שתף קטע נבחר

בנק ישראל: על כאל להחזיר כסף לחלק מהלקוחות

הקביעה - בעקבות בדיקת תלונות של לקוחות שטענו כי לא היו מודעים לריבית הגבוהה ולדרך "גלגול התשלומים" כשהצטרפו לכרטיס האשראי החוץ-בנקאי "אקטיב" של כאל

בנק ישראל הורה לחברת כרטיסי האשראי כאל לבצע שינויים בכרטיס האשראי החוץ-בנקאי שלה "אקטיב" ובדרך שיווקו -זאת בעקבות תלונות של צרכנים שהגיעו ליחידת הפיקוח על הבנקים.

 

 

אחת הדרישות של בנק ישראל מכאל היא להחזיר לחלק מלקוחותיה כסף וזאת לאחר ששיעור הריבית שגבתה מהם יופחת רטרואקטיבית.  

 

בהודעה מיוחדת שפירסם היום (ג') מציין בנק ישראל כי "לאחרונה הגיעו לפיקוח על הבנקים תלונות של צרכנים, שמהן עלו כמה בעיות הנוגעות לכרטיס האשראי 'אקטיב' של כאל. מהתלונות עלה כי לקוחות רבים אינם מודעים לכך שמדובר בכרטיס מיוחד, שמעניק מסגרת אשראי חוץ-בנקאית, ולא בכרטיס חיוב רגיל. הלקוחות אף אינם מודעים לכך שמדי חודש בחודשו עליהם ליזום קשר עם כאל, אחרת יחויבו בתשלום חודשי מינימלי הנקבע על ידי החברה, וכל היתרה תגולגל לחודשים הבאים, תוך חיוב הלקוחות בריבית גבוהה. בנוסף עלה כי לכל הפחות עד ינואר 2009, שיעור הריבית החל על האשראי בכרטיס הובא לידיעת הלקוחות בשלב מאוחר, ורק לאחר שעשו שימוש בכרטיס בפעם הראשונה".

 

הריבית "מגולגלת" לחודש הבא

כרטיס אשראי מתגלגל הוא כרטיס המעניק, למעשה, מסגרת אשראי עצמאית המהווה תחליף למסגרת האשראי הבנקאית. בעל הכרטיס רשאי לבצע עסקאות עד לגובה מסגרת האשראי. בתאריך הפירעון החודשי, רשאי הלקוח לפרוע רק חלק מהחוב והיתרה שלא נפרעה "תגולגל" לחודש הבא ותישא ריבית.  

 

בנק ישראל מציין בהודעתו כי מבין שלוש חברות כרטיסי האשראי (ישראכרט, לאומי קארד וכאל), הריבית שגובה כאל בגין האשראי המתגלגל נכון לרבעון השלישי של 2009 היא הגבוהה ביותר - ומסתכמת בממוצע של 14.4% לעומת 8.96% בישראכרט ו-10.1% בלאומי קארד.

 

דרישות הפיקוח על הבנקים מכאל מתרכזות בשלושה נושאים מרכזיים והן ייכנסו לתוקפן החל בפברואר 2010, לאחר שכאל תיערך ליישומן: 

 

סכום פירעון חודשי: כאל תאפשר ללקוחותיה, בכל מועד, לקבוע סכום קבוע לפירעון האשראי בכרטיס.

  

גילוי שיעור הריבית: כאל תגלה ללקוח באופן מפורש את שיעור הריבית החלה על האשראי המתגלגל, לכל המאוחר בעת מסירת הכרטיס ללקוח. בנוסף למידע זה יישלח ללקוח במצורף לכרטיס האשראי דף מידע שבו יפורטו מסגרת האשראי המאושרת, גובה החיוב החודשי כפי שנקבע על ידי הלקוח, מועד החיוב החודשי ושיעור ריבית האקטיב. זאת מתוך ראייה כי מידע זה הוא הנחוץ ללקוח על מנת לקבל החלטה מושכלת בדבר סכום הכסף שברצונו לגלגל.

 

החזר כספי לקוחות: מאחר שכאל גילתה ללקוחותיה (מאז שיווקו לראשונה של כרטיס האשראי ב-2005 ולכל הפחות עד ינואר 2009) את שיעור הריבית רק בעת משלוח דף הפירוט החודשי הראשון ולא לפני כן, הורה הפיקוח על הבנקים לכאל להפחית רטרואקטיבית את שיעור הריבית שגבתה מהלקוחות. הפחתת הריבית תיעשה בעבור לקוחות שביטלו את הכרטיס או הפסיקו להשתמש בו לשם קבלת אשראי נוסף וזאת בתוך שישה חודשים ממועד ביצוע העסקה הראשונה בכרטיס.

 

הריבית שנגבתה מלקוחות אלה תופחת לגובה הריבית הממוצעת שחלה על מסגרות האשראי הבנקאיות בתקופה הרלוונטית. עם זאת, כאל אינה מחויבת לבצע החזר ללקוחות שלגביהם היא תוכיח באופן ברור, להנחת דעתו של הפיקוח על הבנקים, כי גילתה להם את הריבית במועד.

  

"הריביות - בהתאם למעגלי הסיכון"

מחברת כאל נמסר בתגובה: "כרטיס האקטיב כולל תקופת אשראי חינם, והריבית הממוצעת בו, כולל ימי אשראי חינם, היא 11.8%. כאל קובעת את שיעורי הריבית בהתאם למאפייני הלקוח באופן אישי. גובה הריבית נקבע לפי מעגלי הסיכון ומשקף את היקף וגובה הסיכון. לקוחות רבים נהנים מריביות זולות בהשוואה לשוק, וזאת לפי מעגל הסיכון בו הם נמצאים.

  

"חשוב לציין כי מכתב בנק ישראל מתייחס לתקופה של עד 31.12.08. נדגיש כי כאל מוסרת ללקוח את שיעור הריבית מדי חודש בחודשו בדף הפירוט עוד לפני נטילת האשראי. כאל מעמידה לרשות הלקוח 17 ימי אשראי חינם כדי להחליט על סכום החיוב באותו חודש, כך שהלקוח יודע בדיוק את הסכום בו יחויב ואת שיעור הריבית עוד בטרם קבלת ההחלטה על לקיחת האשראי.  

 

"החל מפברואר 2010, כאל תאפשר ללקוחותיה לקבוע את גובה החיוב החודשי על-גבי כרטיס האקטיב במסלולים שונים. לגבי ההחזר הכספי המצוין במכתב, מדובר באלפים בודדים של לקוחות, כאשר החשיפה הכספית לחברה אינה מסתמנת כמהותית. נדגיש כי כאל תפנה באופן אישי לכל לקוח רלבנטי ותיידע אותו בגובה הזיכוי המגיע לו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים