שתף קטע נבחר

מה מסתתר מאחורי השרבוטים של הילד?

למה הילד מצייר דווקא בשכיבה, למה הילדה "כועסת" על הציור, איך מפענחים את השרבוטים של בן השנתיים ולמה הם מעדיפים לצייר דווקא על קירות הבית? אתם שואלים ומיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים, עונה

ילדינו מציירים ציורים מגוונים, תוך שימוש בצבעים רבים, צורות ודמויות שונות, על דפים וגם על הקירות. נכון, לפעמים אין צורך להבין כל פסיק, לפעמים ציור הוא רק ציור, אבל במקרים רבים אחרים הציור הוא אשנב לעולמו של הילד במילים אחרות, למה שרץ בבטן ולא תמיד פשוט לספרו במילים. מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים, עונה על שאלותיכם.

 

שאלה:

האם אפשר לפענח את השרבוטים המפורסמים של גיל שנתיים-שלוש?

 

תשובה:

תחילתו של תהליך התפתחות ציורי הילדים היא בשרבוט. במקרים רבים מתבטא דרך השרבוט מזגו המולד של הילד וחוויות שהוא חווה במהלך שגרת יומו.

 

בכל גיל, הציורים מאפשרים להבין טוב יותר תופעות התנהגותיות שונות. ובמקרה זה, הם מסייעים להבין את התופעות ההתנהגותיות שמאפיינות את גיל השרבוט (שנה עד שלוש). עם זאת, קיימים הבדלים בין הילדים השונים וזאת ניתן לראות על ידי השוואה פשוטה בין שרבוטיהם של מספר ילדים מאותו הגן.

 

בין הילדים יש שיעדיפו לצייר בצבעים מסוימים ויסרבו להשתמש בכל הצבעים בחבילה. יש ילדים שציורם מתבטא בלחץ חזק, לעומת כאלה שיציירו ברפרוף חלש. חלק מהשרבוטים מאופיינים בתנועות עגולות המתפרשות על שטחו של כל הדף, ולעומתם, בשרבוטים אחרים שולטים קווים זוויתיים המתמקדים באזור אחד.

 

מאפיינים שונים אלה הינם סימנים המעידים על אופיים השונה של הילדים. אוכל לומר באופן כללי, כי הציור בלחץ חזק המשולב בקווים זוויתיים, יעיד יותר על מזג נוקשה או על מתח שהילד מצוי בו. מצד שני, גם ציור בלחץ חלש מדי יכול להעיד על קשיים פיזיים (לעיתים מוטוריים בלבד) או רגשיים. שילוב מאוזן של סגנונות הלחץ הוא הואריאציה הנפוצה ביותר בקרב ילדים שאינם חווים קושי רגשי מורכב. כמובן שיש לשלב סימנים נוספים ובדיקה של מספר רב של ציורים.


 דוגמת שרבוט בלחץ חזק של ילדה בת שנתיים

 

שאלה:

ארגנתי לבתי שטח מסודר בחדרה לציור על הקיר והיא ממשיכה לצייר על קירות הבית. למה?

 

תשובה:

הסיבה לכך היא שבגילאים הללו הילד עדיין לא מפנים לחלוטין את מושג הגבולות. מאחר והחוויה החושית שהילד סופג מציור על קיר זהה לחלוטין לחוויה שניתן להפיק מציור על נייר או קרטון, גם תופעת הציור על הקירות נפסקת מאליה, כאשר הילד מפנים את גבולות המרחב וחוקי הסביבה.

 

שאלה:

למה הבן שלי מעדיף לצייר בשכיבה?

 

תשובה:

באופן כללי, לכל אחת מתנוחות הציור – עמידה, ישיבה ושכיבה – ישנו יתרון שאותו מנצל הילד בבואו לצייר. לגבי שכיבה, יש לבחון אצל חלק מהילדים האם אין הדבר מעיד על חגורת כתפיים חלשה (המקשה עליהם את הציור בישיבה) או קושי במיקוד ראייה, שבעטיו הילד מעדיף לצייר קרוב ככל האפשר לדף עצמו...

 

שאלה:

למה הילדה שלי כועסת על הציור וקורעת אותו?

 

תשובה:

יש פעמים שבהם ילדים לא מרוצים מהציור ומותר גם לקרוע, תלוי עד כמה התופעה היא עקבית ומתמשכת. אם ניכר שהילדה ממש "כועסת" על הציור, אפשר לראות עוד סימנים כמו: יש ילדים שניגשים למשימה בחוסר סבלנות, חורקים שיניים, מנדנדים רגל בעצבנות, וכשיסיימו לצייר יקרעו את הדף, יקמטו ואף ישליכו אותו לפח. כאשר התופעה כל כך גורפת, כדאי לבדוק האם משימת הציור מפגישה את הילד עם תחושות ורגשות שקשה לו לבטא באופן ישיר ולכן הוא מעדיף לבטאן בדרכים עקיפות.

 

ילדים רבים שרואים שהתוצאה המוגמרת אינה תואמת את התכנון המקורי, קורעים את הדף ומסרבים לראות בו כשלהם. במקרים כאלה, חשוב להראות לילד שגם לכישלונות יש מקום.

 

שאלה:

בעלי ואני נפרדנו לאחרונה. האם ניתן לראות בציורים איך הילד מקבל את השינוי?

 

תשובה:

המגמות המאפיינות ציורי ילדים במהלך גירושין הן רבות ומגוונות. במחקרים בתחום פענוח ציורי ילדים נמצא שילדים להורים גרושים נוטים להתלבט במהלך הציור לגבי בחירת הדמויות שיציירו, שמא אחד מבני הזוג ייעלב במידה ויצרפו גם את בן הזוג השני לתמונה. כמו כן, יש ילדים שמציירים שוב ושוב את משפחתם ומתקשים להיות שבעי רצון מהתוצאה, ילדים שמקפידים על ארגון יתר בציור מתוך רצון לשלוט באי הסדר שנוצר במציאות ועוד.


 דוגמא לציור של ילד סמוך לתקופת הגירושין של הוריו

 

שאלה:

אנו מתלבטים לגבי הפרדת התאומים לגני ילדים נפרדים. האם אבחון הציורים יכול לסייע?

 

תשובה:

ההפרדה לגנים או בהמשך לכיתות שונות, מחייבת את הילד לבנייה פנימית של זהות נפרדת, כך שזו תגבה את הנפרדות הפיסית. בציורים הילד משקף את עולמו הפנימי הרגשי וכך ניתן גם לבדוק מהם הכלים היעילים ביותר שהוא זקוק להם לשם התמודדות עם המעבר הצפוי.

 

שאלה:

האם ציור במחשב חושף גם את עולמו הפנימי של הילד?

 

תשובה:

המחשב מאפשר חווית יצירה שונה מזו שהילד מרגיש דרך הציור. בשלב הגילאים של 3-6 הילד חווה את העולם דרך חושי ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש (השלב הסנסורי-מוטורי). הוא נע במרחב ולומד להכיר את גבולות הגוף והיכולות הפיזיות שלו.

 

הציור במחשב חשוב לשם התמודדות עם המדיום הזה שתופס חלק נכבד בחיינו, אך אינו ניתן לפענוח של ממש מעבר לבחירת התכנים המצוירים בו. יחד עם זאת, קיימים היום פיתוחים המאפשרים ציור במסגרתו מחקה המחשב את מידת הלחץ שהופעלה על כלי הציור. במקרים אלה, המידע העולה מהציור עשוי לתת מידע רב יותר על עולמו הרגשי של הילד.

 

שאלה:

מה עושים עם ערימות הציורים שמצטברות בבית?

 

תשובה:

אכן כמויות רבות ובלתי מבוטלות... אפשר להניח מספר ציורים יחד (על השולחן או על המקרר) ולצלם את הילד ואותם במצלמה רגילה. את התמונות תוכלו לשלב באלבום התמונות של הילד וכך יישארו הזיכרונות גם מהן ומינימום רגשות אשם...

 

ניתן לבצע פענוח ציורי ילדים גם מתוך סריקת הציורים. הציורים המקוריים חשובים לפענוח משום שהם מעידים על המגמות שכרגע מאפיינות את הילד. לגבי מאפייני העבר, מספיק לפעמים לאבחן את הצילום של הציור.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים