שתף קטע נבחר

בלט בוריס אייפמן חוזר להופעות בישראל

להקת הבלט של הכוריאוגרף הרוסי הנודע תעלה בבכורה ישראלית את "אונייגין" על פי הנובלה של פושקין ומחזירה לבמה בסיבוב ההופעות הנוכחי גם את היצירה "ג'יזל האדומה"

להקת הבלט של הכוריאוגרף הרוסי הנודע, בוריס אייפמן, תחזור בחודש יוני הקרוב לישראל לסדרת מופעים במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. בביקורה הנוכחי תציג הלהקה בבכורה ישראלית את פרשנותו החדשנית של אייפמן ליצירה "אונייגין", מאת צ'ייקובסקי המבוססת על נובלה שכתב פושקין.

 

מופע נוסף שחוזר לבמה בישראל הוא "ג'יזל האדומה", יצירה שהיא מחווה לחייה הטראגיים של הרקדנית האגדית אולגה ספיצויצבה, אשר היתה כלואה כמעט 20 שנה בבית חולים לנפגעי נפש. היצירה, שחשפה את אייפמן לראשונה בפני הקהל הישראלי בשנת 1999, עוסקת לדברי הכוריאוגרף בגורלם של אמנים רבים שעזבו את רוסיה בימי המהפכה הקומוניסטית ויצאו לגלות.


"אונייגין". מנסה לפצח את הנפש הרוסית (צילומים: B.Varanovsky)

 

זו הפעם העשירית בה חוזרת להקת בלט אייפמן להופיע במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. אחרי יצירות אפיות דרמטיות קודמות שהציג בישראל בהן "השחף", "אנה קרנינה", ו"המלט הרוסי", הלהקה חוזרת עם עיבוד חדש לקלאסיקה נוספת שהוגדרה במולדתו "האנציקלופדיה של החיים הרוסיים". לדברי הכוריאוגרף הנובלה של פושקין מציגה את הארכיטיפ של דמות הרוסי בן זמנו וחודרת באופן פואטי מושלם לנפש הרוסית על צפונותיה והחושניות שבה.

 

"אני משתמש באמנות שלי כדי להבין את הסודות של הנפש הרוסית", אמר אייפמן, "לבסס בלט על יצירה כמו 'יבגני אונייגין', זה ניסיון נוסף שלי לחקור את הרוח דרך המחול. דמויותיו של פושקין בבלט שלי הן עכשוויות, מיקמתי אותן במצבים חדשים, דרמטיים יותר ולעתים קיצוניים. העולם הישן מתמוטט והחיים העכשוויים מכתיבים לנו חוקים חדשים. ביקשתי להבין מהי הרוח הרוסית כיום והאם הצליחה לשמר את הייחודיות שלה.


"ג'יזל האדומה", מחווה  לפרימה בלרינה ענקית שהשתגעה

 

"עניין אותי להבין מה היו עושות הדמויות בנובלה לו היו חיות כיום. השאלה הגדולה היא האם הנובלה של פושקין היתה רק מראה לאירועים בזמן בו התרחשו, או שמא יש בה רמזים גם למה שעתיד לעבור על בני הדורות הבאים".

 

ביצירה הבימתית שרקח אייפמן, ועלתה לראשונה על הבמה בבכורה עולמית במרס 2009, משולבים קטעים נבחרים מיצירתו של צ'ייקובסקי,

כמו גם יצירות מאת המלחין אלכסנדר סטיקובסקי. האחרון עמד בראש "אוטוגרף", להקת הרוק הסובייטית הראשונה שזכתה להצלחה והכרה גם במערב. הלהקה היתה היחידה מהגוש המזרחי שנטלה חלק במופע הגדול למען אפריקה, שארגן בוב גלדורף בשנות השמונים.

 

בלט בוריס אייפמן, הוקם בשנת 1977 בסנט פטרבורג ומשלב מראשית דרכו בין בלט ניאו-קלאסי למחול בן זמננו. לאורך השנים יצר אייפמן כארבעים עבודות שתיים מהן מבוצעות כחלק מתוך הרפרטואר הקבוע של הבולשוי ולהקת הניו יורק סיטי בלט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בלט אייפמן. חוזרים
צילום: V.Baranovsky
לאתר ההטבות
מומלצים