שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה עמדת ההלכה לגבי שריפת גופות?

    שאלה:

     

    מה עמדת ההלכה לגבי שריפת גופות? (נטע)

     

    תשובה:

     

    שלום רב,

     

    קיימת חובה ומצווה לקבור אדם, כנאמר בתורה: " לֹא תָלִין נִבְלָתוֹ עַל הָעֵץ כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא" (דברים כא, כג),
    ולמדו חכמים שמפסוק זה יש רמז לחובת קבורת האדם בקרקע.

     

    וכך כותב הרמב"ם בספרו משנה תורה: " וחופרין בעפר מערות ועושין כוך בצד המערה וקוברין אותו בו ופניו למעלה, ומחזירין העפר והאבנים עליו... ומציינין (מסמנים במצבות) את כל בית הקברות" (הלכות אבל פרק ד, ד) והיינו, ציון הקבר נועד למנוע הגעה ללא כוונה לקבר, דבר הגורם לטומאה (טומאת מת), וגם מצד היחס המיוחד לגופתו של המת, שלא יושלך ללא זכר.

     

    חובה זו של הקבורה, היא חלק מכבוד המת והאיסור לזלזל בגופה, דבר שהביא להשתדלות גדולה מאד של הבאת אדם לקבר ישראל.

     

    שריפת הגופה מוגדרת כאיסור חמור, גם בגלל שמבטלים את המצווה של הקבורה, וגם משום שיש בזה זלזול במת ובגופה. על פי הקבלה, שריפת הגופה גם מהווה תקלה לנשמת הנפטר (על פי הזוהר).

     

    חכמים מצאו רמז לאיסור שריפת המת מהתוכחה של הנביא עמוס: "כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי מוֹאָב וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל שָׂרְפוֹ עַצְמוֹת מֶלֶךְ אֱדוֹם לַשִּׂיד". (עמוס פרק ב, א). כלומר, העובדה ששרף עצמות מלך אדום נחשבת לו לחטא.

     

    גם כאשר הנפטר מצווה לשרוף את גופתו – אין חובה לציית לו, מכיוון שהדבר נחשב איסור. (ספר גשר החיים פרק טז, ט) 

     

    לסיכום: ההלכה אוסרת על שריפת גופות ואין חובה לציית למי שציווה לשרוף את גופתו אחרי מותו. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים