שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המדריך המלא לבחירת טכנאי מחשבים

    הידיד האלקטרוני שלכם חלה וזקוק לטיפול? האיש שלכם הוא הטכנאי. אבל איך יודעים שאינו מרמה אתכם, שהוא באמת מתקן את שנדרש - וכיצד בוחרים אחד מקצועי? המדריך השלם לבחירת טכנאי מחשב, חלק א'

    קראש! רק התחלתם לצפות בסרט שהורדתם, או באמצע כתיבת טוקבק זועם, ואפילו במהלך התכתבות עם אהבה פוטנציאלית – לפתע פולט המחשב הודעה לא ברורה וקורס. לאחר כמה רגעי תיסכול וחרדה מתעשת האדם הסביר (זה שאינו מסוגל או מעוניין לבדוק ולתקן בעצמו), ומזעיק את איש השעה – טכנאי המחשבים.

     

    הטכנאי הוא מומחה חומרה ותוכנה, תקשורת ואבטחה, אשר אליו פונים כשהמחשב הביתי שלכם מפתח מגרנה אלקטרונית זו או אחרת. על אף חדירת הטכנולוגיה לכל תחומי חיינו, המשתמש הממוצע עדיין לא יודע להבין את כל מה שהמחשב מספר לו.

    אם לפני עשר שנים היה המחשב פולט הודעת "bad command or file name" - הגירסה הדיגיטלית ל:"אם אתה לא יודע למה אני כועסת, אין סיכוי שאספר לך מה עשית!", הרי שכיום יודעות מערכות ההפעלה להגיד היכן הבעיה ואף מה מומלץ לעשות לתיקונה.

    מאידך, גם המתקדמות שבהן לא יכולות להסביר לאדם ללא אוריינות טכנולוגית, או שפשוט אין לו זמן להתעסק בתחלואי המחשב – שעליו לקנות ולהתקין נניח, מאוורר חדש.

      

    למה התקלקל לי המחשב?

    כמעט כל המחשבים השולחניים בישראל אינם מחשבי מותג, כי אם מחשבים שרכיביהם שולבו לבניית מפרט שמשרת את מטרת הקונה (גיימינג, מולטימדיה, משרדי ועוד) ובעיקר – את מטרת המוכר (רכיבים זולים ככל האפשר, עם ביצועים סבירים).

    מתוך כך, רוב המחשבים שנמצאים אצלכם בבית אינם יעילים במיוחד – בתכנון ארכיטקטורת החומרה לא הושם דגש מיוחד על תאימות בין הרכיבים, מיקומם, קירורם ועוד.

     

    במחשבים ניידים, למשל – התמונה היא אחרת. בגלל שהלפטופ נועד לעבוד שעות ארוכות על בסיס הסוללה, חייבים הרכיבים להציג מקסימום יעילות. זו אחת הסיבות שהם יקרים יותר, ושתיקונם נעשה על ידי מעבדות שירות ולא על ידי טכנאים מזדמנים - ועל כן לא נידונים במדריך זה.

     

    סיבה אחת לריבוי קלקולים הוא הרגל ישראלי להגיד שאם זה לא שבור, אין סיבה לתקן. רוב הישראלים יעדיפו לשדרג חלק מרכיביו של מחשב ישן (בעיקר מעבד, זיכרון וכרטיס מסך) מאשר לקנות מחשב שלום חדש, וישללו על הסף קניית מחשב מותג שהוא יקר יותר.

     

    כך נוצרת לה שמיכת טלאים של חומרה, אשר חזקה עליה שייפגעו ביצועיה – או שפשוט תתקלקל.

     
    סיבה נוספת, שהיא מקור נוסף לקילקולים ובעיות, היא...אתם. סיכוני אבטחה מגיעים במקרים רבים, כאשר אנו מורידים קבצים מאתר לא מאובטח או לא שמים סיסמה על המחשב.

    בעיות תוכנה קורות כשמשחקים עם הגדרותיה של מערכת ההפעלה ובעיות חומרה יכולות לקרות אפילו אם מניחים את המחשב במקום לא מאוורר מספיק. 

     

    באילו נושאים פונים לטכנאי?

    בעיות תפקוד בסיסי. המחשב לא נדלק או לא לא עולה, מאוורר המחשב מרעיש מאוד,העכבר לא מגיב, המחשב עולה  - אבל בלהבות.

     

    נושאי חומרה ספציפית. חיבור המחשב לרשת ביתית, התקנת רכיב חומרה חדש שקניתם, כמו כרטיס מסך, רכיב זיכרון או מעבד.

     

    בעיות תוכנה. מערכת ההפעלה פולטת התראות משונות או לא מפעילה יישומים מותקנים.

     

    אבטחה. המחשב שלכם מציג התראות חדירה למחשב, או מתנהג בצורה חריגה שיכולה להעיד על פגיעת נוזקות בו.


    שדרוג. ברצונכם להחליף רכיבי חומרה במטרה להתאים את המחשב למשימות שאתם מייעדים לו. הטכנאי הוא מקור ידע בנושא – ואף יוכל לספק, במקרים רבים, רכיבים בזול.

    הדרכה. ניתן לפנות לאיש מקצוע ולשאול לגבי תפעול תכונות מחשב בסיסיות כמו דפדפן, מערכת הפעלה, יישומי מולטימדיה, הורדות ועוד. ישנם גם קורסים מקצועיים ומורים פרטיים לשם כך, אולם גם הטכנאי מסוגל להדריך אתכם בתחומים אלו.

     

    מגדיר הטכנאים השלם

    אז הבנתם שמחשבכם הנאמן זקוק למגע ידו של איש מקצוע. מה עושים עכשיו?  אם ברשותכם מחשב מותג, זכיתם. כפי שאתם עושים כשהחתול זקוק לסירוס, ניתן פשוט להניח את המחשב אצל וטרינר המחשבים ( מעבדת השירות ) ולאסוף אותו כשהתיקון הושלם (זאת כמובן - כשהאחריות בתוקף). אבל לרובנו אין כזה - ועל כן מזעיקים טכנאי.




    להרבה אנשים יש טכנאי קבוע, אבל חשוב לדעת שהוא אכן עושה עבורכם שירות הוגן במחיר הוגן, ומתאם את המחשב לאופי השימוש שלכם. רוב הטכנאים הם ישרים ואנשי-מקצוע טובים, אולם ניתן לאפיין אותם, במטרה להימנע מאלו שאינם. להלן מספר סוגי טכנאים:

     

    המדען: יחסי אדם-טכנאי יכולים להתנהל כיחסים בין אנושיים רגילים, אלא שיש טכנאים שתוארם אינו מספיק, ומרגישים צורך לחזק אצלכם את התחושה שהאדם שהגיע לביתכם הוא אכן טכנאי ולא חלילה, אינסטלטור.

     

    "אה, זה ברור" יפטיר הטכנאי. "הסרנטומטר הסכיזואידי שלך קפוא!". הוא יכוון את המברג שלו אל חלל מחשבכם הפתוח, וימשיך: "אתה רואה את הנגד הזה כאן? שיעור החסימה שלו ירד בארבעים אחוז בגלל פיזור החום הגרוע של ה-SLI. אתה צריך כרטיס מסך חדש". אתם תעמדו ותבהו בו במבט תוהה ומסכים.

     

    יתרונות: סביר להניח שלפניכם מומחה, והמחשב שלכם יתוקן.

    חסרונות: יתכן ויתוקנו בו גם דברים שלא ידעתם שהתקלקלו, או שאף אינם מקולקלים. בנוסף, עשוי הטכנאי להשתמש בבורותכם בנושא ולהתקין רכיבים ישנים או פגומים.

    הפיתרון: בקשו מהטכנאי שיסביר לכם בדיוק – ובעברית פשוטה – מה המשמעות של כל מושג ומה תפקידו של כל רכיב, ושיעריך כמה יכול לעלות רכיב חדש והאם הוא מתאים לאופי השימוש שלכם.

     

    הזבן: ישנם טכנאים שמשיגים רכיבי חומרה במחירים זולים. מדובר בעיקר בטכנאים אשר עובדים גם עם השוק העסקי, ורוכשים רכיבים בכמויות גדולות. 

      

    פירוש הדבר שלעיתים, עשוי הטכנאי-זבן להיתקע עם עשרה כרטיסי מסך ללא דורש – אשר בתוך חודשיים כבר יחשבו נחותים ומחירם ירד. כשטכנאי שכזה מגיע לביתכם, הוא ידבר בגנותו של הטכנאי שקדם לו, יאתר את התקלה ויסביר כי יש רכיב הדורש החלפה. מדוע החלפה? "כי במחיר התיקון, כבר עדיף לך לקנות חדש". יש לחשוד בטכנאי שמציץ ברכיב ומיד יודע שיש להחליף אותו וגם יודע להגיד במה. זאת כמובן, במקרה בו הרכיב לא מעלה עשן.

     

    יתרונות: המחשב שלכם יהפוך לתחנת כוח אימתנית שביכולתה לחשב מודלים של השפעות פיצוץ גרעיני.

    חסרונות: חשבון הבנק שלכם יהפוך לאסון אקולוגי.

    הפיתרון: בקשו מהטכנאי שיסביר מהם יתרונותיו של המוצר עליו המליץ, ושיספר עליו אל מול יתרונות המתחרים.

     

    טכנאי ששולל כל מוצר אחר בתור "זבל", "מתקלקל כל הזמן", או "עולה פי שניים" בלי להגיד למה, מנסה למכור יותר מוצר מאשר לתת שירות.

     

    חשוב גם לבדוק את המוצרים עליהם המליץ במנועי השוואת מחירים. יתכן שעדיף לכם לקנות את המוצר בעצמכם ולשלם לטכנאי רק דמי התקנה.

     

    ילד הפלא: תופעה חדשה יחסית היא ילדים ונערים אשר הטכנולוגיה בעורקיהם, ומעדיפים להרוויח את לחמם בתיקון מחשבים ולא בצליית המבורגרים, בייביסיטר או מלצרות.

     

    לילד הפלא יש שני מאפיינים העושים אותו לטכנאי מעולה בפוטנציה: הוא נמרץ ורב מוטיבציה, והוא זול יותר מטכנאי שזקוק לכספכם לתשלום חשבונותיו. הוא גם יתאמץ כדי להסביר את עצמו ולהיות נהיר יותר, יהיה סבלני ולא יפטור שאלות ב"עזוב, סמוך עלי. אתה פשוט צריך מחשב חדש".

     

    מאידך, ניסיונו מוגבל, ולרוב לא יהיו לו קשרים אצל ספקי חומרה. מומלץ להשתמש בטכנאי שכזה לנושאי תוכנה, התקנת חומרה שקניתם או הדרכה לשימוש. בנוסף, הוא עובד בתיקון מחשבים כדי לחסוך לטיול לאילת, ולא כדי לשלם חשבונות - אין שום ערובה שלא יעלם לכם או שבשעת חירום תהיה לו, למשל, בחינת בגרות.

     

    יתרונות: מוטיבציה, עלות, ומניע - טכנאי שיש לו מה להוכיח

    חסרונות: ניסיון, היעדר נגישות לחומרה במחיר זול, אמינות
    הפיתרון: השתמשו בו בתבונה, ובנושאים בהם הוא חזק.

     

    הכל-בו: טכנאי כל בו הוא טכנאי ותיק, מנוסה, ורציני. הוא ידע להסביר לכם מהי מהות כל תקלה, לפתור אותה במהירות, ולהמליץ על רכיבים חדשים רק כשצריך ובמחירים מועדפים. אלו הם לרוב טכנאים ותיקים, אשר מכירים את תחלואי מערכות ורכיבים ישנים באותה מידה שמכירים את הבעיות החדשות – ולכן מתאימים במיוחד למחשבים שעברו סדרת שדרוגים ארוכה.


    יתרונות
    : רבים ומגוונים. מסוגל להתמודד עם כל בעיה שתצוץ במחשבכם.

    חסרונות: עשוי להיות יקר מהאחרים - וגם עמוס בלקוחות, מה שאומר שהתיקון יארך יותר זמן.

    הפיתרון: לזכור שיש זולים ממנו, ולא בכל מקרה ותקלה יש לפנות למומחה מס' 1. את האנטי-וירוס שלכם יכול לעדכן גם ילד הפלא, או ילדכם-שלכם.

     

    בחלק ב' שיפורסם ביום א' בערוץ המחשבים: עשרת הדיברות למחפשי הטכנאים והמלצות אחרונות

     

    תודה ליריב קלונובר מקליר שירותי מחשוב על הסיוע בהכנת הכתבה

      

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים