שתף קטע נבחר

שו"ת: האם ניתן לגלות הפרעות קשב דרך ציור?

דרך ציוריהם של הילדים אפשר להביט אל תוך עולמם הפנימי. האם כדאי לשלוח ילדה מוכשרת במיוחד לחוג ציור, למה בני מצייר דמויות ללא פה ואיך ילד בן 8 אמור לצייר? אתם שאלתם ומיכל וימר, מפענחת ציורי ילדים, עונה

הורים רבים מתעניינים באלמנטים המופיעים בציורי ילדיהם ושואלים את עצמם האם הציורים הללו יכולים להעיד על בעיות סמויות או דווקא על כישרונות חבויים. התשובה לכך היא חיובית – דרך ציורי ילדים ניתן להביט אל עולמו הפנימי של הילד על כל צדדיו. לדוגמא: האם יש לרשום ילד לחוג ציור בגיל מוקדם? מה משמעות ציור ללא פה? האם הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בציורי ילדים? אתם שאלתם ומיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים, עונה.

 


 ציור של ילדה בת 3.5 שרמת הציור שלה גבוהה לגילה

 

שאלה:

בתי בת ה-3.5 מאוד אוהבת לצייר. האם כדאי למצוא לה חוג ציור? האם זה יכול לפגוע בהתפתחות מכיוון שכמו שכתבת לצייר זה כמו לרוץ - אי אפשר לרוץ לפני שלומדים ללכת? 

 

תשובה:

בגיל 3.5 איני ממליצה לרשום את הילדה לחוג ציור. חוגי ציור בדרך כלל מטרתם לשכלל את הטכניקה, אלא אם הם מועברים באוריינטציה טיפולית יותר. אם בתך אוהבת לצייר, העניקי לה את הסביבה התומכת והמאפשרת ביותר שיכולה להיות מבחינת חומרים טובים ומגוונים לציור, וכמובן, זמן פנוי ומרחב לציור. מעבר לזה אין צורך לעשות כלום בשלב זה. הציור יתפתח מאליו, והכישרון שלה יוביל אותה. התערבות בשלבים אלה עלולה לפגום בתהליך הציור ככלי המשקף את עולמה הפנימי הרגשי.

 

כל התערבות שמטרתה "לתקן" את הציור ולהופכו למדויק יותר תחווה אצלה כהתערבות בדומה לדוגמת ההליכה שנתתי בטור הקודם. בדרך כלל לאחר גיל 8 ניתן לרשום לחוג ציור וגם זה לא בהכרח. הילדים הכישרוניים יפתחו את הציור גם ללא למידה מקצועית, באופן טבעי. לקראת גיל תיכון ניתן כבר לערב יותר למידה.

 

שאלה:

הבן שלי מצייר דמויות עם עיניים ואף, אך ללא פה. ברצוני לציין שאנחנו משפחה ערביה שמתגוררת בישוב יהודי.

 

תשובה:

איברי גוף בציורים הם תמיד בעלי משמעות כפולה: מצד אחד משמעות פיזית: למשל, השמטת פה מאפיינת יותר ילדים הסובלים מאסתמה מכאלה שאינם סובלים ממחלות נשימתיות בסגנון זה. ומצד שני, משמעות רגשית יותר - הפה מסמל בציורים, כמו גם במציאות, איבר שבאמצעותו הילד מביע את עצמו. קיימות משמעויות נוספות אך זו המשמעות העיקרית והראשונית.

 

כמובן שחייבים לבדוק ציורים רבים שלו הילד ולבחון את התופעה בהתאמה לגילו (לא ציינת מהו גילו). הבדיקה של ציורים רבים מאפשרת הצלבה של סימנים נוספים כי לא רק הפה מאפשר הבעה בציורים.

 

בכל אופן ובעיקר משום שבחרת לציין את היותכם משפחה ערביה המתגוררת בישוב יהודי, הייתי מבקשת לשאול האם יתכן שכתוצאה מהרקע הדתי-תרבותי השונה הזה, בנך מרגיש כי אינו יכול לבטא את עצמו באופן שבו היה רוצה לבטא. האם יש דברים רבים שהוא נאלץ להסתיר או לטשטש או האם בכלל באופן כללי, ללא קשר למגוריכם הוא נמצא בתקופה בה הוא מתקשה לבטא את עולמו הפנימי, למשל כלפיכם?

 

בהתאם לתשובות, וכמובן בנוסף לבדיקה של עוד ציורים שיכולים להרחיב את התמונה, ניתן יהיה לראות למה הוא זקוק כדי להתבטא טוב יותר – לאילו תנאים הוא זקוק או את מי נוח ונכון לו יותר לשתף.


 דוגמה לתופעה של הפרעת קשב וריכוז בציור

 

שאלה:

שלום, לאילו ציורים ניתן לצפות מילד בגיל 8? האם הפרעת קשב באה לידי ביטוי בציורים?

 

תשובה:

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שניתן להבחין בה במישורים רבים בהתנהגותו של הילד ובין יתר התחומים גם בציורים. כדי לאבחן בעיית קשב וריכוז קיימות כמה וכמה בטריות אבחוניות טובות, אך גם כלפי בטריות אבחוניות אלה מופנית ביקורת לגבי מידת הדיוק שלהן, מה שנקרא במילים אחרות 'אבחוניות יתר'.

 

היום אגב, יותר ויותר מחקרים מתייחסים לכך פחות כהפרעה ויותר כתגובה נורמטיבית לתנאים סביבתיים, בעיקר משום שמדובר ביחס גבוה של אחד מכל שלושה ילדים. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהתופעה ובעיקר מהקושי הרגשי הנלווה לה. כאשר בוחנים ציורי ילדים בהקשר לקשיי קשב וריכוז, אני ממליצה להתבונן בהם בעיקר דרך הפריזמה הרגשית.

 

וכן, יש בהחלט תופעות שמאפיינות ציורי ילדי קש"ר (קשב וריכוז) מאחרים: אם מצטרף לתופעה המרכיב של ההיפר אקטיביות (H) ניתן לראות ציורים בעלי קו אימפולסיבי, חוסר סבלנות וריצה על הדף. בנוסף לכך הקשיים בריכוז מתבטאים בין היתר בקושי בציור פרטים קטנים (כאשר אין בעיה מוטורית ברקע) או שכיחת איברים או אלמנטים בסיסיים בציור.

 

שאלת גם מה מאפיין ציורים בגיל 8 ואכן, אחד הדברים שאני ממליצה לבדוק היא האם הציורים מתאימים לרמת המצופה בגיל זה. אחת התופעות שמאפיינות ילדי קש"ר היא שהקשיים שהם חווים גורמים לירידה ברמת הציור (זאת בניגוד למשל לילדים לקויי למידה, ששם לא בהכרח יש ירידה ברמה. אפילו להיפך). יחד עם זאת, אני חוזרת ומדגישה כי יש להצליב מספר רב של תופעות בכדי להגיע למסקנות אבחוניות כאלה ואחרות ולא להסתמך רק על חמשת הסימנים שנתתי כאן, שהם סימנים ראשוניים בלבד.

 

  • מיכל וימר , מומחית לפענוח ציורי ילדים ומנהלת פורום פענוח ציורי ילדים ב-ynet ומחברת הספר "ציורים מדברים". שאלות למיכל ניתן לשלוח לכאן .
  •  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים