכות השירות הניתן, או לגרום לעומסי תנועה מרובים בצירים שונים בעיר". נשמע כאילו השר אומר שמוניות שירות יגרמו לפקקים ויפגעו ברמת השירות של האוטובוסים. מפתיע? בהחלט. ואיזה פתרון אחר מציע כץ לתושבי העיר ולמבקריה?

 

"אגף התחבורה הציבורית במשרד, בשיתוף העירייה ואגד, השיקו לאחרונה שיפורים בקווים של הנסיעות העירוניות, על מנת להמשיך ולשפר את השירות", הצהיר כץ. "נוכח הביקוש לשירותי תחבורה ציבורית בירושלים, ובנוסף לשירות הניתן על-ידי אגד, עתידה הרכבת הקלה - שתתחיל לפעול בתאריך 8.9.2010 - לשנות את הרגלי הנסיעה בעיר, ולהרגיל את תושבי ירושלים ואת המבקרים הרבים גם לשימוש בתחבורה ציבורית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים