שתף קטע נבחר

תכירו: המסורתיים

הם הולכים לבית כנסת בשבת, אבל אחר-כך מדליקים טלוויזיה. עושים קידוש, אבל לפני כן מתקשרים להזמין חברים. ובניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, הם פלח נרחב מאוד באוכלוסייה. ספר חדש מנסה לפצח את חידת המסורתיים

החינוך היהודי מבוסס על כמה הנחות יסוד, שאחת מהן שאי-אפשר לרקוד על שתי חתונות בבת-אחת. זוהי הנחה הגיונית, כי אם אתה רוקד בחתונה בנתניה, אתה לא יכול בו בזמן גם לשמח חתן וכלה בנתיבות. כמו כל דבר יהודי, גם כאן בעצם מדובר במשל ונמשל, שאם נאמץ לרגע את רוח האם הפולנייה, נוכל גם להתעסק ללא הפסק במחשבה מה הפסדנו בחתונה בנתיבות. כל זה היה יכול להימשך, לולא החלה להתבסס בתוכנו קבוצה חברתית שמתעלמת מהתיאוריה החביבה הזו ודווקא מצליחים לתפוס את החבל בשני קצותיו.

 

הכוונה היא כמובן למגזר המסורתי, שחי עם רגל אחת בעולם הדתי ורגל שנייה בעולם החילוני. הם הולכים לבית כנסת בשבת, אבל אחר כך מדליקים טלוויזיה בבית. עושים קידוש אחרי התפילה, אבל מתקשרים לפני כן להזמין חברים. ובניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, לא מדובר בקבוצת מיעוט - אלא בפלח נרחב באוכלוסייה. 

 

למרות העובדה שהוזכרה כאן הרגע, החברה הישראלית-יהודית בחרה למעשה להתעלם מהמסורתיים. אם הם רוקדים גם פה וגם שם, אי-אפשר להכניס אותם לשום הגדרה - זה פשוט קצת משבש את אורח החיים והחלוקה לחתונות של כולנו. וכך, מגזר שלם בציבור ישראלי לא זוכה כמעט להתייחסות בשיח הציבורי.

 

רגל פה, רגל שם

הספר "המסורתיים בישראל: מודרניות ללא חילון", שנכתב על ידי יעקב ידגר, מרצה בכיר במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, ערך מחקר על המסורתיים בנסיון לענות על השאלה "מהי מסורתיות?" ולצאת נגד הסברה שמדובר בסך-הכל בהכלאה בין חילונים לדתיים.

 

"יש בישראל פלח אדיר, למעשה הוא הרוב, שלא מוצג ולא מוזכר בדיון הציבורי", הוא מסביר. "כולם יודעים שהם שם, אבל לא יודעים מה זה אומר, מה שיוצר תחושה של היעדר קול, של שתיקה או השתקה. האשם בכך הוא המבנה התרבותי. אנחנו חיים לפי חלוקה בינארית. החלוקה הזו מזהה יפה מאוד מה זה חילוני ומה זה דתי. במקום כזה, קבוצות שלא מסתדרות לפי המבנה אינן נקלטות בראדר. המציאות הזו לא מאפשרת למסורתיים למצוא ביטוי כי הם למעשה מאיימים על שני הצדדים, שנהנים כל אחד ממונופול בתחומו. מנקודת מבט חילונית הם מציגים אפשרות לקחת חלק מלא בעולם המודרני תוך שמירה על קשר עם המסורת, ומנקודת מבט דתית הם מציגים אפשרות להיות חלק מהעולם המודרני, מבלי לוותר על גרעין מהותי-דתי".

 

מעבר לכך, המסורתיים גם מתנגדים להגדיר את עצמם - ולמעשה, גם אין הגדרה טובה של מה זה מסורתי. "למסורתיים יש עניין גדול לא לבטא את עמדתם כמשנה סדורה", מסביר ידגר, "במהלך הראיונות שעשיתי עם מסורתיים ביקשתי מהם שיגידרו את המסורתיות, והם תמיד אמרו לי 'אני יכול לספר על עצמי, אבל לא על כולם'. למעשה, המסורתיות זה דיאלוג עם המסורת. דיאלוג שמכבד ומבקש לשמר את מה שמזוהה כגרעין מהותי של הזהות היהודית, ועדיין לקחת חלק פעיל בעולם המודרני שנחשב מחולן.

 

"המסורתיות זו זהות שאנשים בחרו בנסיון לשמר מינימום הכרחי שתשמר אותנטיות יהודית. הם מציגים התנהלות שבה לא קיימת הפרדה בין מרחב דתי וחילוני, והם מציגים אפשרות לנוע בין המרחבים ולהישאר אותו אדם. ועוד צריך שלא זו בלבד שלכל מסורתי תפישות שמשתנות בנוגע לפרקטיקה היהודית שלו, אלא שאלו גם משתנים בהתאם להתפתחות חייו. רווק מסורתי, לדוגמה, לא יקפיד ללכת לבית כנסת, בעוד שברור לו שכשיהיו לו ילדים הוא יעשה זאת. שום הגדרה לא תתפוס את המורכבות הזו. אגב, גם הדתיוּת והחילוניוּת מורכבות הרבה יותר מההגדרות שלהן, אלא שהמסורתיות היא כה דינאמית שהיא מתקשה למצא ביטוי חד-משמעי ולכן גם אי-אפשר להגדיר אותם כזרם שלישי המצטרף לשני הזרמים הקיימים - חילוני ודתי".

 

דינאמיות בפרקטיקה היהודית אנחנו מכירים גם מזרמים לא אורתודוכסיים ביהדות, שדווקא מיטיבים להגדיר את עצמם, אז אולי מסורתיים הם קונסרבטיבים בלי שם?

 

"ההבדל הגדול בין המסורתיים לקונסרבטיבים הוא שהמסורתיים לא נותנים לגיטימציה להתנהגות שאינה שלמה מבחינה הלכתית. אדם מסורתי יאמר שהוא אינו שומר שבת לפי ההלכה, אבל לא יצדיק את זה. כלומר, מסורתי יטען שבזה שהוא הדליק אור בשבת הוא לא פגע בגרעין היהודי שלו, אבל הוא יודה שאין לו סמכות להגיד שההלכה היהודית צריכה להשתנות. הוא יאמר שהוא לא נוהג בסדר ב-100 אחוז. הקונסרבטיבים אמנם מתנהגים באופן דומה למסורתיים, אבל טוענים שכך צריך להיות".

 

בין הפטיש לסדן

אם נדמה לכם שמדובר בחיים קלים, שבה חברי המסורתיים רק רוקדים בחתונות. לפי ידגר, הם סובלים מלחצים מתמידים - הן מצד החתן והן מצד הכלה.

 

"מסורתיים נמצאים בלחצים צולבים מתמידים משתי הקבוצות הדומיננטיות", הוא טוען "אומרים להם ללא הרף להפסיק לתפוס עמדה של גם וגם, ולבחור צד. חילוני יאמר לו 'אם היית בבית כנסת בשבת, מה אתה בא עכשיו לשבת איתי בבית קפה?' ואצל דתיים זה מוליד את הגיחוך הזה למראה אדם שהיה בבית כנסת ואחר כך הולך למשחק כדורגל. יש עליהם לחץ חברתי שיפסיקו להיות גם זה וגם זה, החברה הישראלית לא מוכנה לקבל את מה שנתפס בעיניה כעמדה לא ברורה.

 

"ואולם, על אף שהחברה לא מבינה ולא מעריכה אותם, ודורשת מהם לבחור את אחת החלופות, המסורתיים לוקחים על עצמם להמשיך ולשמר את הגרעין

המהותי, כמו שהם רואים אותו, ויש בהתנהלות שלהם ראייה אחרת וחדשה שיש בה פוטנציאל להתמודדות של הישראליות עם היהדות שלה".

 

אתה רואה את המסורתיים תופסים מקום נכבד יותר בחיים הישראלים?

 

"אני חושב שכן. יש מגמה מעניינת של התפתחות דיאלוגים פוריים עם המסורת. ביטוי חד לכך אפשר לראות בתחום המוזיקה. בחזרה לפיוטים רואים יחס ליהדות שלא מתוך עמדה דתית מקדשת, אלא מתוך עמדה עצמאית מכבדת. זוהי דוגמא מובהקת של התבססות הגישה המסורתית. אני מתרשם שבשל המצוקה שנוצרה מהיעדר שיח בין דתיים וחילונים, אנשים מחפשים אלטרנטיבה. לדעתי, ש סימנים מעודדים, אבל עדיין יש לפנינו כברת דרך לפני שתהיה לעמדה המסורתית נוכחות ניכרת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכיפה נעה מהכיס לראש, וחוזר חלילה
צילום: גבי מנשה
המסורתיים בישראל
עטיפת ספר
מומלצים