שתף קטע נבחר
צילום: Jupiter

כדור הבדולח 2020: הטלפתיה הרגה את העכבר

אילו ממשקים עתידים להופיע בביתנו בעשור הקרוב? איזה פיתוח ישפיע על הארוחה המשפחתית? מי מאמצעי הממשק שאנחנו מכירים היום ילך לעולמו ומי יישאר? מקפטן פיקארד ועד לטום קרוז

בתלמוד נכתב כי מאז שחרב בית המקדש, ניטלה הנבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות. ובכל זאת, בפרויקט "כדור הבדולח" אנחנו מנסים על בסיס מגמות קיימות - לחזות ולנבא מה יהיה כאן מבחינת טכנולוגיה ואינטרנט בעוד עשור. אתם מוזמנים לשוב אלינו גם ב-2020 - לראות אם צדקנו. כתבה רביעית בסדרה

 

ממשק הוא כינוי לדרך בה אדם "מדבר" עם מכונה. התפשטות הטכנולוגיה הביאה מסכי מגע וחיוג קולי אל הסלולריים שבכיסינו, קונסולות המשחק למדו לזהות את תנועותינו וטכנולוגיות רבות נוספות פרצו את המחסום, והפכו ממדע בדיוני למוצרים שנמצאים על המדף בחנות. כיצד הם ייראו בעשור הבא?

 

תוריד את הרגליים מהמסך!

הפיתוח הבא בתחום המחשוב נמצא כבר בשימוש – מחשבי שולחן, שהתפשטותם צפויה להשפיע עלינו גם בבית וגם בעבודה מגמת הדיגיטציה בארגונים, אשר נמשכת למעלה

משלושה עשורים, תכלול בקרוב גם את עמדות העבודה: שולחן שהוא מחשב.

 

מחשב השולחן הוא עיצוב שקיים כבר שנתיים. ירידת מחירים עשויה להכניס אותו גם אל הסלון שלכם, במקום השולחן מאיקאה. זהו שולחן שהוא מסך רב מגע חכם, המאפשר תמרון נוח של קבצים, תמונות ומסמכים, ועם חיבור של מצלמה (שפשוט תניחו עליו) יוכל להפוך לקונסולת תקשורת פרטית וארגונית - ישיבות, טלפונים וגם שיחות עבודה וראיונות ייערכו מהשולחן.

 

גם בבית תורגש השפעתו. דמיינו שולחן מטבח אשר קצהו משופע, ומציג שידורי טלוויזיה, מתכונים או תמונות שצילמו בני המשפחה במהלך היום. מחשב השולחן עשוי לפתור סופית את השאלה: "האם אוכלים ארוחת שישי מול הטלוויזיה בסלון, או על השולחן בפינת האוכל?".

  

חזון המסכים המעופפים

הגלגול הבא של המסך יהיה המסך ההולוגרפי – מסך אשר מוקרן על משטח, או מרחף בחלל. היתרון במסך הולוגרפי הוא בהיותו רב שימושי – גודלו תלוי ברצון המשתמש, והוא מאפשר תצוגה תלת-ממדית עשירה. לאחרונה הוצג מסך הולוגרפי אשר אינו זקוק לאדים בתור משטח תצוגה, ומציג תמונה אינטראקטיבית באוויר.

 

כדי שהמסך ההולוגרפי יהפוך לחלק פעיל בממשק ההפעלה ולא תצוגה בלבד, יהיה עליו לאפשר גם משוב-מגע. דבר זה ניתן לביצוע ע"י חיישני קרבה ומשדר אולטרה-סאונד, כפי שניתן לראות בסרטון זה.

 

המוח כעכבר

ממשקי ההפעלה עברו הרבה שינויים והשימוש במחשב הפך נגיש ואינטואיטיבי יותר. הדוגמה הכי בולטת היא כאמור, מסכי המגע, שגם הם בעצם שינוי קוסמטי – תחליף גרפי

דיגיטלי לכפתורים לחיצים רגילים. מה שהתחיל בידית, המשיך אל לחצן אנלוגי, כפתור דיגיטלי וכיום – כפתור וירטואלי, עשוי לעבור בקרוב מהפיכה נוספת.

 

מעבדות מיקרוסופט חשפו השנה את natal – מצלמה המסוגלת לסרוק ולזהות משתמשים ועצמים, ולשלב את תנועותיהם במשחקי מחשב ובתוכנות. המשמעות היא, שבעתיד לא נצטרך כמעט שום מכשיר כדי להקליק.

 

כך נוכל לתמרן את מערכת ההפעלה במחשב, דפי אינטרנט, תמונות וסרטים באמצעות מחוות גוף פשוטות. תנועת האצבע אמנם גסה יותר מסמן העכבר, אולם ניתן לגשר על כך ע"י הוספת אובייקטים "חכמים" ליישומי המחשב – המצלמה תזהה את אצבענו קרבה אל הכפתור הווירטואלי, והוא יגדל, או יתקרב אלינו פיזית; מחשוב שבאמת הולך לקראתך. טכנולוגיה זו כבר קרובה מאוד להפוך למוצר מדף, אולם השלב הבא באבולוציה הטכנולוגית יהיה קפיצה גדולה קדימה: אל המוח האנושי.

  

ניסויים שנערכו השנה הוכיחו כי בעזרת טכנולוגיית ניתוח הפעילות החשמלית במוח – ניתן לדעת על איזה אובייקט מסתכל אדם. שילוב טכנולוגיה זו עם מצלמה המזהה את התרחבות אישון העין תאפשר למחשב, למשל – לדעת על איזו תמונה אנחנו מסתכלים מתוך מספר תמונות מוצגות, ולהתמקד באלמנט ספציפי בתוכה. מערך חיישנים שיוצמד לראש המשתמש יוכל לקשר את המוח אל המחשב. מה זה אומר, בעצם? שהעכבר הוא אתה. ישנן חברות אשר כבר משווקות מוצרים שכאלה, המיועדים לשוק הגיימינג. המוצר עוד רחוק מלהיות מושלם, אולם האפשרויות מרתקות.

 

לא סביר אמנם שממשק טלפאתי יחליף בין לילה את העכברים ומשטחי המגע, אולם ככל שתבשיל הטכנולוגיה, נוכל לראות רכיבים טלפאתיים ביישומים המוכרים לנו – כמו תצוגת תמונות, משחקי מחשב וקונסולות ויישומי מדיה סנטר.

 

קפטן פיקארד ומכונת הכתיבה

פיתוח נוסף שצובר תאוצה הוא הזיהוי הקולי. אי שם, בעתיד הבדיוני של "מסע בין כוכבים", פונה קפטן פיקארד אל המסך ואומר "מחשב, הכן לי דו"ח על הביקור שלנו בכוכב" והמחשב מאשר בקול מנומס ועושה כבקשתו. כאן במציאות, פונה אדם אל הסלולרי המותקן ברכבו, אומר לו "בית" והמכשיר מחייג. טכנולוגיית זיהוי קול קיימת ומוטמעת כבר ביישומים רבים.

 

בשנים הקרובות עתידה הטכנולוגיה להשתפר ולהפוך לחלק בלתי נפרד מכל ממשק.

 

האלגוריתמים הקיימים כיום מאפשרים זיהוי חתימת קול ומילים בודדות, והפיכתן לפקודה עבור מערכת מחשב. דוגמה טובה ליישום זה הוא גוגל voice , אשר מאפשר תמלול שיחה, ויישומי חיפוש קולי בטלפונים סלולריים. למעשה, יישומי זיהוי קולי נמצאים בתפוצה ארגונית רחבה למדי. אלגוריתם מורכב יותר שיפותח בעתיד, יאפשר לזהות לא רק מילים בודדות אלא משפטים מורכבים, וללמוד את ההקשרים בהם נאמרים אותם משפטים.

 

האם המקלדת תיעלם?

טכנולוגיה זו עשויה לאיים על המקלדת – מכשיר הממשק הממוחשב הראשון, אשר כמעט ולא השתנה מאז קודמתו, מכונת הכתיבה. תיאורטית, אלגוריתם שיוכל להפוך כל מילה לטקסט אמור להעלים אותה. אולם ככל הנראה שהמקלדת ונגזרותיה יישארו איתנו עוד שנים רבות, ולא בגלל מגבלה טכנולוגית, אלא חברתית-תרבותית. חישבו על אדם

שמשתמש במחשב נייד בציבור, ולא רוצה לדקלם למחשב משהו שיוכלו כל סובביו לשמוע.

 

חשבו על אדם שיודע להעביר את מחשבותיו טוב יותר בכתב מאשר בע"פ. חישבו על כמה קל יותר ללחוץ על מקש בקספייס מאשר להגיד למחשב "רגע, שניה, לא הבנת את כוונתי במשפט האחרון שהכתבתי לך". מתוך כך, קל לקפטן פיקארד לבקש מהמחשב להכין לו דו"ח, אולם הבעיה תיווצר כשהוא רוצה להזמין חבר לבירה או לכתוב משהו קצת יותר אישי.

 

כבר היום קיימות מקלדות אופטיות, אשר מוקרנות על פני משטח ומאפשרת זיהוי לחיצה ע"י חיישני קירבה. על כן אנו מעריכים, שלא ניפרד מהמקלדת בקרוב, אלא שנראה אותה בצורות אחרות ושנגזרות שלה  צפויות להשתלב בכל ממשק עתידי.

 

סיכום: ומה עם טום קרוז?

ההיסטוריה הוכיחה כי לעיתים קרובות ההבדל בין מדע בדיוני ומדע יישומי הוא הבדל של זמן.

 

בסרט "דו"ח מיוחד" , שרבים רואים בתור נושא בשורה טכנולוגית, משתמש טום קרוז בממשק מגע מעופף מושלם – אין מסך פיזי, אלא מסגרת מרחפת שקופה המוקרנת מולו, והוא משתמש בתנועות ידיו כדי לגרור חלונות ולהפעיל תוכנות. יתכן שבעשור הקרוב אכן תיכנס טכנולוגיה זו לשימוש, אולם שאלת המחיר היא שתקבע אם תפרוץ גם אל השוק הביתי.

 

חדי העין יבחינו שגם בסרט עומד השחקן ומנופף בידיו כמנצח-תזמורת. יש לשער כי ממשק ישים שכזה לא יחייב את ידי המשתמש לרקד כך כדי לשלוח מייל, ושההפעלה תתבסס על תנועות טבעיות יותר, ופחות דרמטיות.

 

ממשקי העתיד יתבססו על מכונות אשר "יבינו" אותנו, ילמדו את הרגלינו, ויצייתו לפקודותינו. בעשור הקרוב נראה היפוך מגמה – מי ש"יקרא הוראות הפעלה" יהיה המחשב ולא אנחנו. זיהוי הרגלי המשתמש יהפוך את השימוש המחשב לאינטראקטיבי יותר. לדוגמה, מחשבים יסבירו לנו בנימוס למה הדפדפן תקוע כשנשאל אותם, לפי שפתנו ובקיאותנו.

 

בעתיד נוכל לראות מגמה של פחות ופחות כלי ממשק להפעיל: מכשירים כמו המקלדת ילבשו צורה שונה, ואילו מכשירים כמו העכבר יעלמו. חזון מיקרוסופט ל- 2019 המוצג בסרטון ההדגמה של החברה מנבא עולם דיגיטלי אינטראקטיבי, אשר לבטח רכיבים ממנו אכן יגיעו אל מדפי החנויות. השאלה היא, כמובן – המחיר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Jupiter
איך יראו הממשקים של המחר?
צילום: Jupiter
מומלצים